کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تیغ دو لب سیاست‌های اقتصادی امریکا


کد خبر : ۴۹۶۱۷یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰:۲۱۱۵۷۶ بازدید

اول امریکا این عنوان شعاری است که این روزها تغییرات زیادی را در جهان کلید زده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا با تکیه براین شعار خود ...
تیغ دو لب سیاست‌های اقتصادی امریکاتیغ دو لب سیاست‌های اقتصادی امریکا

"اول امریکا" این عنوان شعاری است که این روزها تغییرات زیادی را در جهان کلید زده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا با تکیه براین شعار خود را در برابر جهان قرار داده است. این کشور با آغاز یک جنگ تجاری از روز 11 خرداد ماه جاری که تعرفه گمرکی 25 و 10 درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک را وضع کرد، چهره اقتصاد جهانی را تغییر داده است. هرچند ممکن است شعار اول امریکا شغل بیشتری برای شهروندان این کشور ایجاد کند و دستمزد آنها را بالا ببرد، ولی به‌نظر می‌رسد که واشنگتن روزهای دشواری پیش رو داشته باشد. درهمین راستا روزگذشته اتحادیه اروپا به همراه کانادا به‌دلیل اعمال تعرفه‌های گمرکی سنگین بر کالاهای خود از امریکا نزد سازمان تجارت جهانی شکایت کردند. البته واکنش کشورهایی که درلیست افزایش تعرفه‌های گمرکی قرار گرفته‌اند تنها به شکایت محدود نشده و آنها اقدامات تلافی جویانه را نیز آغاز کرده‌اند که ممکن است در آینده، بازار کار امریکایی‌هایی که محصولات آنها به اروپا صادر می‌شود در معرض خطر قرار گیرد.

ضمن اینکه براساس تازه‌ترین گزارش‌ها از بازار کار امریکا میزان اشتغالزایی دراین کشور بیش از انتظار اقتصاددانان رشد کرده است که نگرانی‌های جدی برای رشد تورم ایجاد خواهد کرد.

بیکاری امریکا درکف 18 سال اخیر

رشد مشاغل امریکا در ماه مه(اردیبهشت – خرداد) شتاب گرفت و نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح ۱۸ ساله خود، یعنی ۳.۸ درصد رسید که این نشان‌دهنده تقویت سریع شرایط بازار کار است ولی می‌تواند نگرانی‌هایی در مورد تورم ایجاد کند.

به‌گزارش رویترز، گزارش مشاغل امریکا که توجهات بسیاری را به‌خود معطوف کرده بود، حاکی از آن است که دستمزدها هم افزایش قابل‌ توجهی داشته‌ است. به این ترتیب انتظار از اینکه فدرال ‌رزرو این ماه نرخ بهره خود را افزایش دهد به بالاترین حد خود رسید. همچنین احتمال اینکه بانک مرکزی امریکا دو بار دیگرهم نرخ بهره خود را در ادامه سال، بالا ببرد، بیشتر شد. با این وضعیت کارشناسان در مورد داغ شدن بیش از حد اقتصاد هشدار می‌دهند. داده‌های دولتی نشان داد در ماه مه، اقتصاد امریکا ۲۲۳ هزار شغل غیر کشاورزی اضافه کرده  و میانگین دستمزد ساعتی هم ۰.۳ درصد رشد کرده است که هردو این داده‌ها فراتر از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان بوده است. طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، پیش‌بینی می‌شد بخش غیرکشاورزی، این ماه ۱۸۸ هزار شغل ایجاد کنند و نرخ بیکاری هم در ۳.۹ درصد ثابت باقی بماند.

در سه ماه گذشته به طور متوسط در هر ماه ۱۷۹ هزار شغل ایجاد شده است. این میزان بیش از ۱۲۰ هزار شغل بیشتر از میزان لازم برای هماهنگ بودن با رشد اقتصادی امریکاست. رشد اشتغال در ماه مه، در تمام بخش‌ها صورت گرفته است. مشاغل بخش ساخت‌وساز پس از اینکه در ماه آوریل۲۱ هزار شغل بیشتر شده بود، این ماه هم ۲۵ هزار شغل اضافه کرد. در گزارشی جداگانه از وزارت تجارت که در روز جمعه منتشر شد، آمده است که هزینه‌کردهای بخش ساخت‌وساز در ماه آوریل جهش کرده است. بخش تولید امریکا هم ۱۸ هزار شغل در این ماه ایجاد کرد که این پس از ایجاد ۲۵ هزار شغل در ماه آوریل است. داده‌های بخش ساخت‌وساز و تولید همچنین به شتاب گرفتن رشد اقتصادی امریکا، اشاره دارد.

اتحادیه اروپا و کانادا از امریکا شکایت کردند

درپی اعمال تعرفه‌های گمرکی بالا روی کالای وارداتی برخی  کشورها اتحادیه اروپا و کانادا برای مقابله با اعمال تعرفه گمرکی امریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم از این اتحادیه، روز جمعه شکایتی را در این زمینه تسلیم سازمان تجارت جهانی (WTO) کردند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: درگام بعدی، اتحادیه اروپا قصد دارد طی اقدامی تلافی جویانه تعرفه گمرکی 25 درصدی بر 200 قلم از کالاهای امریکایی که سالانه ارزشی برابر با سه میلیارد و 300 میلیون دلار دارند، وضع کند.اتحادیه اروپا قصد دارد  هرچه سریعتر تعرفه‌های گمرکی خود بر کالاهای امریکایی را تا 20 ژوئن برابر با 30 تیرماه اجرایی کند.

سی‌ان‌ان اعلام کرد: امریکا روز جمعه تعرفه گمرکی بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک وضع و دولت امریکا آن را در جهت حفظ امنیت صنایع داخلی خود اعلام کرد. این درحالی است که «سیسیلیا مالمستروم» (Cecilia Malmström) کمیسیونر تجارت اتحادیه اروپا مطرح کردن این مسأله که این اقدام صرفاً «امنیت ملی» و «حمایت از تولیدات داخلی» است را یک اقدام غیرمشروع تحت قوانین تجارت جهانی توصیف کرد. همچنین اتاوا در واکنش به تعرفه‌های «غیرقانونی» امریکا درباره واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، به سازمان جهانی تجارت (WTO) و کمیته توافق تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای تعرفه‌های یکجانبه امریکا را ناسازگار با تعهدات تجاری بین‌المللی این کشور و مقررات سازمان جهانی تجارت توصیف کرد. وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کانادا به‌عنوان بخشی از اقدامات تلافی جویانه اعلام شده، از سازمان تجارت جهانی خواست با امریکا درباره تعرفه‌های تنبیهی علیه واردات فولاد و آلومینیوم و به طور کلی استفاده نامناسب از بهانه‌های امنیتی برای کمک به تولیدات داخلی خود گفت‌و‌گو کند.فریلند افزود: کانادا همچنین از کمیته فصل 20 نفتا خواسته است که به تخلفات امریکا در قبال مقررات این توافق از طریق تعرفه‌های جدید رسیدگی کند. فریلند پیشترگفته بود که کشورش در اقدامی تلافی جویانه صنعت فولاد و آلومینیوم وبرخی دیگر از محصولات امریکا را که در کل ارزشی برابر 16.6 میلیارد دلار کانادا (12.8 میلیارد دلار امریکا) دارند، مشمول تعرفه می‌کند. / روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها