کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قطعی آب تهران به دلیل قطع برق است


کد خبر : ۵۱۶۱۹سه شنبه، ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴:۴۰۲۴۴۱ بازدید

مدیرعامل شرکت ​آب و فاضلاب استان تهران گفت: وضع آب تهران با توجه به میزان مصرف­ و بارش تقریباً سربه سر است.

مدیرعامل شرکت ​آب و فاضلاب استان تهران گفت: وضع آب تهران با توجه به میزان مصرف­ و بارش تقریباً سربه سر است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از صدا و سیما، محمد رضا بختیاری افزود: جمعه پنجم مرداد بیشترین مصرف آب را در تهران داشتیم و میزان مصرف به سه میلیون و ۴۵۰ هزار متر مکعب رسید که نسبت به ابتدای سال تا کنون بیشترین مصرف بوده است. میزان مصرف آب در شهر تهران­ روزانه مقداری بیشتر از دریاچه چیتگر است. حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب آب در تهران از ابتدای سال تا کنون مصرف شده که حدود یک سوم مصرف­ آب شرب سالانه تهران است.

مدیرعامل شرکت ​­آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه پارسال در شهر تهران یک میلیارد ۶۰ میلیون متر مکعب برای آب شرب مصرف شده است و پیش بینی می کنیم امسال این رقم به یک میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب برسد افزود: در فروردین نگران تامین آب شهر تهران بودیم ولی­ با بارش های که در اردیبهشت شاهد بودیم کمی­ نگرانی برطرف شد­ و مخازن آب قبل از اردیبهشت ۴۵ درصد بود و بعد از بارشهای بهاری خطر جیره بندی آب در تهران برطرف شد. اگر وضعیت مصرف­ آب کنترل نشود ممکن است در آینده دچار­ مشکل شویم.

وی همچینین درباره قطعی آب­ در شهر تهران گفت: در شهر تهران به شکل معنی داری قطعی آب نداریم­ و بیشتر­قطعی آب به خاطر قطعی برق است. به طور مثال در غرب استان تهران در مناطقی مثل­ بهارستان، شهریار و اندیشه چون آب شرب این مناطق از چاه ها تامین می شود و باید از طریق چاه های برقی آب­ پمپاژ شود به محض اینکه برق قطع می شود با قطعی آب مواجه می شویم چون امکان استفاده از دیزل ژنراتور بروی چاه ها ­­وجود ندارد و شبکه آب دچار مشکل می شود.

این مقام مسوول اظهار داشت: به لحاظ­ کمبود آب دچار مشکل نیستیم اما افت فشار و یا قطعی آب­ به خاطر قطع­ برق است. در شهر تهران مشکل قطعی آب بسیار کم و در حد­ صفر است اما حدود سی درصد ازطریق چاه ها­ تامین می شود بنابراین در جنوب تهران وقتی برق قطع می شود چاه های­ آب از مدار خارج و ممکن است قطعی آب­ نیز­ پیش­ بیاید. از حدود یک میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب آبی که در­ شهر تهران برای شرب استفاده می شود حدود ۷۸۰ تا ۸۰۰ متر مکعب­ از آب های سطحی(سدها) و ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر­ مکعب نیز از آب های زیر زمینی یا همان چاه ها­ برداشت می کنیم و چون برخی از چاه ها دیزل ژنراتور ندارد مشترکین آن مناطق دچار قطعی آب می شوند.

مدیرعامل شرکت ​­آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه قطعی اب به دلیل افت فشار و قطعی برق است که این افت فشار­تا دو هفته آینده اعمال می شود و زمانی که وضع برق بهتر شود قطعی اب­ نخواهیم داشت، ادامه داد: در تهران­ مناطقی که از آب سد استفاده می شود در تمام تصفه خانه ها دیزل­ ژنراتور وجود دارد و قطعی آب نداریم.

وی به اختلاط ­آب سد و آب های زیرزمینی در تهران اشاره کرد و گفت: در جنوب تهران در مناطق باقرآباد و بخشی از ری که به شبکه سراسری آب متصل نیست و اختلاط آب انجام نمی شود قطعی آب به دلیل استفاده از چاه ها وجود دارد.


۲۰ درصد مشترکان تهرانی پرمصرف هستند

مدیر عامل شرکت آب فاضلاب استان تهران گفت: ۲۰ درصد مشترکان پرمصرف تهرانی حدود ۳۰ درصد مصرف آب تهران را به خود اختصاص می دهند. برای حدود ۲۰ درصد مشترکان پرمصرف تهرانی مجوز دریافت کردیم که بعد از چند بار اخطار اگر مصرف آب خود را کاهش ندهند بتوانیم انشعاب آب آنها را به مدت چند ساعت قطع کنیم.

وی با اشاره به اینکه این مشترکان پرمصرف بیش از ۴۰ تا ۵۰ متر مکعب در هر ماه مصرف می کنند، گفت: افزایش قیمت می تواند اهرمی برای کاهش مصرف باشد اما دولت به خاطر اینکه آب در سبد حیاتی مردم قرار دارد قیمت آب را افزایش نمی دهد به همین دلیل در جلسه ای با شورای شهر برای افزایش قیمت آب مشترکان پرمصرف تصمیم گرفتیم اما هنوز افزایش قیمت با قیمت تمام شده آب فاصله زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان تهران اضافه کرد: هزینه تولید و توزیع آب در شهر تهران بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است در صورتی که به طور متوسط از مشترکان ۶۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب دریافت می کنیم بر این اساس فاصله قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی آب زیاد است که برای جبران آن باید قیمت آب افزایش یابد اما فعلاً دولت اجازه برای افرایش قیمت نمی دهد. قیمت تمام شده آب در شهر تهران در بخش توزیع حدود هزار و ۲۰۰ تومان است که قیمت فروش آن در جنوب تهران به ازای هر متر مکعب (هزار لیتر) ۴۰۰ تومان و در شمال تهران حدود ۶۰۰ تومان است.

به گفته این مقام مسوول مشترکان پرمصرف اغلب در شمال تهران ساکن هستند. در تهران ۶۰ تا ۶۵ درصد مشترکان آب الگوی مصرف را رعایت می کنند و کمتر از ۲۰ متر مکعب در هر ماه آب مصرف می کنند حدود ۱۵ درصد مشترکان نیز مصرف متوسط دارند. عمر متوسط شبکه آب در تهران ۳۰ تا ۳۵ سال است در حالی که شبکه آب تهران قدمتی ۶۰ ساله دارد بر این اساس حدود ۷۰ درصد شبکه آب تهران نیاز به بازسازی دارد که البته به معنای فرسودگی شبکه نیست بلکه بهتر است بازسازی شود. ۱۱ درصد تلفات در شبکه آب داریم که برای کاهش هر درصد حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بختیاری بیان داشت: در شهر تهران بازسازی شبکه آب را شروع کردیم و در نقاطی که لوله های چدنی وجود دارد فرار و نشت آب کم است اما در نقاطی که از لوله های پلی اتیلن و فولادی استفاده شده کار بازسازی را شروع کردیم. در ۸ یا ۹ سال اخیر ۷ تا ۸ درصد میزان هدررفت آب (آب به حساب نیامده) کمتر شده است و میزان آب به حساب نیامده از ۳۰ درصد به ۲۳ درصد رسیده و باید آب به حساب نیامده به ۱۵ درصد برسد که این رقم ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همه تصفیه خانه های آب تهران از جمله تصفیه خانه ۳ و ۴ تهرانپارس، تصفیه خانه ۵ ، ۷ و ۲ در مدار قرار دارند و فقط تصفیه خانه ۶ آماده بهره برداری نیست که کار ساخت تأسیسات آن تمام شده و نیاز به خرید تجهیزات دارد.  ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است تا تجهیزات تصفیه خانه ۶ خریداری شود که بخشی از آن را قرار است آب منطقه ای و بخش دیگری را آبفای تهران تأمین کند و تا یک سال و نیم دیگر به مدار بهره برداری برسد.

وی درباره کمک شرکت آب و فاضلاب استان تهران در زمینه صرفه جویی برق نیز گفت: تفاهمنامه ای با شرکت توزیع برق تهران امضا کردیم که ژنراتورهای شرکت آبفا در زمانی که نیاز نداریم وارد مدار شود. در تصفیه خانه کن و جلالیه با استفاده از پمپاژ آب باید آب را به مخازن بالای هزار و ۶۰۰ متر پمپاژ کنیم.


سدهای تهران ۲۷۰ میلیون متر مکعب کمتر از پارسال آب دارند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: سدهای استان تهران ۲۷۰ میلیون متر مکعب کمتر از پارسال آب دارند­ که این میزان تا پایان سال آبی به ۳۵۰ میلیون متر مکعب می رسد. حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای ۵ گانه تامین کننده آب تهران وجود دارد که این رقم پارسال یک میلیارد و۷۰ میلیون متر مکعب بود.

وی­­ با اشاره به اینکه امسال روان آبها حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از پارسال است گفت: در سال گذشته روان آبهایی که وارد رودخانه های تهران شدند یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب بود که این رقم امسال به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.  اگر پاییز و زمستان امسال بارش خوبی نداشته باشیم قطعا در تهران دچار مشکل آبی می شویم. با رعایت ۱۰ درصد صرفه جویی در شهر تهران حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره می شود که بیشتر از معادل ذخیره آب سد لتیان است ( ظرفیت سد لتیان ۹۰ میلیون متر مکعب است) .

بختیاری­ ادامه داد: میزان صرفه جویی مردم در شهر تهران نسبت به پارسال کمتر از ۵ درصد بوده­ است که­ ­به دلیل­افزایش دما و ذخیره کردن آب در مواقعی که برق قطع می شود و دورریز آن پس از اتصال برق صرفه جویی کمتری شده است. در تهران تامین آب برای ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر کار سختی است که در تهران این شرایط خوب کنترل می شود گرچه مشکلاتی در غرب استان تهران برای تامین آب وجود دارد اما نسبت به میانگین کشور درصد کمتری است.  توقع داریم مردم شرایط را به­ خوبی درک و در مصرف آب صرفه جویی کنند گرچه افزایش دما، کم آبی و قطعی برق اگر مدیریت نشود دچار حادثه می شویم.

این مقام مسوول میزان حساسیت مردم نسبت به مصرف آب را در مقایسه با سال های گذشته قابل تحسین دانست و افزود: مردم خودشان به هم تذکر می دهند امیدواریم به جایی برسیم که آب تصفیه شده را به صورت غیر منطقی و برای مصارف غیر شرب مانند شستشوی ماشین و حیاط استفاده نکنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها