کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرمایه گذاری در کدام بازارها سود بیشتری به همراه دارد؟


کد خبر : ۵۰۶۵شنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰:۲۹۹۵۱۱ بازدید

با نگاهی به روند حرکتی قیمت ها در بازار طلا و ارز، این بازارها که در دو سال گذشته محل مناسبی برای کسب سود در کوتاه مدت بوده اند در سال جاری نمی توانند محل مطمئنی برای سودآوری باشند.

 اقتصاد ایران در سال 93 به کدام سمت و سو خواهد رفت؟. در سال 93 سرمایه گذاری در کدام بخش از اقتصاد با سود بیشتری همراه خواهد بود؟ آیا همچون چند سال اخیر بازار ارز و طلا سودآورترین بازار برای سرمایه گذاران خواهد بود یا تغییر دولت و شرایط سیاسی، بازار سودآور را هم تغییر داده است؟

این سوال هایی است که در ماه های گذشته بارها در محافل اقتصادی و اجتماعی از سوی مردم، فعالان بازارهای مختلف و مسئولان عنوان شده و تحلیل های مختلفی نیز در پاسخ به این سوالات مطرح شده است.

اما طی سال های گذشته به واسطه نوسان های ارزی بازارهای طلا، سکه و ارز مخاطبان فراوانی را به همراه داشته و مردم برای کسب سود در کوتاه مدت به سمت این بازارها هدایت شده اند که البته کارشناسان اقتصادی این اتفاق را یکی از آسیب های اصلی سال های اخیر اقتصاد ایران عنوان می کنند.

به سمت بازار ارز و سکه نروید

این در شرایطی است که قیمت سکه و ارز در یک سال گذشته روند نزولی داشته و بر همین اساس سرمایه گذاری در این بازارها نیز کاهش یافته است و پیش بینی ها نیز حاکی از ادامه دار بودن کاهش قیمت سکه و ارز در ماه های آینده است.

در همین رابطه به دنبال کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی به یکباره قیمت این فلز گران بها با کاهش چشمگیری در بازار داخلی روبرو بود به طوریکه روز چهارشنبه هفته گذشته به یکباره هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید 16 هزار تومان ارزان شد.

این روند نزولی در آخرین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد به گونه ای که بار دیگر سکه تمام بهار آزادی کاهشی معادل 11 هزار تومان را به ثبت رساند و بر قله 961 هزار تومانی آرام گرفت. نیم سکه بهار آزادی نیز در ادامه روند نزولی قیمت سکه و طلا 5 هزار تومان ارزان شد تا قیمتی برابر 486 هزار تومان داشته باشد. از سوی دیگر هر ربع سکه بهار آزادی نیز از کاهش قیمت بی نصیب نماند و افت قیمتی معادل 1000 تومان داشت تا 280 هزار تومان به فروش برسد.

همچنین در همین رابطه ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با یادآوری تعادل ایجاد شده برای عرضه و تقاضای ارز در بازار گفته است فکر می کنم به زودی شاهد کاهش باثبات نرخ ارز خواهیم بود.

با نگاهی به روند حرکتی قیمت ها در بازار طلا و ارز، این بازارها که در دو سال گذشته محل مناسبی برای کسب سود در کوتاه مدت بوده اند، در سال جاری نمی توانند محل مطمئنی برای سودآوری باشند.

با حضور در بازار مسکن در بلند مدت سود می کنید

بازار مسکن یکی از بازارهای اقتصادی در ایران به شمار می رود که همواره با سود فراوان همراه بوده و در سال های اخیر نیز قیمت ها در بازار افزایش قابل توجهی پیدا کرده و صاحبان مسکن در یک دهه گذشته سودهای کلانی را به دست آورده اند.

اما در یک سال گذشته قیمت مسکن روند نزولی به خود گرفته است و در شرایطی که پیش بینی می شود قیمت مسکن در ماه های آینده به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی افزایش یابد بر اساس نظر کارشناسان بازار بهترین زمان برای خرید مسکن فرا رسیده است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که بازار مسکن به افرادی که به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستند توصیه نمی شود اما به نظر می رسد سود حضور در بازار مسکن در بلند مدت قابل توجه است.

محمود جام ساز از کارشناسان اقتصادی در این رابطه با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه هایی سودآورتر است که بازده سریعی داشته باشد می گوید از این منظر اگر در حوزه مسکن صرفا منابع بخش خصوصی به کار گرفته شود و از اعتبارات بانکی استفاده نشود، در آینده برای مالکان آن سودآور خواهد بود؛ چراکه تجربه همواره نشان داده که بخش مسکن که یک بخش غیرتجاری و غیرمبادله ای است با سود مواجه بوده است.

وی می گوید به شرط آنکه افراد صرفا سرمایه شخصی خود را در بخش مسکن به کار بگیرند (نه آنکه از اعتبارات بانک ها استفاده کنند) با سود مواجه خواهند شد؛ چرا که اگر از تسهیلات بانکی استفاده کنند در زمان رکود مجبور می شوند بهره بانک را پرداخت کنند و هزینه های اضافی مالی، سود آنها را خنثی می کند.

بورس مطمئن ترین بازار برای سرمایه گذاری است؟

بازار بورس در سال 93 روزهای خوبی را سپری کرد و هر روز شاخص کل بورس رکوردهای جدیدی را ثبت کرد و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از مردم برای سرمایه گذاری به سمت بازار بورس هدایت شوند.

این درشرایطی بود که بسیاری از کارشناسان به نسبت به این اقدام  هیجانی مردم هشدارهای فراوانی را داده بودند و بارها اعلام کردند که مردم بدون آشنایی کامل وارد بازار سرمایه نشوند.

اما در شرایطی که شاخص کل بورس در سال 93 حدود 3 هزار واحد افت کرده است محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت اعلام کرده است تلاش می شود که عملکرد بورس واقع بینانه باشد ضمن آنکه بورس مطمئن ترین بازاری است که می تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران خرد داشته باشد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرده است بورس در وضعیت تعادلی قرار گیرد و با توجه به اینکه اقتصاد ایران در سال 93 از رکود خارج و از منابع مختلف برای توسعه کشور استفاده خواهد شد، شرایط بورس نیز متعادل شود.

البته در این شرایط بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که با افت شاخص بورس ارزش سهام مختلف واقعی شده و بهترین زمان برای خرید سهام فرا رسیده و در طولانی مدت می توان سود مناسبی را در بازار بورس به دست آورد.

سود سپرده‌های بانکی را از دست ندهید

طی هفته های اخیر شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده های بانکی را بین 10 تا 21 درصد اعلام کرده است که این موضوع می تواند به افرادی که آشنایی کافی به بازارهای اقتصادی را ندارند محل مناسبی برای تثبیت سرمایه و همچنین کسب سود در کوتاه مدت باشد.

در همین رابطه علی رحمانی مدیرعامل سابق سازمان بورس و اوراق بهادار تهران می گوید با این شرایط و در نظر گرفتن ریسک سرمایه گذاری به نظر می رسد در سال 93 سپرده گذاری بانکی به خصوص برای مبالغ بالا سودآورترین فرصت سرمایه گذاری خواهد بود؛ چرا که در بازار سرمایه ریسک و ابهام بالا است.

توصیه های حسین عبده تبریزی به سرمایه داران

اما حسین عبده تبریزی در توصیه به افرادی که قصد دارند در سال 93 اقدام به سرمایه گذاری در زمینه های مختلف کنند، می گوید فقط به کسانی توصیه می کنیم وارد بازار سرمایه گذاری شوند که پول و پس انداز هایی با مبالغ قابل توجه دارند.

وی همچنین گفته است به کسانی که قصد دارند خودرو یا واحد مسکونی خود را برای سرمایه گذاری بفروشند، توصیه می کنیم از این کار خودداری کنند و اگر مبالغی کوچکی در اختیار دارند، بهترین روش سرمایه گذاری آن، سپرده گذاری در بانک ها است.

عبده تبریزی درباره فرصت های سرمایه گذاری و روش های منطقی حفاظت از سرمایه در سال 93، گفته است دربازار سرمایه از سال 91 روندی تند را داشته ایم که منطقی بوده است و دلار از یکهزار تومان به سه هزار تومان رسید، ولی با حضور دولت جدید بازار ارز ثابت شد.

وی درباره بازار بورس نیز می گوید از شهریور سال جاری شاخص تعدیل بورس و اوراق بهادار افزایش نیافته است، بنابراین به مردم عادی توصیه می کنیم که تک سهم نخرند و برای سرمایه گذاری در بورس به دنبال صندوق ها و بیمه های پس اندازی باشند.

عبده تبریزی درباره بازار ارز نیز می گوید دولت جدید بازار ارز را کنترل کرد و امروز دیگر ارز موضوع سرمایه گذاری مردم نیست و بدترین جایی که پول برای سرمایه گذاری قرار می گیرد ارز وسکه است، چون پول وسرمایه ای را برای کشور خلق نمی کند وتاثیری در اقتصاد ملی ندارد.

این کارشناس اقتصادی همچنین درباره بازار طلا نیز گفته است سال گذشته کسانی که در بازار طلا سرمایه گذاری کردند 30 درصد زیان دیدند و پیش بینی ها نشان از آن دارد که سال اینده قیمت طلا افزایش نخواهد یافت، بنابراین توصیه می شود که در این بازار سرمایه گذاری نشود.

وی با اشاره به بازار مسکن گفته است مقدار پروانه های ساختمانی که در کشور صادرشده یک سوم آن در تهران بوده است و مقدار زیادی مسکن ساخته شده است که ممکن است با سرعت به فروش نرود وکسانی که فکر قیمت بالا هستند، بدانند که رشد قیمت بالا را تجربه نخواهند کرد. البته این موضوع در مسکن های پایین که سهم زمین کم است، صادق است ولی در مسکن های گران قیمت این چنین نیست ومسکن در سال آینده رکود عمیقی دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها