کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زمزمه افشای یک فساد مالی دیگر


کد خبر : ۵۲۰۱دوشنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۷:۱۱۵۴۲۰ بازدید

عدم‌شفافيت مالي، وجود شائبه‌ها در بخش‌هاي اقتصادي بنياد و كشف مساله 15 ميليارد توماني، از جمله دلايل پيگيري اين طرح در مجلس نهم عنوان شد اما بنياد ...

آرمان: روزي كه رئيس اسبق بنياد شهيد در اسفند58 به فرمان امام خميني رياست بنياد شهيد را بر عهده گرفت، بنا بود اين سازمان جايگزيني براي كمك‌هاي مردمي باشد كه پيش از انقلاب توسط گروه‌هاي خودجوش و به كمك روحانيون به شهيدان انقلاب اختصاص مي‌يافت. با اين حال اين نهاد سال88 رنگ و بويي متفاوت گرفت و مسعود زريبافان كه از حلقه نزديكان رئيس‌جمهور پيشين محسوب مي‌شد به جاي دهقان وزير فعلي دفاع به رياست اين نهاد منصوب شد. حضور تيم زريبافان همزمان با برخي چالش‌ها در بنياد شهيد بود كه در يكي از مهم‌ترين آنها پرونده‌ 15ميلياردي در بنياد شهيد بود. با اين حال اين روزها صحبت از مسائل مالی بزرگ‌تر از بنياد شهيد به گوش می‌رسد .

فرارو نوشت؛رئيس كميته تحقيق و تفحص مجلس از بنياد شهيد در اين باره مي‌گويد: «حجم فسادهاي مالي آنقدر است که مي‌ترسيم اگر آنها را افشا كنيم .» غلامعلي جعفر‌زاده مهرماه سال گذشته هم گفته بود 170ميليارد از اختلاس كشف شده و تا پايان تحقيق و تفحص اين مبلغ چند برابر خواهد شد اما چند روز پيش وی گفت: «اتفاق‌هاي در اين نهاد رخ داده كه همه ناشي از سوءمديريت است.» به گفته اين نماينده مجلس برخي اطلاعات تحقيق و تفحص از بنياد شهيد بطور محرمانه به دستگاه قضايي ارسال شده است. نمايندگان مجلس 20 خرداد ماه سال گذشته با ۱۲۹رأي موافق، ۲۸رأي مخالف و ۱۶ رأي ممتنع، طرح تحقيق و تفحص از «بنياد شهيد و امور ايثارگران» را تصويب كردند.

نمایندگان و طرح تحقیق و تفحص

عدم‌شفافيت مالي، وجود شائبه‌ها در بخش‌هاي اقتصادي بنياد و كشف مساله 15ميليارد توماني، از جمله دلايل پيگيري اين طرح در مجلس نهم عنوان شد اما بنياد شهيد از همان آغاز زمزمه طرح تحقيق و تفحص، تلاش كرد آنگونه كه برخي از نمايندگان مجلس گفتند، با فرستادن معاونت‌هاي خود به مجلس و رايزني با نمايندگان، از انجام اين طرح جلوگيري كند كه با مخالفت نمايندگان طرح روبه‌رو شد. مسعود زريبافان به ندرت درباره مشکلات مالي در مجموعه مديريتي خود سخن گفته اما يك‌بار در سال91 موضوع 15ميلياردي را تكذيب كرد و گفت رقم آن 6ميليارد بوده است. كار تا آنجا پيش رفت كه طراحان تحقيق و تفحص در مجلس را زير سوال بردند. به گفته جعفرزاده «بنياد شهيد با مديريت ضعيف، مجموعه‌اي شده بوده كه حالا سامان دادن به آن مستلزم يك تيم فني قوي است. آن ۱۷۰۰ميليارد ريال نيز يك مورد از ده‌ها مورد است.» او با تاكيد بر اينكه اعضاي هيات تحقيق و تفحص نمي‌تواند از برخي مسائلي كه سرنخ آنها تازه به دستشان رسيده به راحتي بگذرد، اظهار كرد: «آقاي شهيدي رئيس جديد بنياد شهيد در اصلاح بدنه خيلي موفق نبود و نتوانستند اصلاحاتي را در اعضا كه از قديم جامعه ايثارگر دل خوشي از آنان ندارند، ايجاد كنند و هنوز برخي از آن افراد در سطوح مديريتي فعالند.»

داستان ناتمام

با اين حال بسياري تصور مي‌كنند اين مساله ممكن است به خاطر برخي حواشی به نتيجه نرسد. از سويي ديگر برخی از دلسوزان خواستار مقابله با سوءاستفاده از این سازمان شده‌اند. 7ماه از موعد قرائت این گزارش مي‌گذرد و به نظر می‌رسد همچنان بايد به انتظار نشست و ديد كه سرانجام پيگيري این مساله به كجا خواهد رسيد؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها