کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلیل اعتصاب بازاریان چیست؟


کد خبر : ۵۰۳۴۸چهارشنبه، ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷:۱۴۱۱۶۵۷ بازدید

از فردا کرکره مغازه‌ها پایین نیست و همه می‌توانند خریدهای خود را آغاز کنند. این گفته مسئولان اتاق اصناف بود، اما فعالان بازار چنین نظری را رد می‌کنند و ...
دلیل اعتصاب بازاریان چیست؟دلیل اعتصاب بازاریان چیست؟

از فردا کرکره مغازه‌ها پایین نیست و همه می‌توانند خریدهای خود را آغاز کنند. این گفته مسئولان اتاق اصناف بود، اما فعالان بازار چنین نظری را رد می‌کنند و می‌گویند احتمالا تعدادی از مغازه ها کماکان تعطیل خواهند بود، چرا که فعالان بازار از نوسان شدید قیمت‌ها به ستوه آمدند و حاضر نیستند ریسکی را تحمل کنند. طبق خبرهایی که از شاهدان عینی داشتیم روز گذشته بازار بزرگ تهران بسته بود، بازارهایی چون لاله زار، دلاوران، حسن آباد و شوش هم تعطیل شده بود و تک و توک مغازه‌ها باز بودند. این اعتراض‌ها محدود به تهران نبود.

بازاریان سایر شهرها هم به جمع معترضان پیوستند به گونه‌ای که بازاریان کرمانشاه، شیراز، یزد، قشم و... نیز کرکره مغازه‌های خود را پایین نگه داشتند.اگر بخواهیم دلایل اصلی این اتفاق را یک روز بعد از تجمع بازاریان و تعطیلی مغازه‌ها بررسی کنیم به سه نکته می‌رسیم. یک آنکه اگر مغازه داران کالای خود را به فروش برسانند با نوسان قیمت ارز و محدودیت‌ها امکان تأمین دوباره آن کالا را ندارند. دومین نکته به برگ سبز گمرک می‌رسد. آنگونه که گلایه شده، بازرسان نهادهای نظارتی از واحدهای صنفی خواستند که مدارک خرید کالای عرضه شده در مغازه‌های خود را نشان دهند تا مشخص شود کالای عرضه شده قاچاق نیست. اکنون مغازه داران گله‌مند هستند که در خریدهایشان به برگ سبز توجه نمی‌کردند و حالا جمع‌آوری کالاهای آنها به فروشندگان صدمه می‌زند. نکته آخر که در گزارش روز گذشته هم به آن اشاره شد و هیچ کس حاضر به باور آن نبود، حضور افرادی بود که با رعب و وحشت خواستار خروج مغازه داران از واحد صنفی خود شدند و اگر مغازه‌داری مقاومت می‌کرد از سوی آن افراد مورد حمله قرار می‌گرفت و بعضاً چند مورد آتش‌سوزی هم گزارش شد. روز دوشنبه در تجمع بازاریان هم مغازه داران بازار بزرگ تهران حضور داشتند و هم افرادی که معلوم نبود مخالفتشان با چیست.

 چرا که خیلی از آنها مخالف دولت بودند یا خواسته‌هایی داشتند که بازاریان را هم متعجب کرد.این افراد مترصد یک فرصت بودند تا به اسم بازاریان راهی برای زیر سؤال بردن عملکرد دولت پیدا کنند.اعتراض‌های گسترده سبب شد محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نشست اضطراری با رؤسای واحدهای صنفی برگزار کند.در این جلسه مقرر شد 4 کمیته متشکل از نمایندگان اصناف برای بررسی و حل مشکلات پیش روی بازاریان و اصناف تشکیل شود.

فعالیت بازار ادامه دارد

ابراهیمی یکی از اعضای هیأت مدیره اتاق اصناف که چند ساعت قبل از مصاحبه به قول خودش از کف بازار آمده بود به «ایران» گفت: بازار هیچ مشکلی ندارد و از روز سه‌شنبه روال طبیعی فعالیت خود را آغاز کرده است و بسته بودن مغازه‌ها صحت ندارد. کسبه واقعی مغازه‌های خود را نبسته‌اند. وی سرای طلا فروشان، کوچه زید، حمام چال و اکثر راسته‌ها را مثال زد و تصریح کرد: تمام مغازه راسته‌های بازار باز است. البته برخی‌ها به‌دنبال آشوب بودند تا بازاریان از ترس مغازه‌ها را ببندند ولی هیچ‌کدام از آنها موفق نشدند. وی با بیان اینکه اتفاق‌های روز دوشنبه بازار جنبه روانی داشته است و در بین آنها بازاری واقعی وجود نداشته است، گفت: در تمام شلوغی‌ها من هیچ کسبه‌ای را ندیدم.

مغازه داران را تهدید کردند

فراهانی دیگر عضو اتاق اصناف که از 8:30 صبح روز گذشته به بازار رفته بود به ما گفت: ابتدای صبح سمت حمام چال بین 10 تا 15 نفر آمدند و مغازه داران را تهدید کردند تا مغازه‌های خود را ببندند. مغازه داران برای آنکه مورد آسیب قرار نگیرند به خواسته آنها تمکین کردند و کرکره مغازه‌های خود را پایین آوردند. وی از دولت خواست که به مشکلات بازاریان توجه کند،مشکلاتی که می‌شد از مدت‌ها قبل برای آن چاره‌جویی کرد.یک واحد صنفی هر روز نمی‌تواند با قیمت جدید کالای خود را بفروشد. واحدهای صنفی نیاز به ثبات اقتصادی دارند تا بتوانند برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی کنند.

خواسته بازار ثبات اقتصادی است

محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن و فولاد هم در گفت و گو با «ایران» درباره اتفاق‌های اخیر بازار دل پری داشت و از اینکه این بخش دچار مشکل شده است از دولت کمک خواست. وی گفت: مشکلات روز گذشته بازاریان در سه بخش است. یک آنکه آنها نگران جایگزین شدن کالای خود هستند. یعنی اگر کالای موجود خود را به فروش برسانند، احتمال دارد نتوانند با توجه به قیمت ارز، جایگزینی برای آن داشته باشند. نکته دیگر آنکه دولت از مغازه‌داران برگه سبز گمرک یا مدارکی مستند خرید کالا را می‌خواهد به‌گونه‌ای که اطمینان پیدا کند، آن کالا قاچاق نیست. دولت در این زمینه کاملاً حق دارد چرا که هیچ واحد صنفی حق ندارد کالای قاچاق به فروش برساند. نکته دیگر آنکه آنها از ترس اینکه جان و اموالشان به خطر بیفتد مغازه خود را بستند چرا که روز دوشنبه مغازه‌دارانی که مقاومت کردند، با حمله برخی‌ها روبه‌رو شدند که معلوم نیست از کدام سمت هدایت شده بودند. آزاد خاطرنشان کرد: اگر اکنون می‌بینیم در تهران و شهرستان‌ها اعتراض بازاریان بلند شده است برای زیرسؤال بردن عملکرد دولت نیست بلکه خواسته آنها ثبات اقتصادی است و اینکه دولت اطمینان دهد که حداقل تا دو ماه آینده قیمت ارز ثابت می‌ماند.وی گفت: بازار پارچه فروشان، لوازم آرایشی، خرازی و... روز گذشته تعطیل بودند و آنها خواستار مشخص شدن وضع‌شان هستند.

ما به دنبال بازار امن هستیم

آزاد گفت:  بازاریان نمی‌خواهند با دولت درگیر شوند ما به‌دنبال بازار امن هستیم. برخی‌ها می‌خواهند از شرایط به‌وجود آمده به نفع خود استفاده کنند و بازار را به ناامنی بکشانند. برای آنکه بازار به امنیت برسد بسیج اصناف از روز گذشته در بازار مستقر شده است. بدین جهت تصور نمی‌کنم از روزهای آتی مشکلی بوجود بیاید.در این میان اصناف هم قرار شده قیمت کالاها را در بازار رصد کنند. اگر کالایی با ارز 4200 تومانی وارد شده باشد و با قیمت ارز آزاد به فروش برسد اصناف می‌توانند واحد صنفی را به تعزیرات حکومتی معرفی کنند. وی تأکید کرد: مغازه‌هایی که در بازار باز هستند هم‌اکنون فروش ندارند و منتظر ثبات قیمت ارز هستند. ما از دولت تنها اطمینان می‌خواهیم. اطمینان از اینکه می‌تواند بازار را کنترل کند.


نیم نگاه

آزاد رئیس اتحادیه آهن و فولاد : بازار پارچه فروشان، لوازم آرایشی، خرازی و... روز گذشته تعطیل بودند و آنها خواستار مشخص شدن وضع‌شان هستند. بازاریان نمی‌خواهند با دولت درگیر شوند ما به‌دنبال بازار امن هستیم. برخی‌ها می‌خواهند از شرایط به‌وجود آمده به نفع خود استفاده کنند و بازار را به ناامنی بکشانند. برای آنکه بازار به امنیت برسد بسیج اصناف از روز گذشته در بازار مستقر شده است .

فراهانی ، عضو اتاق اصناف از دولت خواست که به مشکلات بازاریان توجه کند،مشکلاتی که می‌شد از مدت‌ها قبل برای آن چاره‌جویی کرد.یک واحد صنفی هر روز نمی‌تواند با قیمت جدید کالای خود را بفروشد.

(روزنامه ایران)



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها