کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سودآورترین بازارها در بهار 97 معرفی شدند


کد خبر : ۵۰۲۷۳دوشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲:۰۸۷۹۲۱ بازدید

دیروز هم بازارهای طلا، ارز و سرمایه شانه‌به‌شانه هم به رشد خود ادامه دادند. درحالی که شاخص بورس با یک جهش ...
سودآورترین بازارها در بهار 97 معرفی شدندسودآورترین بازارها در بهار 97 معرفی شدند

سیاوش رضایی- دیروز هم بازارهای طلا، ارز و سرمایه شانه‌به‌شانه هم به رشد خود ادامه دادند. درحالی که شاخص بورس با یک جهش 2650 واحدی خود را به کانال 112 هزار واحدی رساند، در بازارهای ارز و طلا هم افزایش قیمت‌ها ادامه یافت به طوری که تا زمان تنظیم این گزارش سکه تمام طرح جدید و قدیم به ترتیب مرز 2.9 و 2.7 میلیون تومان را پشت سرگذاشتند. نیم سکه هم یک میلیون و 420 هزار تومان را تجربه کرد و ربع سکه به 770 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار هم درحالی رکورد قیمتی 266هزار تومانی راتجربه کرد که بهای اونس روی نرخ 1269 دلار ثابت مانده بود.

در بازار ارز نیز قیمت ارزهای عمده و پرطرفدار در بازار آزاد با جهش‌های بیشتر تداوم یافت. در دومین روز هفته جاری یورو با رشد 455 تومانی روی نرخ 9859 تومان ایستاد و پوند با 540 تومان افزایش به 11 هزار و 246 رسید. دلار امریکا نیز در بازار غیررسمی با عبور از مرز 8 هزار تومان رکورد تازه‌ای برای خود به ثبت رساند و درهم امارات 112 تومان اوج گرفت و روی عدد 2309 تومان ایستاد.

رشد بالای قیمت‌ها در این بازارها علاوه بر وجود جو هیجانی که نرخ‌ها را تقویت کرده است حاکی از تقاضای بالایی است که برای این کالاها وجود دارد.

در بهار سال‌جاری نقدینگی سرگردان و سرمایه‌های خرد مردمی که از نیمه دوم سال گذشته بتدریج از سپرده‌های بانکی خارج شد، بازارهای مختلفی را برای کسب بالاترین بازدهی هدف گرفته است. هرچند در سه ماهه ابتدایی امسال بازارهای جدیدی مانند خودرو نیز توانست بخشی از نقدینگی موجود را برای بهره‌مندی از اختلاف قیمت حاشیه بازار به سوی خود جذب کند، اما همانند سال‌های گذشته بازارهای پنجگانه طلا، ارز، پول، مسکن و بورس مهم‌ترین بازارهایی است که بسته به میزان بازدهی و نقدشوندگی عمده سرمایه سرمایه‌گذاران را جذب کرده است.

ارز درصدر بازدهی بازارها

مقایسه نرخ دلار امریکا دربازار آزاد ایران در روزهای پایانی سال گذشته و انتهای خرداد ماه امسال نشان می‌دهد که بازار ارز در صدر افزایش قیمت میان بازارهای پنجگانه بوده است. با ملاک قرار دادن میزان رشد نرخ دلار امریکا شاهد بازدهی 63.2 درصدی این ارز مرجع بازار هستیم. در روز پایانی اسفند ماه سال 96 نرخ دلار در بازار ازاد ایران برابر با 4899 تومان بوده که این نرخ در روز پایانی خرداد ماه به 8 هزار تومان رسیده است. درواقع در فصل بهار امسال دلار با رشد 3101 تومانی معادل 63.2 درصد رشد کرده که این رشد این بازار را در صدر بازدهی بازارها قرار داده است.

حتی اگر یورو در بازار آزاد را نیز ملاک محاسبه قرار دهیم به میزان رشد 48.8 درصدی می‌رسیم. درحالی که یورو در پایان اسفند سال گذشته 5853 تومان قیمت داشت در پایان خرداد ماه امسال به 8687 تومان با 2834 تومان رشد رسیده است.

رقابت سکه با ارز

در رتبه دوم میزان بازدهی یا افزایش نرخ، بازار طلا و سکه در رقابتی نزدیک به ارز قرار گرفته است. براین اساس نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از رقم یک میلیون و 616 هزار و 600 تومان در انتهای سال 96 به دو میلیون و 582 هزار تومان در پایان بهار امسال رسیده که حاکی از بازدهی 59.7 درصدی این کالا هستیم.دراین مدت هر قطعه سکه بیش از 965 هزار تومان گرانتر شده است. در بهار امسال هرگرم طلای 18 عیار هم معادل 44 درصد رشد قیمتی داشته و از 153 هزار تومان به 220 هزار تومان رسیده است.

جبران بازدهی بورس در 7 روز

سومین بازار پربازده بهار امسال بورس است. بورس در دو ماه ابتدایی امسال رشد چندانی نداشت و با افت و خیز شاخص نتوانست رضایت سهامداران خود را به دست آورد. ولی در ماه پایانی بهار شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران توانست بخشی از عقب ماندگی خود را نسبت به بازارهای رقیب جبران کند. رشد طوفانی بورس از روز 23 خرداد ماه آغاز شد و تا پایان این ماه 13 هزار و 645 واحد رشد کرد.

سال گذشته پرونده بورس تهران با شاخص 96 هزار و 289 واحد بسته شد که این رقم در روز پایانی خرداد ماه به 108 هزار و 872 واحد رسید که نشان دهنده بازدهی 13 درصدی آن است. دراین مدت شاخص با رشد 12 حهزار و 583 واحدی همراه بوده است. بنابراین در بهار امسال شاخص بورس موفق شده است 12 کانال جدید را فتح کند و از کانال 96 هزار واحدی به 108هزار واحدی برسد. رشد بورس که از 23خرداد آغاز شده بود تا روز گذشته یعنی در مدت هفت روز 15 هزار و 782 واحد رشد کرده است. به معنای دیگر در هر ساعت 563واحد رشد کرده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بازارسرمایه که آسیب‌ها و تبعات منفی سایر بازارها را به‌دنبال ندارد بهترین مأمن برای سرمایه‌های خرد مردمی محسوب می‌شود که می‌تواند آن را در خدمت تولید و اقتصاد ملی قرار دهد.

مسکن در مقام چهارم

باوجودی که در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری بازار مسکن با خروج از رکود چند ساله خود رشد بالایی را تجربه کرد که این رشد در برخی از مناطق پایتخت چشمگیر بود ولی ازنظر بازدهی کل این بازار در رتبه چهارم بین پنج بازار قرار گرفته است. طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت واحدهای مسکونی پایتخت در ماه پایانی سال گذشته برابر با 5 میلیون و 760 هزار تومان بوده است که این نرخ در خرداد ماه امسال به 6 میلیون و 490 هزار تومان افزایش یافته است. بدین ترتیب بازدهی این بازار در فصل بهار 97 به 12.6 درصد می‌رسد. در سه ماهه ابتدای سال متوسط قیمت واحدهای مسکونی با رشد 730 هزار تومانی همراه بوده است.

بازارپول در انتهای جدول بازدهی

با توجه به نوسانات و التهاباتی که در بازارهای مختلف ایجاد شد بازار پول و سپرده‌های بانکی در رقابت با این بازارها ناکام مانده است. در صورتی که نرخ سود حداکثر 15 درصدی سپرده‌های بانکی را که از شهریور سال گذشته از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد را درنظر بگیریم، سپرده‌های یکساله در بهار امسال بازدهی معادل 3.75 درصد برای صاحبان آن به همراه داشته است.

البته واقعیت این است که پس از التهاب بازار ارز و صدور گواهی سپرده‌های ریالی با نرخ سود 20درصدی نرخ 15 درصدی سود بانکی یک بار دیگر دستخوش تغییرقرار گرفت. به طوری که گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی از بانک‌ها با سود 20درصدی از سپرده‌گذاران خود پذیرایی می‌کنند. با لحاظ نرخ سود 20درصد نیز سپرده‌گذاران بانکی در سه ماهه اول امسال 5 درصد بازدهی کسب کرده‌اند. (روزنامه ایران)

سودآورترین-بازارها



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها