کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درماندگی بانک مرکزی ترکیه در مقابله با تورم


کد خبر : ۵۱۱۴۴جمعه، ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸:۳۶۶۷۵۱ بازدید

سیر سقوط لیره ترکیه همچنان ادامه دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حدود یک هفته پیش حدود اختیارات خود را به بانک مرکزی ...
درماندگی بانک مرکزی ترکیه در مقابله با تورمدرماندگی بانک مرکزی ترکیه در مقابله با تورم

سیر سقوط لیره ترکیه همچنان ادامه دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حدود یک هفته پیش حدود اختیارات خود را به بانک مرکزی بسط داد. او مخالف افزایش نرخ بهره است؛ موضعی که نگرانی کارشناسان اقتصادی را برانگیخته است.

قیمت پیاز در ترکیه سه برابر شده است. قیمت سیب‌زمینی هم همینطور. گوجه فرنگی هم نسبت به سال قبل به مراتب گرانتر است. ترکیه در دام تورم گرفتار شده است. نرخ تورم در ماه ژوئن ۱۵ درصد بود. مردم سخت زیر فشار هستند.

یک شهروند ترکیه می‌گوید: «ما قادر به تهیه نیازمندی‌های خود نیستیم. ما نمی‌توانیم سفر کنیم. ما باید متأسفانه خیلی صرفه‌جویی کنیم.»

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ابقا شده‌ی ترکیه به مردم کشورش آینده‌ای طلایی را وعده داده و پس از انتخاب دوباره، قدرتمند‌تر از پیش شده است.

او حال بر سیاست‌های بانک مرکزی نیز می‌تواند اعمال نفوذ کند، امری که کارشناسان اقتصادی آن را نگران‌کننده می‌دانند، از جمله آتیلا یسیلادا، کارشناس اقتصادی در موسسه Global Source Partners: «بگذارید صریح بگویم: نه تنها بانک مرکزی، بلکه تمامی نهادها و شهروندان کشورمان زیر نفوذ آقای اردوغان هستند. ما دیگر آزادی نداریم. ما دیگر نمی‌توانیم ساده‌ترین تصمیم‌ها را بدون اجازه‌ی آقای اردوغان بگیریم.»

به ویژه مداخله در بانک مرکزی که نهادی مستقل بود، به سقوط لیره ترکیه شتاب بخشید. سرمایه‌گذاران خارجی پول‌های خود را خارج کردند. از آغاز امسال ارزش لیره ترکیه در مقایسه با دلار ۲۵ درصد کاهش یافته است.

محصولات وارداتی روز به روز گران‌تر می‌شوند، نه تنها مواد غذایی، بلکه ماشین‌آلاتی که شرکت‌ها به آن‌ها نیاز دارند.

آتیلا یسیلادا، کارشناس اقتصادی در موسسه Global Source Partners در این باره تصریح می‌کند: ««شرکت‌های ترکیه فعالیت‌های خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند. آنان در جایی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند، چون ظرفیت رشدی در ترکیه نمی‌بینند.»

این در حالی است که رشد اقتصادی یکی از اهداف مهم در فهرست الویت‌های اردوغان است. او برای اینکه رشد اقتصادی را بیش از پیش به خطر نیندازد، از افزایش بهره‌ها توسط بانک مرکزی جلوگیری می‌کند. این اما در عین حال سبب تشدید تورم می‌شود.

بسیاری از شهروندان ترکیه ماه‌هاست که از این دور باطل به‌شدت ناراضی هستند. کارشناسان اقتصادی به مزاح از لیره‌ی ترکیه به عنوان تنها اپوزیسیون باقیمانده مقابل اردوغان یاد می‌‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها