کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

كاهش شدید بهای نفت پس از توافق عربستان، امارات و روسیه


کد خبر : ۴۹۳۶۴شنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹:۳۱۸۲۰۵ بازدید

نشست وزیران نفت عربستان سعودی، امارات و روسیه در سنت پترزبورگ و توافق بر سر افزایش میزان تولید و عرضه نفت خام، باعث کاهش بهای آن ...
كاهش شدید بهای نفت پس از توافق عربستان، امارات و روسیهكاهش شدید بهای نفت پس از توافق عربستان، امارات و روسیه

نشست وزیران نفت عربستان سعودی، امارات و روسیه در سنت پترزبورگ و توافق بر سر افزایش میزان تولید و عرضه نفت خام، باعث کاهش بهای آن در بازارهای جهانی شد. بهای نفت برنت یکباره سه درصد کاهش یافت.

پیش‌بینی می‌شد که تمدید تحریم‌های ایران و همچنین وضیعت بحرانی ونزوئلا باعث افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی شود. پیش‌بینی‌ای که ظرف چند هفته گذشته، با نوسانات بهای نفت در بازارهای انرژی سازگار نیز بود. اکنون اخبار منتشر شده درباره بهای نفت خام از روندی خلاف این پیش‌بینی حکایت دارد. بهای نفت در بازارهای جهانی به طور ناگهانی کاهش یافته است. کارشناسان علت آن را توافق سنت‌پترزبورگ می‌دانند.

بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس از اعلام توافق سنت ‌پترزبورگ، روز جمعه ۲۵ مه (۴ خرداد)  به ۷۶ دلار و ۴۴ سنت رسید که نسبت به روز پیش از آن کاهشی معادل ۳ درصد داشت. این در حالی است که بهای نفت برنت دریای شمال هفته گذشته از مرز ۸۰ دلار برای هر بشکه عبور کرده بود. افزایشی که ظرف سه سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است.


توافق روسیه و عربستان

در نشست سنت پترزبورگ، وزیران نفت عربستان سعودی‌، امارات و روسیه شرکت داشتند. در این نشست توافق شد که برای کنترل نوسانات بهای نفت خام در بازارهای جهانی، سیاست محدود کردن تولید و عرضه نفت از دستور کار خارج شود.

کارشناسان بازارهای جهانی انرژی، توافق سنت پترزبورگ را عاملی موثر در کاهش بهای این فرآورده ارزیابی می‌کنند.

باید افزود که این توافق، تنها توافق این سه کشور نیست، بلکه از منظر عمومی می‌توان از آن به عنوان توافق کشورهای عضو و کشورهای غیرعضو اوپک یاد کرد.

حدود یک سال و نیم پیش، اوپک در همراهی با روسیه و برخی دیگر از تولیدکنندگان غیر عضو اوپک تصمیم گرفته بود، میزان تولید و عرضه نفت خام خود را کاهش دهد.

این سیاست برای مقابله با سیر نزولی بهای نفت خام اتخاذ شده بود. در آن هنگام بهای هر بشکه نفت خام به زیر ۴۰ دلار رسیده بود.

هر بشکه نفت خام معادل ۱۵۷ لیتر است و از این رو، برخی از مفسران بازار انرژی بهای یک لیتر نفت را با بهای یک لیتر آب آشامیدنی مقایسه کرده و نتیجه گرفته بودند که نفت از آب ارزانتر شده است.

در پی سیاست محدود کردن میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک و همراهی روسیه با این سیاست، بهای نفت به تدریج افزایش یافت.


نشست اوپک

در جریان گفت‌وگوهای بین وزیران نفت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه توافق شد که میزان تولید و عرضه نفت خام روزانه یک میلیون بشکه افزایش یابد.

توافق سنت پترزبورگ حدود یک ماه پیش از نشست وزیران نفت اوپک حاصل شده است. اجلاس اوپک قرار است روزهای ۲۲ و ۲۳ ژوئن در وین برگزار شود.

کارشناسان بازارهای جهانی انرژی پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت افزایش میزان عرضه نفت خام امکان اینکه بهای نفت بار دیگر به مرز ۸۰ دلار برای هر بشکه برسد، منتفی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها