کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واکنش شرکت‌های اروپایی به دور جدید تحریم‌های ایران


کد خبر : ۵۱۹۸۵شنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰:۴۷۶۱۱۴ بازدید

شماری از شرکت‌های اروپایی که پس از برجام با ایران همکاری داشته‌اند، اعلام کرده‌اند فعالیت‌های اقتصادی خود را به حالت تعلیق در می‌آورند.
واکنش شرکت‌های اروپایی به دور جدید تحریم‌های ایرانواکنش شرکت‌های اروپایی به دور جدید تحریم‌های ایران

شماری از شرکت‌های اروپایی که پس از برجام با ایران همکاری داشته‌اند، اعلام کرده‌اند فعالیت‌های اقتصادی خود را به حالت تعلیق در می‌آورند. این شرکت‌ها در زمینه‌های خودروسازی، هوانوردی، نفت و گاز و داروسازی فعالیت می‌کنند.

بخش اخبار اقتصادی سایت "هلنیک شیپینگ نیوز" روز جمعه ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) جمع‌بستی از تصمیمات شرکت‌های اروپایی در زمینه ادامه یا قطع همکاری‌های اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران عرضه کرده است.

موضوع بر سر واکنش مسئولان این شرکت‌ها در قبال تهدیدات دولت ترامپ است. آمریکا مرحله نخست تحریم‌های ایران را روز سه‌شنبه ۶ اوت رسما آغاز کرد. تحریم‌هایی که قرار است با در برگرفتن تحریم صنایع نفت و گاز ایران در روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) تشدید شود. ترامپ پس از امضای سند مربوط به آغاز مجدد تحریم‌های ایران گفته بود که شرکت‌هایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند، نمی‌توانند روی معامله با آمریکا حساب باز کنند.

واکنش شرکت‌های اروپایی

بسیاری از شرکت‌های اروپایی که پس از توافق هسته‌ای با ایران نسبت به انجام معامله و همکاری اقتصادی با ایران ابراز تمایل کرده بودند، اکنون اعلام کرده‌اند که به پروژه‌های اقتصادی خود در ایران خاتمه خواهند داد و یا همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را به حالت تعلیق در‌می‌آورند.

سایت یاد شده در یک گزارش فشرده، به مواضع و تصمیم شرکت‌های مختلف اروپایی درباره دور جدید تحریم‌های ایران پرداخته است.

•  شرکت مهندسی دانمارکی "هالدور تاپسو": شرکت "هالدور تاپسو" یکی از شرکت‌های اصلی در حوزه تولید کاتالیزورهای صنعتی است. مسئولان این شرکت، دو روز پس از اعلام تحریم‌های جدید از سوی دولت ترامپ، رسما اعلام کردند که سطح فعالیت‌های اقتصادی خود را در ایران کاهش می‌دهند. این شرکت روز ۸ اوت، ۲۰۰ نفر از شمار همکاران خود در ایران کاست و به این ترتیب، تعداد شاغلین این شرکت به ۲۷۰۰ نفر رسید.

•  شرکت سوئیسی "استدلر ریل": شرکت "استدلر ریل" که در ماه مه و در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، پروژه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری خود را با ایران لغو کرده بود، فردای روز شروع تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، یعنی روز ۷ اوت، اعلام کرد که پیشنهاد پروژه تولید سامانه مترو در ایران را به حالت تعلیق درمی‌آورد. "استدلر ریل" این پیشنهاد را در ماه فوریه به مقامات ایرانی تحویل داده بود.

•  شرکت دایملر: شرکت خودروسازی "دایملر" نیز روز ۷ اوت اعلام کرد که برنامه گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران را متوقف می‌کند. در توضیح رسمی این شرکت آمده است: «ما به فعالیت‌های محدود اقتصادی خود در ایران در رابطه با تحریم‌های پیش بینی شده خاتمه می‌دهیم.» شرکت دایملر در سال ۲۰۱۶ تصمیم داشت با سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت "ایران خودرو" در ایران کامیون مرسدس بنز تولید کرده و این خودروها را در بازار ایران عرضه کند.

•  پژو و رنو: شرکت پژو در ماه ژوئن، به برخی از فعالیت‌های اقتصادی خود و پروژه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های ایرانی خاتمه داده بود. رنو نیز اعلام کرده است که از سیاست تحریم ایران از سوی دولت آمریکا پیروی می‌کند. روز ۶ اوت، همزمان با شروع تحریم‌های ایران از سوی دولت آمریکا، مسئولان هر دو شرکت اعلام کردند که به فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران خاتمه خواهند داد. شرکت پژو-سیتروئن فرانسه قراردادی به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو با شرکت‌های ایرانی امضا کرده بود و رنو نیز بر آن بود با ایجاد یک شعبه جدید خودروسازی در ایران، ظرفیت تولید خودروی خود در ایران را به ۳۵۰ هزار دستگاه در سال برساند.  انجام این پروژه‌ها به حالت تعلیق در آمده است.

•   شرکت توتال: شرکت بزرگ توتال نیز اعلام کرده است که از قرارداد چند میلیارد دلاری پارس جنوبی خارج می‌شود. این شرکت از مقامات آمریکایی خواسته بود که از مجازات‌های پیش بینی شده معاف گردد. درخواستی که با مخالفت آمریکا روبه‌رو شد. همین موضوع باعث آن شده که "توتال" پروژه بهره‌برداری از پارس جنوبی را به حالت تعلیق درآورد. 

•  شرکت "ای‌تی‌آر": شرکت ایتالیایی-فرانسوی „ATR" روز ۶ اوت اعلام کرده بود که ۵ فروند از هواپیماهای سفارش داده شده خود را پیش از شروع تحریم‌ها از سوی آمریکا به ناوگان هوایی ایران تحویل داده است. تحویل ۷ فروند دیگر از هواپیماهایی این شرکت مشروط به دریافت مجوز از سوی آمریکا خواهد بود و به نظر نمی‌رسد که دولت آمریکا با تحویل این هواپیماها به ایران موافق باشد.

•   شرکت داروسازی سانوفی: شرکت فرانسوی و چند ملیتی سانوفی نیز ادامه همکاری با ایران را دشوار ارزیابی کرده است. مسئولان این شرکت اعلام کرده‌اند که گرچه دارو در شمار کالاهایی نیست که در سیاست‌های تحریم ایران منظور شده باشد، اما تحریم‌ها می‌توانند کار حمل این داروها را به ایران دشوار کنند. شرکت سانوفی پس از توافق هسته‌ای با ایران ابراز تمایل کرده بود، بر حضور خود در بازار ایران بیافزاید.

•    شرکت روش: شرکت داروسازی سوئیسی "ROCHE" نیز اعلام کرده است که تحولات برخاسته از تحریم‌های ایران را با دقت رصد خواهد کرد. اما این شرکت برای تامین داروهای مورد نیاز و همچنین عرضه محصولات مربوط به تشخیص بیماری‌ها و به‌ویژه بیماری قند در ایران ادامه خواهد داد.

·    شرکت نستله: مسئولان شرکت نستله گمان نمی‌کنند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران شامل فرآورده‌های این شرکت بشود. شعبه مرکزی شرکت نستله در ایران در تهران واقع است و این شرکت دو کارخانه در ایران دارد. یک کارخانه تولید شیر و خوراک کودک در قزوین و یک کارخانه تولید آب معدنی در پلور.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها