کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سقوط شدید لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا


کد خبر : ۵۰۸۹۳جمعه، ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳:۴۸۱۴۱۳۵ بازدید

احتمال کنترل بانک مرکزی ترکیه توسط اردوغان بازار مالی این کشور را نگران کرده و باعث کاهش ارزش لیر در برابر دلار آمریکا ...
سقوط شدید لیر ترکیه در برابر دلار آمریکاسقوط شدید لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا

احتمال کنترل بانک مرکزی ترکیه توسط اردوغان بازار مالی این کشور را نگران کرده و باعث کاهش ارزش لیر در برابر دلار آمریکا شد. دلار آمریکا روز پنجشنبه 21 تیر به 5 لیر و نرخ یورو هم به 6.58 لیر رسید.

دلیل کاهش ارزش لیر ترکیه افزایش تورم، گرانی و همچنین نگرانی از کنترل بازارهای مالی توسط دولت اعلام شده است. بازار مالی ترکیه نگران کنترل بانک مرکزی این کشور توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است.

برات البایراک، وزیر دارایی جدید ترکیه و داماد اردوغان، تلاش کرد آرامش را به بازار مالی برگرداند. او همزمان با کاهش ارزش لیر گفت که کنترل بانک مرکزی به هیچ وجه توسط دولت انجام نخواهد گرفت و تاکید کرد که دولت چنین برنامه‌ای ندارد.

اما پیش از این، اظهارات رجب طیب اردوغان،  رئیس جمهور ترکیه، در ارتباط با کاهش نرخ بهره نگرانی‌ها را در بازار مالی ترکیه بیشتر کرده بود. به ویژه آنکه اردوغان پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ ژوئن این اختیار را به دست آورد که رئیس بانک مرکزی و معاونش را خودش برگزیند. این موضوع سبب التهاب بیشتر بازار مالی شد. علاوه بر آن با صدور فرمانی دوره فعالیت رئیس بانک مرکزی و معاونش را از ۵ سال به ۴ سال تقلیل داد.

افزایش تورم هم یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش لیر در برابر دلار است. در قیاس با ماه قبل تورم حدود ۱۵ درصد در این کشور افزایش پیدا کرد.

همه این رویدادها بانک مرکزی ترکیه را مجبور کرد که برای مبارزه با تورم نرخ بهره پایه بانکی را افزایش دهد.


ضمانت وزیر دارایی ترکیه برای استقلال بانک مرکزی

البایراک، وزیر دارایی جدید ترکیه،  اطمینان می‌دهد که  بانک مرکزی ترکیه استقلالش را حفظ می‌کند. او تاکید می‌کند که مکانیسم‌های تصمیم‌گیری‌ مالی بانک مرکزی ترکیه به طور مستقل عمل می‌کند.

وزیر دارایی ترکیه همچنین تاکید می‌کند که ظرفیت‌های بانک مرکزی این کشور در جهت ثبات  قیمت‌ها به کار برده شود. به باور او، مهم‌ترین اولویت دولت جدید مبارزه با تورم در ترکیه است.

گرانی در ترکیه در ماه ژوئن ۱۵ درصد رشد کرد و ارزش لیر ترکیه در ظرف یک سال حدود ۳۰ درصد در برابر دلار سقوط کرد.

اگرچه بانک مرکزی ترکیه پیش از این توانست جلوی سقوط لیر را با افزایش نرخ بهره پایه بگیرد، اما نوسانات ارزش لیر همچنان ادامه پیدا کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها