کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سؤالات اساسی مردم برای اصلاح یارانه‌ای


کد خبر : ۴۹۷۴دوشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۷:۲۰۳۴۴۷ بازدید

پنجمین روز از ثبت تغییر اطلاعات خانوارها (مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها) در مراکز پلیس+10 و فرمانداری‌های سراسر کشور در حالی انجام می‌شود که خیلی‌ها هنوز ...

پنجمین روز از ثبت تغییر اطلاعات خانوارها (مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها) در مراکز پلیس+10 و فرمانداری‌های سراسر کشور در حالی انجام می‌شود که خیلی‌ها هنوز برای ثبت‌نام کودکان تازه متولد شده و اضافه شدن آنها به لیست زیرمجموعه خانوار همچنین خروج فوتی‌ها از لیست یا جداسازی خانوارهای تازه تشکیل شده با موانع و مشکلاتی مواجهند.

با وجود این مشکلات روز گذشته سخنگوی سازمان هدفمندی اعلام کرد مراکز پلیس+10 ، 3 سال است وظیفه اصلاح اطلاعات یارانه‌ای دارند اما توضیحات بیشتری به ابهامات مردم نداد. نرگس نجفی دیروز در گفت‌وگو با فارس جزئیات چگونگی اصلاح اطلاعات اقتصادی را توضیح داد اما به برخی سؤالات اساسی مراجعه‌کنندگان به مراکز پلیس+10 جواب نداد. وی درباره خانوارهایی که به واسطه بروز یکی از وقایع حیاتی (تولد، فوت، ازدواج و طلاق)، اطلاعاتشان نیاز به تغییر دارد توجه به دو نکته ضروری است، اظهارداشت: اول اینکه این موضوع (ثبت تغییرات ناشی از وقایع حیاتی) در مرحله اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز به همین ترتیبی که در حال حاضر انجام می‌شود در تمامی مراکز پلیس+10 صورت می‌گرفت. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت:‌ به عبارت دیگر مراکز پلیس+10 دارای تجربه‌ای بیش از 3 سال در این باره هستند و تاکنون نیز مشکل خاصی برای مراجعان و مراکز به‌وجود نیامده است.

وی افزود:‌ ضمن اینکه همچون مرحله اول هدفمندی، ثبت تغییرات مزبور به‌طور مستمر در مراکز پلیس+10 امکان‌پذیر است و هیچ گونه محدودیت زمانی در این زمینه وجود ندارد. لذا با عنایت به تجربه قبلی سازمان در سهولت اِعمال تغییرات مزبور در مراکز پلیس+10 و نیز عدم‌وجود محدودیت زمانی برای ثبت تغییرات مزبور در سامانه refahi.ir برای خانوارهای مربوطه، به نظر می‌رسد جای هیچ گونه نگرانی درباره عدم‌دسترسی‌ها یا دشوار بودن مکانیزم ثبت تغییرات وجود ندارد.

نجفی درباره مدارک لازم برای افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند، بیان داشت: اصل و تصویر سند ازدواج، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی زوج و زوجه؛ مراکز پلیس+10 موظفند پس از بررسی مدارک ارائه شده، اطلاعات زوجین را در صورتی که در سامانه رفاهی موجود باشد، از خانوارهای قبلی تفکیک و به عنوان یک خانوار جدید در سامانه مزبور ثبت نمایند.وی ادامه داد:‌ بلافاصله پس از اِعمال این تغییرات در پلیس+10، سرپرست خانوار جدید می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب بانک متبوع، نسبت به ثبت شماره حساب خود جهت دریافت یارانه اقدام نماید. بدیهی است در صورت عدم‌ثبت شماره حساب در بانک مربوطه، امکان پرداخت یارانه میسر نیست.

این مقام مسؤول در پاسخ به این سؤال که برخی افراد برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده و کد شناسایی نیز دریافت کرده‌اند اما یارانه اردیبهشت برای آنها واریز نشده است؛ تصریح کرد:‌ دریافت یارانه اردیبهشت ماه سال جاری منوط به انجام ثبت‌نام خانوار در موعد مقرر در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها (بازه زمانی بیستم لغایت 31 فروردین ماه سال جاری)، ثبت شماره حساب در بانک مربوطه (صرفاً درباره خانوارهایی که اسفند ماه سال 92 اطلاعات خود را از خانوار قبلی تفکیک کرده و خانوار جدید را از طریق پلیس+10 ثبت کرده بودند)، حال اگر خانواری به‌رغم انجام اقدامات فوق، موفق به دریافت یارانه اردیبهشت ماه سال جاری نشده است، احتمالاً مشکل از حساب بانکی اوست و باید ضمن مراجعه به بانک مربوطه جهت رفع مشکل حساب خود اقدام نماید.

وی با بیان اینکه به‌طور کلی تغییر سرپرست خانوار به واسطه یکی از وقایع زیر اتفاق می‌افتد که مدارک مورد نیاز و محل مراجعه خانوارهای مربوطه نیز در ادامه ذکر شده است، عنوان کرد: برای ازدواج اصل و تصویر سند ازدواج، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی زوج و زوجه که باید به مراکز پلیس+10 مراجعه کنند.از این رو به منظور تامین شرایط مطلوب برای هم‌میهنان، مکانیزم ثبت تغییرات مزبور را طوری طراحی کرده که امکان ثبت اینگونه تغییرات از تاریخ 31 اردیبهشت ماه سال جاری به بعد به‌طور مستمر فعال است. لذا جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر وجود محدودیت زمانی برای ثبت تغییرات مزبور در سامانه refahi.ir برای خانوارهای مربوطه وجود ندارد.

پرسش‌های  مراجعه‌کنندگان

با وجود تاکید سخنگوی سازمان هدفمندی مبنی بر اصلاح تغییرات خانوارها اما در چند روز اخیر مشکلاتی در مراکز پلیس+10 وجود داشته است. اولین سؤال درباره زمان ویرایش اطلاعات اقتصادی است که برخی مسؤولان وعده آن را داده بودند، کسانی که مبلغ درآمد خود، یا وضعیت مسکن و شماره همراه خود را به اشتباه وارد کردند هنوز امکان اصلاح آنها را ندارند. همچنین ثبت  تغییرات خانوار متقاضیان یارانه طی این چند روز فقط برای آن دسته از کسانی که طلاق گرفته یا قصد دارند تغییر در سرپرست خانوار بدهند همچنین جداسازی زوجینی که هردو آنها در مرحله دوم ثبت‌نام یارانه به سرپرستی پدر خانواده نام‌نویسی کرده‌اند، انجام می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز» طبق گفته مسؤولان سازمان هدفمندی کسانی که به تازگی فرزندی به خانواده‌شان اضافه شده نیز باید به مراکز پلیس+10 مراجعه کنند اما مراجعه‌کنندگان اطلاع می‌دهند که  این مراکز چنین خدماتی انجام نمی‌دهند و فقط ثبت ازدواج و طلاق امکانپذیر است. وقتی از مسؤولان این مراکز نیز در این مورد سؤال می‌شود ادعا می‌کنند سامانه رفاهی امکان اضافه کردن عضو جدید را نمی‌دهد. همچنین یکی از بزرگ‌ترین مشکل زوج‌های تازه ازدواج کرده این بود که به علت عدم‌اطلاع‌رسانی شفاف مسؤولان، در زمان ثبت‌نام یارانه‌ای در فروردین، در زیر مجموعه سرپرست قبلی خود ثبت نام نکرده و اکنون مسؤولان اجازه ثبت‌نام این زوج‌ها را نمی‌دهند. یکی از شهروندان در دفترپلیس +10 تهران  با ابراز نارضایتی از شیوه اطلاع‌رسانی دقیق مسؤولان نسبت به ثبت‌نام یارانه‌ای در مرحله دوم هدفمندی به «وطن‌امروز» گفت: متاسفانه چون اطلاع‌رسانی شفاف، دقیق و جامعی به مردم در مرحله دوم ثبت‌نام یارانه‌ای ارائه نشد، خیلی  از زوج‌های جوان به اشتباه اقدام به ثبت‌نام (زیرمجموعه خانوار «پدر») نکردند تا در مرحله‌ای که برای تغییرات اطلاعات وعده دادند به صورت مستقل اقدام به ثبت‌نام یارانه کنند. اکنون طبق مقررات این افراد که من خودم یکی از آنها هستم، نمی‌توانند نام‌نویسی کنند و کارمندان دفتر پلیس+10 برای پیگیری آنها را به فرمانداری‌ها معرفی می‌کنند.

خبرنگار ما برای آگاهی از رسیدگی مسؤولان به مشکلات مردم در ثبت‌نام جدید با مراجعه به فرمانداری شهر قدس و حضور در دفتر ثبت‌نام یارانه‌ای جویای این موضوع شد که بر این اساس به گفته مسؤولان مربوطه فعلا هیچ‌گونه تغییر و ویرایشی جز طلاق و جداسازی خانوارها از سرپرست را نمی‌توان در سامانه اطلاعات خانوار انجام داد با این وجود شهروندان باید تا اطلاع ثانوی و دریافت اطلاعیه جدید برای ثبت‌نام صبر کنند. پاسخگویی مسؤولان به مراجعه‌کنندگان این بود که آن دسته از زوجینی که به اشتباه در مرحله دوم تحت سرپرستی پدر (در خانه پدری) اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند اکنون می‌توانند در فرمانداری فرم پرکنند تا نسبت به رسیدگی وضع آنها چاره‌اندیشی شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها