سال 2014 میلادی، سال عجیبی برای خودروسازان بزرگ است. عجیب به این دلیل که از یک سو با رشد فناوریها و روشهای نوین مهندسی، خودروهایی با کیفیتتر، قویتر و کم مصرفتر راهی بازار میشوند. و از سوی دیگر با افزایش سطح توقع و سلیقه مشتری امروزی، قانع کردن و کسب رضایت آنها بیش از پیش دشوار شده است. درست به همین دلیل است که گاه برخی از برندها و مدلهای معروف نمیتوانند آنطور که در حد و اندازههای نامشان است، مشتری سختگیر را راضی کنند. وبسایت Consumer Report (گزارش مصرفکننده) مطابق با روال سالیانه گذشتهاش، لیستی از خودروهای مختلف در همه کلاسها را تهیه کرده است که به زعم آنها دارای بیشترین تعداد شکایات و اعتراضها بودهاند. خودتان را آماده کنید، چون قرار است در این لیست با برخی از مدلهای محبوب خود مواجه شوید.
کلاس بسیار کوچکها
شورولت Spark
قیمت: شروع از ۱۲ هزار و ۱۷۰ دلار
گول ظاهر جسورش را نخورید. اصلاً در نگاه اول از قد و قواره کوچکش برنمیآید که تا این حد بتواند خون مالکش را در شیشه کند. این محصول شورولت و در حقیقت جنرالموتورز، آمده بود تا بتواند جایی در بازار خودروهای کوچک، کم مصرف و در حقیقت مقرون به صرفه داشته باشد. اما همین طرز تفکر کار دست اسپارک داد و این خودرو از نظر کیفیت نتوانست حتی در حد استانداردهای اولیه ظاهر شود. البته نباشد فراموش کرد که سایت کانسومر ریپورت سایون iQ و اسمارت ForTwo را نیز جز خودروهای مینی سایز با میزان شکایت بالا عنوان کرده است. این هاچبک دارای یک پیشرانه ۱٫۲ لیتری ۸۴ اسببخاری با جعبهدندهای ۵ سرعته دستی بود. بد نیست بدانید این انتقادات در حالی صورت گرفته است که شورولت آن را تا ۳ سال و ۹۶ هزار کیلومتر گارانتی کرده بود.
کلاس جمع و جورها
دوج Dart
قیمت: شروع از ۱۵ هزار و ۹۹۵ دلار
یکی از جنجالیترین خودروهای گروه کرایسلر، همین دارت بوده و هست. سدانی زیبا با امکاناتی فوقالعاده که البته به غایت دچار مشکلات فنی میشود. این خودرو یکی از نخستین پروژههای مشترک بین دوج از آمریکا و فیات از ایتالیا بود. دو فرهنگ متفاوت با دیدگاه متفاوت که همین اختلافها سرانجام مشکلآفرین شد. در حقیقت معلوم نبود که قرار است دارت یک محصول خانوادگی شود یا یک اسپرت جوانپسند؟ بینظمی در تنظیم قطعات کاری کرد که کاهش دوام و عمر خودرو خیلی زودتر از پیشبینیها شود. دارت ۱٫۴ تنی دارای یک پیشرانه ۲ لیتری تقویتشده به قدرت ۱۵۸ اسببخار با ۱۹۷ نیوتنمتر گشتاور است. به طرز باورنکردنی هم گروهیهای این آمریکایی میتسوبیشی لنسر و سایون tC ژاپنی معرفی شدهاند.
کلاس سدانهای سایز متوسط
دوج Avenger
قیمت: شروع از ۲۰ هزار و ۷۹۵ دلار
در یک افتخارآفرینی دیگر برای دوج و خانواده محترم کرایسلر، اونجر نشان داد که میتواند در گروه خود بدون رقیب باشد. واقعاً هم همین طور است. اونجر به چند دلیل محل شکایات و انتقادات بسیاری بود. اول از همه عدم همخوانی پیشرانه با جعبهدنده و عدم هماهنگی این دو با شاسی سنگین وزنش بودند. نکته دوم بحث سرویسهای دورهای زود به زود که مشتری پرمشغله امروزی را به شدت کلافه میکرد. لازم به ذکر است که تمام این خبرهای بد در حالی رخ داده است که کل سرویسها در دوره خودش انجام شده است. برای اونجر از یک پیشرانه ۲٫۴ لیتری ۱۷۳ اسببخاری با ۲۲۵ نیوتنمتر گشتاور بهره گرفته شده است. در حقیقت باید اعتراف کرد که این خودرو میخواست چیزی باشد بین چلنجر و دارت. که البته هیچگاه چنین نشد.
کلاس سدانهای سایز بزرگ
فورد Taurus
قیمت: شروع از ۲۶ هزار و ۷۸۰
اگر کاری به آن همه تبلیغ رسانهای و جار و جنجال فورد نداشته باشید. مشتریان تاروسهای جدید سال ۲۰۱۳ را به سختی گذراندند به این امید که فورد برای سال جدید، تمهید جدیدی داشته باشد. ولی در اوج حیرت هیچ اتفاقی برای مدلهای جدید رخ نداد. از چند سال قبل که اولین نسلهای تاروس رونمایی شد معروف بود که این خودرو هزینه نگهداری بسیار بالایی دارد. رقمی که بابت سرویسها و قطعات مصرفیاش در یک سال پرداخت میشود با هزینههای یک سوپراسپرت ایتالیایی برابری میکند. شاید چهره قابل قبول و امکانات درخور توجهی داشته باشد ولی از نظر مقرون به صرفه بودن کمی جای بحث دارد. یک سدان ۵٫۱ متری با وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم که درون سینهاش یک پیشرانه ۳٫۵ لیتری شش سیلندر Vشکل با ۲۸۸ اسببخار نیرو و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور گنجانده شده است.
کلاس سدانهای لوکس
بامو سری ۷
قیمت: شروع از ۷۳ هزار و ۶۰۰ دلار
مگر میشود یکی از با کیفیتترین خودروهای حال حاضر دنیا، از نظر مشتری قابل قبول نباشد؟ اما واقعیت چیز دیگری است. در حقیقت بامو سری هفت به خصوص مدل ۷۵۰Li به دلیل مصرف سوخت سرسامآور، قیمت کهکشانی و هزینههای کمرشکن لوازم یدکی مورد غضب مشتریان قرار گرفته است. البته باید این را در نظر گرفته که این خودرو پیشرانهای حجیم دارد. ولی با این حال برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به کاهش بیشتر مصرف سوخت است. به گفته مشتریان این خودرو درست بعد از پایان مدت زمان گارانتی از کیفیت اولیهاش نزول میکند. این بامو دارای یک پیشرانه ۴٫۴ لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت ۴۴۴ اسببخار با ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور است. این خودرو به صورت میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳ لیتر سوخت مصرف میکند. این عدد در پیمایشهای شهری به مراتب بدتر میشود.
کلاس استیشن و مینیون
هوندا CrossTour
قیمت: شروع از ۲۷ هزار و ۳۸۰ دلار
محصولی که قرار بود بین سیویک اسپرت و شاسیبلند CR-V قرار بگیرد، سرانجام به این حال و روز افتاد. با اینکه هوندا زبانزد در بحث کیفیت خودروهایش است ولی داستان کراستور با بقیه فرق میکند. این خودرو به دلیل خرابیهای گاه و بیگاه قوای محرکه، سیستم تعلیق، انتقال قدرت و جعبهدنده فغان مشتریانش را درآورده است. با اینکه شرکت مادر برای طراحی و تولید آن سرمایهگذاری هنگفتی کرده بود ولی در انتها با فروش بسیار پایینی روبهرو شد. بحرانی که انتظار میرود در سال ۲۰۱۴ نیز ادامه داشته باشد. برای این خودرو از یک پیشرانه ۳٫۶ لیتری شش سیلندر Vشکل به قدرت ۲۷۱ اسببخار با ۳۴۵ نیوتنمتر گشتاور استفاده شده است. هوندا کراستور نیز در کلاس خودش یکهتاز است.
کلاس شاسیبلندهای متوسط
جیپ Cherokee
قیمت: شروع از ۲۲ هزار و ۹۹۵ دلار
واقعاً چطور شد که جیپ این زیرمجموعه کهنهکار کرایسلر آمریکا دست به ساخت چیروکی جدید با چنین طراحی زد، هنوز معلوم نیست. سال گذشته میلادی وقتی برای اولین بار این خودرو رونمایی شد، بسیاری فکر میکردند که این شاسیبلند آفرود یک نمونه آزمایشی و یا مفهومی است. در حالی که جیپ واقعاً چیروکی نسل جدید را راهی بازار کرده بود. به طرز ویرانکنندهای این طراحی ضعیف، تأثیر عمیقش را بر میزان فروش گذاشت. به طوری که پیشبینی میشود حتی در سال ۲۰۱۴ نیز از همان تعداد اندک نیز کاسته شود. غیر از مشتریان تعصبی و عاشقان برند Cherokee خریدار دیگری برای این خودروی نهچندان معقول پیدا نمیشود. شاسیبلندی که درون سینهاش یک پیشرانه ۳ لیتری دیزلی با ۲۴۰ اسببخار نیرو و ۵۶۹ نیوتنمتر گشتاور تعبیه شده است.
کلاس شاسیبلندهای سایز بزرگ
فورد Edge
قیمت: شروع از ۲۸ هزار و ۱۰۰ دلار
احتمالاً هیچ خریداری نمیتواند آیندهای روشن را با شاسیبلند اِج تصور کند. خودرویی که فورد کمترین میزان پشتیبانی از آن را در لیست محصولاتش گنجانده است. از بحث گارانتی گرفته تا سرویسهای دورهای. حتی خدماتی که در دوره گارانتی انجام میشود نیز به صورت پولی هستند. در حالی که خودروهای همکلاس حداقل در این دوره پولی دریافت نمیکنند. کانسومر ریپورت در همین گروه نیسان Armada از ژاپن و دوج Jouney از آمریکا را به عنوان دیگر شاسیبلندهای سایز بزرگ پرمشکل معرفی کرده است. فورد برای این خودرو از یک پیشرانه تازه طراحی شده ۳٫۵ لیتری به قدرت ۲۸۵ اسببخار با ۳۴۳ نیوتنمتر گشتاور استفاده کرده است. آمار نشان میدهد مشتریان اغلب تمایل دارند به جای خرید آن سراغ مزدا CX-7 بروند.
کلاس شاسیبلندهای لوکس
لینکلن MKX
قیمت: ۳۶ هزار و ۵۵۷ دلار
حتماً میدانید که لینکلن نیز یکی از زیرمجموعههای فورد است. احتمالاً هم این را میدانید که پلتفرم آن با فورد Edge مشترک است. پس قاعدتاً همان بلایی که سر «اج» میآید سر ام.کی.ایکس نیز خواهد آمد. با این تفاوت که مشتری این خودرو توقع بیشتری از شرکت دارد. به این دلیل که شاسیبلند فوق یک محصول لوکس و تجملی معرفی شده است. عمده مشکلاتی که برای این خودرو عنوان شده است را میتوان به سر و صدا افتادن اتاق عنوان کرد. گفته میشود تغییرات سریع آب و هوایی، عملکرد این خودرو را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. به همین دلیل است که نمونههای سردسیری این لینکلن اصلاً نمیتوانند در آب و هوای گرمسیری دوام بیاورند و برعکس. برای این خودرو از یک پیشرانه ۳٫۵ لیتری شش سیلندر Vشکل به قدرت ۲۶۵ اسببخار در ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور در نظر گرفته شده است.