کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا طلافروشان در برابر مالیات مقاومت می کنند؟


کد خبر : ۵۰۶۰شنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸:۳۰۳۴۱۲ بازدید

با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان اولین مالیات بر مصرف کننده که مصرف کننده نهایی آن را پرداخت می‌کند، مقاومتهایی از جانب برخی صنوف مانند طلافروشان،آهن فروشان و سنگ فروشان مشاهده ...

یکی از مباحث مهمی که این روزها در مسائل اقتصادی قابل اهمیت بوده و با توسعه و آبادانی کشور در ارتباط است، گرفتن مالیات است. این روزها با گشت و گذاری در شهر به خوبی می‌‌توان به اهمیت این موضوع پی‌برد.خودنمایی ارائه اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی در تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی معابر اصلی خیابان‌ها و راهروهای مترو نظر هر عابری را به خود جلب می‌کند که با شعار گسترش زیرساخت‌های شهری مساوی با اخذ مالیات همراه است.اما موضوعی که طی سالهای اخیر به جمع انواع مالیات اضافه شده است، مالیات بر ارزش افزوده بوده که در چند سال گذشته به قانون تبدیل شده است، البته این موضوع همراه با مشکلات و معضلاتی بوده که با گذشت چند سال از آن همچنان پا برجاست، در همین راستا سری به بازار زدیم تا در جمع صنف طلافروشان چگونگی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را پیگیری کنیم.

* مالیات دلبخواهی که کسی حاضر به پرداخت نیست

فردی که خود را اصغری معرفی می‌کند، در مورد وضعیت فروش طلا و مالیات بر ارزش افزوده معتقد است، در حال حاضر یک گردنبند طلا را گرمی ۱۱۹ هزار تومان به شما می‌دهیم که بدون ارزش افزوده است و اگر بخواهیم ۸ درصد ارزش افزوده را به آن اضافه کنیم، هر گرم ۱۲۲ هزار تومان هزینه خواهد داشت.در حالی که طبق قانون، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برعهده مصرف کننده نهایی است و در عین حال تولید کننده و فروشنده نیز در این حلقه حضور دارند، اما این فروشنده، علت عدم اخذ این مالیات را از مردم نبود نظارت دقیق و عدم شفافیت درآمدها عنوان می‌کند و می‌افزاید: از هر ۳ فروش یک مورد آن را برای پرداخت مالیات اعلام می‌کنیم.

* جنگ مالیاتی زرگران با سازمان مالیاتی

وی از تعبیر جنگ با سازمان امور مالیاتی استفاده می‌‌کند و معتقد است، تاکنون ارزش افزوده را پرداخت نکرده و نخواهیم کرد.

البته نکته قابل تامل دیگری در میان صحبت‌های این طلا فروش وجود دارد که ناشی از جهل نسبت به قانون تلقی می‌شود و بیان می‌کند، بار گرفتن هزینه مالیات بر ارزش افزوده دولت را طلافروشان نباید به دوش بکشند و در حال حاضر انواع و اقسام مالیات‌ها از ما گرفته می‌شود.

هدف قانون گذار از دریافت مالیات بر ارزش افزوده شفاف شدن فعالیت‌های مختلف در تمامی سطوح است، تا بتوان از این طریق در عین حالی که مصرف کننده نهایی این مالیات را می پردازد، فروشنده نیز سهم دولت را اظهار و پرداخت کند.همچنین فروشنده طلافروشی کیمیا با اشاره به اینکه طلا را بدون ارزش افزوده به مشتریان می‌دهیم، می‌گوید تاکنون زیر بار ارزش افزوده نرفته‌ایم، البته در خیابان‌ها طلافروشان با محاسبه ارزش افزوده طلای خود را می‌فروشند، اما ما هنوز در بازار تهران این کار را نکردیم. این درحالی است که عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی چندی پیش هشدار داده بود، گرفتن مالیات دل به خواهی نیست و همه در برابر آن یکسان هستند.عسکری نسبت به بهانه جویی طلافروشان برای پرداخت مالیات ارزش افزوده اشاره کرده و به صراحت گفته بود، در بررسی‌های خود طبق قانون عمل خواهیم کرد و با متخلفان نیز برخورد خواهد شد.

هرچند تخلف برخی طلا فروشان برای نپرداختن مالیات بر ارزش افزوده محرز است، اما نبود ابزارهای بازدارنده قدرتمند نیز در این میان نقش مهم دارد.محمدی دیگر طلافروش بازار تهران بر نگرفتن مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان تأکید می‌کند و در پاسخ به این سؤال که مگر دولت از شما مالیات بر ارزش افزوده را طلب نمی‌کند، می‌گوید: ما مالیات خود را به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌کنیم و در دو سال بعد به این موضوع رسیدگی می‌شود، فعلا مبلغی را می‌پردازیم.

بسیاری از کارشناسان در این باره معتقدند که طلا فروشان چراغ خاموش مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کننده نهایی می‌گیرند، اما با قلدری تمام سهم دولت را پرداخت نمی‌کنند و به نظر می‌رسد مسئولان باید اهتمام بیشتری در این راستا داشته باشند.

موضوعی که رئیس سازمان امور مالیاتی نیز آن را تایید می‌کند و می‌گوید همه فعالان اقتصاد و همه کسانی که در نظام قانون مالیات بر ارزش افزوده مشمول هستند، باید قانون را رعایت کنند و باید در معاملات اقتصادی بین خریدار و فروشنده مالیات اخذ شده و بر اساس قانون به خزانه پرداخت کنند.

با چرخی در بازار زرگران تهران یکی دیگر از بازاریان در این باره می گوید، در حال حاضر طلافروشان با سازمان مالیاتی برای گرفتن ارزش افزوده اختلاف دارند، زیرا بازار کشش گرفتن ارزش افزوده از مردم یا مصرف‌کننده را ندارد و به همین دلیل به آن بازار می‌آیند و باید تفاوتی میان قیمت مغازه‌های خیابان و بازار باشد.بهانه جویی طلافروشان به شیوه‌های مختلف از جمله کشش نداشتن بازار و حمایت از مصرف کننده به گونه‌ای است که دایه مهربان تر از قانون شده‌اند.

فروشنده‌ای در این راستا تأکید می‌کند: قطعاً اینجا سود بیشتر و فروش بیشتر وجود دارد و به دلیل رضایت مشتری ارزش افزوده گرفته نمی‌شود.

وی با تهدید علنی مسئولان مالیاتی از بسته شدن مغازه‌های طلافروشی دم می‌زند و عنوان می‌کند: مردم به بازار می‌آیند که ارزانتر خرید کنند و قانون اشتباه است، چرا باید ۸درصد مالیات بر ارزش افزوده از سرمایه (طلا به عنوان سرمایه) گرفته شود، این مالیات ۸ درصدی باید از اجرت و سود طلافروش اخذ شود.فردی در طلافروشی مسعودی بیان می‌کند: در حال حاضر برای اظهار مالیات به صورت الکترونیکی اقدام کردیم و علی‌الحساب مبلغی گرفته می‌شود، اما در نهایت ارزش افزوده به همراه جریمه را باید به سازمان مالیاتی بدهیم.

این اظهارات نشان می‌دهد که روش‌های اخذ مالیات هرچند طبق قانون پیش می‌رود، اما مسئولان باید با بهبود روش‌ها و استفاده از قوانین محکم و بازدارنده، راه هر گونه سوء استفاده از اخلال گران برای پرداخت مالیات را بگیرد. در حالی که نشان می‌دهد در حال حاضر با ارائه اندک جریمه تمام مشکلات به نفع فروشنده حل می‌شود.

اما از دیگر بحث‌های مربوط به طلافروشان موضوع فاکتورهای متحدالشکل است که رئیس سازمان مالیاتی از توافق آن با طلافروشان در چند سال پیش خبر می‌دهد، اما فروشندگان از وجود آن فاکتور متحد اظهار بی اطلاعی می‌کنند.طلا فروش دیگری در پاسخ به این سؤال که رئیس سازمان امور مالیاتی عنوان کرده سه نوع فاکتور برای خرید و فروش، معاوضه باید توسط طلافروشان ارائه شود، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم، همه فاکتورهای ما دو برگی بوده و البته زیر بار استفاده از فاکتورهای ارزش افزوده نرفتیم.

این طلافروش در پاسخ به این سؤال که با وجود قانونی بودن این موضوع و اینکه سازمان امور مالیاتی ارزش افزوده را از شما می‌گیرد باز هم حاضر به اظهار و دادن آن نیستید، می‌افزاید: به هر حال ما نیز مانند تمام طلافروشان چنین رویکردی را در پیش گرفتیم، تا تصمیم گرفته شود، تابع جمع هستیم.

این موضوعات در حالی است که طی چند سال گذشته قانون مالیات بر ارزش افزوده در توافق با صنف طلافروشان اجرایی شده و این موضوعی است که آن را در توافقات پذیرفته‌اند، اما در حال حاضر برخی از فعالان این صنف پای‌بند به قانون نیستند.

سراغ فرد دیگری که خود را رحیمی معرفی می‌کند، رفتیم تا بپرسیم روزانه چند گرم طلا می‌فروشد. این فرد اظهار داشت: روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ گرم طلا می‌فروشیم و شنیده‌ام برای یک مغازه ۷۰ میلیون مالیات بر ارزش افزوده و در همین بازار مغازه‌ای دیگر ۳۰ میلیون تومان از سوی سازمان مالیاتی قطعی شده است، اما نمی‌دانم که تاکنون پرداخت شده یا نه.وی در لابلای صحبتهای خود گریزی به اظهار الکترونیکی می‌زند و معتقد است، این کار خوب بوده اما مالیات خود را به صورت علی‌الحساب در نظر می‌گیرند.

رحیمی همچنین از موضوع کند بودن قطعی شدن مالیات برای طلافروشان گلایه می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر برای سال ۸۹ و ۹۰ قطعی شده، اما هنوز تکلیف مالیات سال ۹۱ مشخص نیست و سال ۹۲ را نیز در حال حاضر باید اظهار کنیم و برگه قطعی در این راستا به غیر از چند طلافروش به بقیه طلافروشان ارائه نشده است.

این طلافروش در پاسخ به این سؤال که قرار بوده است فاکتورهای یک شکل برای مالیات بر ارزش افزوده وجود داشته باشد از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و معتقد است چیزی در این راستا گفته نشده و همه فاکتورها یک مدل است و برای فروش بیشتر مالیات بر ارزش افزوده گرفته نمی‌شود.

وی بهانه نگرفتن مالیات بر ارزش افزوده را کشش بازار یا کشش نداشتن بازار عنوان کرد، زیرا با ارزش افزوده هزینه‌ها بالاتر می‌رود، البته از ما هنوز ارزش افزوده قطعی دو سال قبل نیز گرفته نشده است.

رحیمی در پاسخ به این سؤال که مبنای قطعی شدن مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان مالیاتی چیست، می‌گوید: کارشناس مالیاتی به سراغ مغازه‌ها می‌آید و با برآورد سرمایه ویترین مغازه‌ها و مکان انها مالیات را مطرح می‌کند.به نظر می‌رسد ابزارهای کنونی هنوز نتوانسته درآمد طلافروشان و دیگر صنوف را شفاف کند و این فروشندگان نیز از ترس شفاف نشدن میزان فروش و درآمدها با قلدری و حتی تهدید با قانون مقابله می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها