کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

این روس‌ها رقیب چه کسانی می‌شوند؟


کد خبر : ۴۹۱شنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹:۰۱۴۵۴۷ بازدید

هفته گذشته چرایی و چگونگی حضور روس‌ها را در ایران بررسی کردیم. گفتیم که چگونه آوتاواز روسیه توسط لادا راهی ایران شد. این را هم گفتیم که ایرانی‌ها از خیلی وقت پیش با این برند آشنا شده بودند. هنوز هم می‌شود لادا نیوا را در برخی از شهرستان‌ها به عنوان یک خودروی سخت‌کوش کاری مشاهده کرد.
این روس‌ها رقیب چه کسانی می‌شوند؟این روس‌ها رقیب چه کسانی می‌شوند؟

مهندس مانی حدادی: هفته گذشته چرایی و چگونگی حضور روس‌ها را در ایران بررسی کردیم. گفتیم که چگونه آوتاواز روسیه توسط لادا راهی ایران شد. این را هم گفتیم که ایرانی‌ها از خیلی وقت پیش با این برند آشنا شده بودند. هنوز هم می‌شود لادا نیوا را در برخی از شهرستان‌ها به عنوان یک خودروی سخت‌کوش کاری مشاهده کرد.

خودروهای روسی به خصوص تولیدات لادا، نماد استحکام بودند. استفاده از ورق‌های بزرگ آهن و فولاد، هیکل تنومند و خشنی به آن‌ها می‌بخشید. گویی یک تانک کوچک در خیابان حرکت می‌کند. اما امروزه دیگر معیار ایمنی، استفاده از بدنه سنگین و توپُر نیست. همین که مبانی علمی طراحی بدنه رعایت شود، با فلزاتی سبک‌تر مانند آلومینیوم و فیبرکربن هم می‌شود خودروی فوق‌العاده ایمن ساخت. اما سوال این است که آیا روس‌ها توانسته‌اند به این دانش دست پیدا کنند؟ آیا آن دو مدل خودروی روسی که قرار است توسط شرکت «راهبر» در ایران عرضه شوند، فاکتورهای یک خودروی استاندارد را دارند؟ هرچند قیمت خودروهای کره‌ای، آلمانی، ایتالیایی و با کمی اغماض برخی چینی‌ها هم زیاد ولی انصافاً از نظر ایمنی و امکانات حرفی برای گفتن دارند. آیا گرانتا و کالینا هم می‌توانند این طور باشند؟ آیا قرار است یک روزنه در بازار بسته تولیدات بحث‌برانگیز داخلی باز شود یا اینکه قرار است یک دغدغه دیگر هم به اعصاب‌خرد شدن‌های مردم اضافه شود؟ بر خلاف هفته پیش که بیشتر بحث سیاسی (!) بود این هفته بحث بیشتر فنی است.

کالینا؛ شاید رقیب 206
تولید Kalina به سال 2004 برمی‌گردد. یک هاچ‌بک سایز کوچک که در بازار خودروی ایران از نظر کلاس طراحی، چند رقیبی انتظارش را می‌کشند. نام دیگرش Lada119 است. از این هاچ‌بک نمونه 5 درب استیشن و 4 درب سدان نیز تولید شده است. خدا را شکر طبق تصاویر کالینا هاچ‌بک که قرار است وارد ایران شود از همه زیباتر است. یادتان باشد که می‌گویند لادا این خودرو را به اروپا هم می‌فرستد اما خودمانیم، اروپا داریم تا اروپا. مقصد کالینا در قاره سبز، کشورهای اروپای غربی است. در فنلاند برای آن سر و دست می‌شکنند. جایی که برای آن بیشتر دوازده سیزده هزار دلار پرداخت نمی‌کنند. البته کالینا ادعایی هم ندارد. چون اگر ABS، فرمان هیدرولیک برقی و تهویه مطبوع را روی یک گاری چهار چرخ هم بگذاری باز هم گران‌تر از این حرف‌ها تمام می‌شود. در حقیقت کالینا هر جایی که می‌رود، یک راست با داچیا لوگان (همان تندر خودمان) مقایسه می‌شود. و چه مقایسه‌ای از این جذاب‌تر؟ شاید لادا روسی باشد ولی یکی از سهام‌داران عمده برند Lada، رنوی فرانسه مالک برند Dacia رومانی است. در اوج تعجب برخی از مدل‌های کالینا که بهSuper 1600  معروفند دارای یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ شده است. 

سال 2007 در بخش نظرات سایت Avtomarket به عنوان یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های خودرویی روسیه، یک نظر کاربری جنجال آفرین شد. طبق نظر او پیشرانه کالینا در دور موتور 2000 rpm باعث لرزش و صدای غیر عادی جعبه‌دنده می‌شود. البته بعدها گفته شد که این نقص برطرف شده است. شاید نیروهای مخفی کاخ کرمیلن از خجالت آن کاربر و هر کاربر دیگری که به صنعت خودرواشان انتقاد کند، درآمده باشند!
کالینا به عنوان خودروی مقرون به صرفه به سری روسیه‌ای برنامه تلویزیونی Top Gear معرفی شده است. آنچه امروز داریم درباره‌اش بحث می‌کنیم سال 2012 در نمایشگاه مسکو به عنوان نسل دوم رونمایی شد. 
حالا دیگر روی مدل‌های جدید می‌شود ESP‌ کنترل الکترونیکی پایداری، ایربگ، سیستم صوتی با نمایشگر لمسی، نقشه‌خوان و جعبه‌دنده اتوماتیک را هم دید. کالیناهای جدید توانست بخشی از نظر مهندسان رنو- داتسون را به خود جلب کند. بعد از سال 1991 کالینا اولین خودروی روسی بود که توانست وارد بازار آمریکای شمالی شود. لادا، کالینا را با دو نوع بازده پیشرانه عرضه می‌کند. یکی 81 و دیگری 98 اسب‌بخاری. این تفاوت قدرت به دلیل 8 سوپاپ یا 16 سوپاپ بودن پیشرانه است. در ایران مدل قوی‌تر به فروش می‌رسد. ترمزهای کالینا در چرخ‌های جلو و در چرخ‌های عقب کاسه‌ای است.این خودرو در خود روسیه به قیمت پایه 408 هزار روبل خرید و فروش می‌شود. یعنی تقریباً معادل 12 هزار و 500 دلار. سرویس‌های دوره‌ای آن توسط لادا هر 15 هزار کیلومتر یا سالی یک بار است. کالینا 2 سال بدون محدودیت پیمایشی توسط لادا گارانتی می‌شود. این خودرو در 10 رنگ مختلف به فروش می‌رسد ولی پیش‌بینی می‌شود رنگ‌های فانتزی آن راهی ایران نشوند. کالینا به صورت استاندارد 160 میلی‌متر از سطح زمین فاصله دارد ولی تجربه نشان داده جاده‌های کشور سواری‌هایی با ارتفاع بیشتر طلب می‌کند. به امکانات این خودرو که از سایت راهبر مستقیماً کپی شده، دقت کنید. استاندارد آلایندگی یورو 4، رینگ آلومینیومی، ترمز اضطراری BAS، مه‌شکن جلو و عقب، سیستم صوتی با USB‌ و کارت مموری، شیشه‌های برقی درب‌ها و تنظیم الکترونیکی نور خارجی. در ادامه مشخصات «ویژه» هم برای این خودرو درج شده است. مانیتور، سان‌روف، گرم‌کن صندلی، سنسور دنده عقب، روکش چرم صندلی و در آخر سنسور نور و باران.

گرانتا؛ شاید رقیب چینی‌ها
بی‌راه نگفته‌ایم اگر این خودرو را همان کالینای صندوق‌دار بخوانیم. با این تفاوت که گرانتا اواخر سال 2011 به دنیا معرفی شده است. پلت‌فرم این دو خودرو کاملاً شبیه هم است. در توصیف کلاس طراحی این خودرو کمی تردید وجود دارد. عده‌ای آن را در گروه سدان‌های سگمنت B‌ و دیگران آن را عضوی از سگمنت C می‌دانند. هرچه هست گرانتا یک سدان نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک است. شاید چیزی در حد و اندازه‌های ریو. در حقیقت این خودرو از دید روس‌ها یک محصول کوچک است ولی خُب طبیعی است که قد و قواره این جماعت از بقیه مردان دنیا یک سر و گردن بالاتر است. به طرز عجیبی این خودرو در سایت نماینده ایرانی با قدرت 102 اسب‌بخاری معرفی شده است. جالب‌تر آنکه گشتاورها ثابت است. در حالی که پیشرانه همان پیشرانه است. 
شرکت راهبر در قسمت توضیحات مدل Granta از جملاتی استفاده کرده است که خواندشان خالی از لطف نیست. «نهایت وقار و آرامش». تعریف از خود نباشد، اما اگر شما هم یک بار من را رانده باشید، همین را خواهید گفت. ظاهر و باطنم زیبا، پرقدرت، با پرستیژ و کاملاً اروپاییست. این اطمینان را به شما می‌دهم که هرگز رفیق نیمه‌راه نخواهم شد، چه در خیابان و چه در بیابان. از جنگل‌های شمال تا نخلستان‌های جنوب همراهی‌اتان می‌کنم. هوای جیبتان را هم دارم، آنقدر کم خوراکم که با یک باک شما را از مرکز ایران به شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقاط می‌رسانم. با فضای بار و کابین مناسبم می‌توانید روی مسافرت‌های طولانی پنج نفره هم حساب باز کنید. آنقدر هم بادوامم که به شما قول می‌دهم هرگز خراب نشوم و با من روی تعمیرگاه را نبینید. در رانندگی با من هم در شهر و هم در جاده و بزرگ‌راه هر آنچه برای یک رانندگی آرام، ایمن و در عین حال پر قدرت احتیاج دارید در اختیارتان خواهم گذاشت. منتظرم باشید، به زودی با هم دیدار می‌کنیم.
این جملات عاشقانه را حتی در فیلم‌های هندی هم نمی‌بینید و نمی‌شنوید. آن عزیزی که مطالب فوق را نوشته است کافی بود می‌گفت گرانتا از همه بهتر است!امکانات استاندارد و آپشن‌ها یا به قول نماینده لادا، امکانات ویژه درست مانند کالینا است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها