کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش خام فروشی راه حل فرار از تحریم فروش نفت


کد خبر : ۴۹۵۶۱جمعه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹:۱۳۲۴۳۸ بازدید

با خروج آمریکا از برجام، تحریم­‌های فروش نفت ایران تا 180 روز آینده دوباره باز خواهد گشت. در این شرایط یکی از راهکارهای فرار از تحریم فروش نفت ...
کاهش خام فروشی راه حل فرار از تحریم فروش نفتکاهش خام فروشی راه حل فرار از تحریم فروش نفت

با خروج آمریکا از برجام، تحریم­‌های فروش نفت ایران تا 180 روز آینده دوباره باز خواهد گشت. در این شرایط یکی از راهکارهای فرار از تحریم فروش نفت، می‌تواند جلوگیری از خام فروشی نفت و متنوع کرن سبد صادراتی کشور باشد.

با خروج آمریکا از برجام و مطابق با دستور اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، تا 180 روز آینده، دوباره تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت ایران بازخواهد گشت. با توجه به سهم قابل توجه درآمدهای حاصل از فروش نفت بر اقتصاد ایران، تحریم فروش نفت باعث شده است، تا فشار قابل توجهی به اقتصاد ایران وارد شود.

در این شرایط لازم است تا مسئولان کشور به جای تلاش برای فرار از تحریم‌ها، به دنبال راهکارهای اساسی باشند، تا کشور تحت تاثیر تحریم­ها­ی دشمنان قرار نگیرد. تجربه­‌های قبلی نشان داده است که تحریم‌های نفتی آمریکا، می‌تواند به صورت قابل ملاحظه‌ای دآرمدهای حاصل از فروش نفت ایران را تحت تاثیر بگذارد.

در حالی که در این شرایط مسئولان باید تلاش کنند، تا با ارائه‌ راهکارهای اساسی این معضل را به صورت اساسی از پیش روی کشور بردارند، متاسفانه در دوران تحریم، مسئولان کشور همواره به دنبال دور زدن تحریم‌ها و ادامه فروش نفت خام هستند.

یکی از راهکارهای اساسی که همواره کشورها برای افزایش امنیت عرضه و تامین انرژی خود استفاده می‌کنند، متنوع کردن سبد صادرات و واردات خود است. این موضوع برای ایران در زمینه فروش نفت، همان جلوگیری از خام فروشی و تبدیل نفت خام به محصولات با ارزش افزوده بیشتر و متنوع تر کردن این محصولات است، تا بتواند آنها را در بازارهای بیشتری به فروش برساند.

در واقع بازار این محصولات به گونه‌­ای است که حتی کشورهای کمتر توسعه‌ ­یافته همچون عراق و افغانستان که متحد استراتژیک آمریکا نیستند و الزامی برای آنها در تبعیت از تحریم­های آمریکا وجود ندارد، نیز می‌توانند خریدار محصولات پتروشیمی باشند. محصولات پتروشیمی نسبت به نفت خام، دارای آن قابلیت است که مستقیما یا نهایتا با یک واسطه به دست مصرف کننده می­‌رسند، به همین دلیل امکان فروش در محموله‌های کوچک و خرد در آن‌ها وجود دارد.

از طرف دیگر نیز در حال حاضر ایران خود در بعضی محصولات پتروشیمی دچار کمبود است و بسیاری از این محصولات امکان فروش در داخل و رفع نیازهای داخل و کاهش وابستگی صنعت به خارج از کشور را دارد.

نکته­ قابل تامل دیگر آن است که در زمان­ اوج تحریم­ها علیه ایران در سال 90 تا 92، صادرات محصولات پتروشیمی ایران نه تنها کم نشد، بلکه صادرات این محصولات در آن زمان افزایش نیز یافت، این خود نشان از مشکل بودن تحریم این محصولات است که می‌تواند به عنوان راهکاری اساسی مورد توجه مسئولان کشور قرار بگیرد.

راهکار عملیاتی برای جلوگیری از خام فروشی، و متنوع کردن سبد صادرات نفت ایران برنامه‌­ریزی برای تولید محصولات بیشتر در پتروشیمی­‌های خوراک مایع است که نفت خام را به محصولات متنوع ­تر تبدیل می­‌کنند.

سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر جلوگیری از خام فروشی نفت و تکمیل زنجیره ارزش نفت تاکید دارد. بند 13 و 15 این سیاست‌ها با اشاره مستقیم به محصولات پتروشیمی‌ از آن‌ها به عنوان راهکاری برای مقابله با ضربه پذیری درامدهای نفت و گاز و افزایش کسب ارزش افزوده از این محصولات یاد می‌کند.

بنابراین مسئولان باید با تاکید بر سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی در کنار استفاده از تجربه­ تحریم­های گذشته، برنامه‌­ریزی میان مدت و بلند مدتی برای توسعه پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در داخل کشور و مقابله با تحریم پذیری کشور داشته باشند.

یادداشت از: محمد امین راد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها