کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شیب ملایم به شیـر می رسـد؟


کد خبر : ۵۰۹۷دوشنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۶:۱۹۲۰۰۵ بازدید

تولیدکنندگان شیر و لبنیات مدت‌هاست در انتظار یارانه حمایتی دولت هستند و معتقدند با بالا رفتن هزینه تولید، نمی‌توان قیمت‌ها را تثبیت کرد و اگر دولت قصد ...

تولیدکنندگان شیر و لبنیات مدت‌هاست در انتظار یارانه حمایتی دولت هستند و معتقدند با بالا رفتن هزینه تولید، نمی‌توان قیمت‌ها را تثبیت کرد و اگر دولت قصد دارد قیمت‌ها افزایش نیابد باید از تولیدکنندگان حمایت کند.

در همین حال معاون وزارت جهاد کشاورزی دیروز اعلام کرد امکان دارد دولت یارانه دامداران و تولیدکنندگان را ندهد و اگر این اتفاق بیفتد، شیب افزایش قیمت لبنیات کند خواهد بود. البته این گفته «رکنی» مغایر اظهارات تولیدکنندگان است چرا که طبق گفته آنها اگر دولت یارانه حمایتی ندهد نرخ لبنیات بین 20 تا 40 درصد گران می‌شود و این یعنی شیب‌گرانی چندان هم ملایم نخواهد بود! معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ممکن است با تخصیص یارانه قیمت شیر افزایشی نداشته باشد، گفت: در صورت عدم تخصیص یارانه قیمت‌ها با شیبی ملایم افزایش می‌یابد.

 حسن رکنی دیروز یازدهم اردیبهشت‌ماه در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع بسته‌بندی در نمایشگاه بین‌المللی تهران در جمع خبرنگاران افزود: دولت در سال 92 با رویکردی مثبت وارد موضوع شیر شد و با تخصیص یارانه به این امر هم منافع تولیدکننده و هم منافع مصرف‌کننده را مدنظر قرار داد. وی اضافه کرد: به این معنا که علاوه بر جلوگیری از افزایش قیمت شیر، تولید برای دامداران اقتصادی شد. رکنی ادامه داد: برای سال جاری نیز شرایط دامداران باید از ابتدای سال با توجه به شرایط جامعه و تولیدکننده مدنظر قرار بگیرد. وی اضافه کرد: مساله شیر در کارگروه تنظیم بازار بررسی و پیشنهادهای اولیه آن شکل گرفته و این امر برای تصمیم‌گیری نهایی به دولت واگذار شده است. رکنی افزود: این مساله هم‌اکنون در دستور کار دولت قرار دارد و به اعتقاد بنده تصمیمی که گرفته می‌شود هم منافع تولیدکننده و هم منافع مصرف‌کننده را دربر دارد. وی ادامه داد: چون تصمیم نهایی گرفته نشده نمی‌توان در این باره اظهار نظر قطعی کرد. رکنی با بیان اینکه ممکن است با تخصیص یارانه قیمت شیر افزایشی نداشته باشد، افزود: اگر هم یارانه‌ای به آن داده نشود و بحث عرضه وتقاضا مطرح باشد ممکن است قیمت‌ها با شیبی ملایم افزایش یابد. وی با اشاره به یارانه 300 میلیاردی دولت به دامداران ادامه داد: تاکنون 200 میلیارد تومان از این یارانه پرداخت شده و برای 100 میلیارد باقی نیز مشکلی وجود ندارد.

هنوز منتظر هستیم!

دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی چندی پیش با اشاره به اینکه هنوز مصوبه‌ای در زمینه تعیین قیمت 1440 تومانی شیر از سوی ستاد تنظیم بازار و هیات وزیران به این انجمن به صورت مکتوب ابلاغ نشده است، گفت: در صورت تعیین این قیمت برای شیرخام، قیمت محصولات لبنی 8/20 درصد افزایش خواهد یافت. رضا باکری در گفتگو با «وطن امروز» با اشاره به اینکه در نهایت دولت درباره تعیین قیمت شیرخام تصمیم‌گیری خواهد کرد، افزود: هم‌اکنون قیمت شیرخام 1110 تومان بوده که افزایش این قیمت باعث خواهد شد مابه‌التفاوت آن روی قیمت محصولات لبنی اعمال شود. وی افزود: تعیین قیمت 1440 تومانی برای شیرخام به معنای افزایش 7/29 درصدی آن خواهد بود که این باعث می‌شود قیمت محصولات لبنی نیز حدود 8/20 درصد افزایش یابد. وی خاطرنشان کرد: در گزارش چندی پیش انجمن صنایع لبنی نیز اعلام شده بود که جز شیرخام سایر فاکتورها مانند افزایش هزینه‌های حمل تاثیر 15 درصدی روی قیمت محصولات لبنی گذاشته است. دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در پاسخ به این سوال که آیا بازار کشش افزایش 35 درصدی قیمت لبنیات را خواهد داشت؟ اظهار کرد: به هر حال دولت در این زمینه تصمیم‌گیر بوده و در صورت افزایش قیمت شیرخام، افزایش قیمت لبنیات ناگزیر خواهد بود. او همچنین در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره کاهش 42 درصدی مصرف لبنیات در کشور براساس آمار بانک مرکزی در اردیبهشت چیست؟ گفت: البته در زمینه اعلام این خبر اشتباهی رخ داده است. بانک مرکزی اعلام کرده بعد از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها مصرف مواد خوراکی خانوار 18 درصد کاهش یافت که 42 درصد از این کاهش معادل 5/7 درصد مربوط به شیر و لبنیات بوده است.

بنابراین اعلام کاهش 42 درصدی مصرف لبنیات درست نیست. باکری گفت: صنعت لبنیات هرگاه در بازار داخلی با کمبود مصرف مواجه شده رو به صادرات آورده تا از این طریق بتواند کسری خود را جبران کند. وی با بیان اینکه دامداران نیز بنگاه‌های تولیدی هستند که مشکلات خاص خود را دارند، گفت: در نهایت کارگروه ستاد تنظیم بازار تصمیم خواهد گرفت که چطور از دامداران حمایت کند. در ماه‌های پایانی سال قبل با اختصاص 300 میلیارد تومان جلوی افزایش قیمت شیرخام گرفته شد. حال باید دید امسال وضعیت چگونه خواهد بود. دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران درباره آینده بازار لبنیات کشور اظهار داشت: هرچند اکنون کارگروه کنترل بازار قیمت شیر و فرآورده‌های آن در هیات دولت درحال بررسی است و مسؤولان سیاست‌های کلان آن را ترسیم و مشخص می‌کنند اما چنانچه بهای شیرخام با افزایش قیمت مواجه شود یا یارانه‌ای به این کالا تعلق نگیرد، بی‌شک زیان آن به جامعه بویژه صنایع لبنی بازمی‌گردد. رضا باکری با بیان اینکه انجمن صنفی صنایع لبنی طرفدار اقتصاد آزاد است، گفت: البته بنگاه‌های تولیدی خود باید مسؤول عملیات‌های تجاری باشند و نباید به امید یارانه دولتی بمانند. وی افزود: البته دولت نیز نباید در امور اداره بنگاه‌ها بخش خصوصی چون تعیین قیمت‌ها و... مداخله کند چراکه بنگاه‌های تولیدی خودشان راه‌حل تامین نیازها و رضایت مشتری را بلد هستند. باکری اضافه کرد: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند تا آنها سیاست‌های خود را خودشان تعیین کنند.

وی با اشاره به چگونگی حمایت دولت از قشر کم‌درآمد جامعه برای دستیابی آنها به شیر و فرآورده‌های لبنی ارزان‌قیمت گفت: دولت باید در راستای حمایت از بخش تولید و مصرف اقدام به ایجاد کارت‌های اعتباری برای دسترسی کم‌درآمدها به محصولات لبنی کند تا آنها بتوانند با خرید محصولات لبنی متناسب با میزان درآمدی که دارند از این طرح پیشنهادی بهره‌مند شوند. وی با بیان اینکه دولت در کنترل قیمت‌ها همیشه ناتوان بوده، افزود: قیمت شیر در سال 84، 180تومان بود که با مداخله دولت در قیمتگذاری این محصول قیمت آن اکنون 1110 تومان شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها