کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بوئینگ هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نمی‌دهد


کد خبر : ۴۹۶۸۶چهارشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵:۲۸۹۸۶۴ بازدید

شرکت هواپیمایی بوئینگ روز چهارشنبه 16 خرداد اعلام کرد که این شرکت به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران٬ قصد ندارد هیچ هواپیمایی ...
بوئینگ هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نمی‌دهدبوئینگ هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نمی‌دهد

شرکت هواپیمایی بوئینگ روز چهارشنبه 16 خرداد اعلام کرد که این شرکت به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران٬ قصد ندارد هیچ هواپیمایی به ایران کشور تحویل دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ سخنگوی بوئینگ اعلام کرده که این شرکت هنوز هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نداده و از آنجا که «دیگر مجوز فروش» هواپیما به ایران را ندارد٬ هیچ هواپیمایی را به این کشور تحویل نخواهد داد.

این تصمیم پس از اعلام خروج ایالات متحده از توافقنامه برجام و بازگشت تحریم‌های واشینگتن علیه برنامه هسته‌ای ایران از سوی دونالد ترامپ٬ رئیس‌جمهوری آمریکا، اتخاذ شده است.

پیش از این٬ وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که با خروج کشورش از برجام٬ مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران لغو می‌شود‎.

به گفته استیو منوچین٬ مجوز فروش هواپیماهایی تجاری، قطعات و سرویس و خدمات٬ بر اساس برجام صادر شده بود که حالا لغو می‌شود.

پس از امضای توافقنامه اتمی بین ایران و شش قدرت جهانی٬ تهران ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری سفارش داده بود که شامل ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس، ۸۰ فروند هواپیما از بوئینگ و ۲۰ فروند هواپیما از شرکت ایتالیایی فرانسوی «ای تی آر» می‌شد. فروش همه این هواپیماها به مجوز صادره از سوی دولت آمریکا نیاز دارند.

بوئینگ در سال ۲۰۱۶ قراردادی برای فروش ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۷ میلیارد دلار با ایران ایر منعقد کرده بود.

این شرکت طبق برنامه باید در اردیبهشت امسال نخستین هواپیما را که مدل بوئینگ ۷۷۷ است به ایران ایر تحویل می‌داد.

اعلام کناره‌گیری بوئینگ از رابطه تجاری با ایران در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش از این نیز شرکت فرانسوی پژو‌-سیتروئن اعلام کرد سرمایه‌گذاری‌های خود را در ایران متوقف می‌کند.

با آنکه کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند به تعهدات خود در برجام پایبندند و تلاش می‌کنند مقابل تحریم‌های آمریکا تدابیری اتخاذ کنند٬ اما شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف اقتصادی٬ یک به یک در حال خروج از بازار ایران هستند.

به تازگی مدیر عامل ایران‌ایر نیز اعلام کرد با خروج آمریکا از برجام٬ به زودی تحویل سوخت در پروازهای خارجی ایران قطع شده و - به گفته او- باید «چمدان چمدان» پول بفرستیم تا سوخت را تأمین کنیم.

فرزانه شرفبافی در نشست دادستانی تهران برای بررسی علل تاخیر پروازها، به تحریم‌ صنعت هوایی ایران اشاره کرد و گفت که میانگین سن ناوگان هوایی ایران ۲۴ سال است و وضع صنعت هوایی عراق و افغانستان از ما بهتر است.

تصمیم برخی شرکت‌های بزرگ برای قطع همکاری تجاری با ایران در حالی صورت می‌گیرد که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز سه‌شنبه به شرکای واشینگتن و بخش خصوصی درباره روابط اقتصادی با تهران هشدار داد.

این وزارتخانه اعلام کرده که ایران در تلاش است از این روابط و همکاری‌ها برای تامینِ مالیِ اهدافِ به گفته این وزارتخانه «شریرانه» در جهان استفاده کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها