کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تشدید جنگ تجاری آمریکا با 100 کشور جهان


کد خبر : ۴۹۰۵۴شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴:۰۶۳۸۰۴ بازدید

دامنه جنگ‌های تجاری و سیاسی امریکا با کشورهای دیگر هر روز گسترده‌تر می‌شود؛ اتفاقی که از حضور دونالد ترامپ روی صندلی ریاست جمهوری این ...
تشدید جنگ تجاری آمریکا با 100 کشور جهانتشدید جنگ تجاری آمریکا با 100 کشور جهان

دامنه جنگ‌های تجاری و سیاسی امریکا با کشورهای دیگر هر روز گسترده‌تر می‌شود؛ اتفاقی که از حضور دونالد ترامپ روی صندلی ریاست جمهوری این کشور نشأت می‌گیرد. این کشور در سال‌های اخیر برای حفظ منافع اقتصادی و سیاسی خود در جهان دست به هر کاری زده است. از جنگ تجاری با کشورهایی نظیر کره جنوبی، چین و ژاپن گرفته تا تحریم‌های اخیر ایران.

خروج ترامپ از برجام هم به نوعی جرقه جنگ تجاری این کشور با اتحادیه اروپاست اما این اتحادیه برای آنکه جنگ تجاری با امریکا به‌دلیل خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران رخ ندهد، در تلاش است. در این باره کشورهای اروپایی از جمله فرانسه اعلام کرده‌اند که خروج امریکا از برجام از نظر اقتصادی به شرکت‌های اروپایی لطمه خواهد زد. اما با این حال حجم روابط اروپا و امریکا اجازه نمی‌دهد که این کشورها به خاطر ایران از منافع اقتصادی خود در روابط با امریکا صرف نظر کنند. به همین خاطر هم به‌دنبال پیداکردن راهکاری برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران در سایه‌ای امن از تحریم‌های امریکا می‌گردند.

اما این روزها جنگ تجاری میان امریکا و 100 کشور جهان از جمله کشورهای آسیای شرقی را می‌توان به وضوح دید. در همین رابطه ژاپن اعلام کرده که پس از آنکه امریکا تعرفه‌هایی روی برخی از محصولات وارداتی ژاپن اتخاذ کرد این کشور نیز دست به تلافی‌جویی خواهد زد.

اقدام تلافی‌جویانه ژاپن برای امریکا که یک شریک و متحد بزرگ این کشور محسوب می‌شود گران تمام خواهد شد بخصوص آنکه کره جنوبی هم تلافی‌جویی علیه تعرفه‌های امریکا را در دستور کار خود قرار داده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا اعلام کرده است که تعرفه‌هایی روی واردات فولاد و محصولات آلومینیومی از چندین کشور از جمله کره‌جنوبی و ژاپن اعمال می‌کند.
حالا شبکه خبری «ان اچ کی» گزارش کرده است که توکیو نمی‌تواند نسبت به این مسأله بی‌تفاوت باشد و برای همین تعرفه‌هایی معادل تعرفه‌های امریکا به ارزش 409 میلیون دلار روی کالاهای وارداتی آن کشور اعمال خواهد کرد.

تارنمای ژاپن تایمز می‌نویسد که این تازه‌ترین اختلاف بارز بین امریکا و کشورهای دیگر جهان است که بشدت از سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آن کشور مبنی بر اولویت به امریکا نگران هستند و این موضوع را شروع یک نبرد تجاری دنیا با امریکا توصیف کرده‌اند.

ژاپن مدت‌هاست با امریکا درباره این موضوع گفت‌و‌گو می‌کند اما نتوانست واشنگتن را قانع کند تا دست از این افزایش تعرفه‌ها بردارد و حالا به تلافی‌جویی روی آورده است. «یوشهیدا سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن در مصاحبه‌ای در توکیو گفت ما هر اقدامی که لازم باشد بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی و برای حراست از منافع تجاری کشورمان علیه امریکا انجام می‌دهیم.

همزمان وزارت تجارت، صنایع و انرژی کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرده رسماً از امریکا در خصوص «افزایش تعرفه روی برخی از واردات محصولات کره ای» به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.بر اساس این بیانیه، دو کشور نزدیک به سه ماه با یکدیگر گفت‌و‌گو داشته‌اند اما مشکل همچنان حل نشده است.

امریکا در ماه‌های اخیر اقدام به افزایش تعرفه روی واردات محصولاتی چون ماشین لباسشویی و سلول‌های خورشیدی از کره جنوبی کرده است. در این زمینه خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی نوشته که کره‌ای‌ها اصلاً این اقدام امریکا و دلایل آن را درک نمی‌کنند و برای همین نتوانسته‌اند در مذاکرات سه ماه گذشته با یکدیگر به نتیجه برسند.

وزارت تجارت، صنایع و انرژی کره جنوبی بابت افزایش تعرفه‌ها روی این محصولات که در مرحله اول تا 20 درصد و در مراحل بعدی تا 30 درصد اعمال شده است بشدت ابراز ناخرسندی کرده است. به اعتقاد کره جنوبی این اقدام مصداقی از یکجانبه‌گرایی امریکاست و به صنایع داخلی کره جنوبی لطمات شدیدی وارد می‌کند.

وزارت تجارت کره جنوبی در بیانیه خود آورده است با دولت امریکا برای برطرف کردن مسأله و لغو تعرفه‌ها گفت‌و‌گو می‌کنیم و از سازمان تجارت جهانی می‌خواهیم با کمیته ویژه خود به این شکایت رسیدگی کند. کره جنوبی تهدید کرده است که اگر این موضوع فیصله پیدا نکند به میزان 480 میلیون دلار در سال تعرفه‌هایی روی کالاهای وارداتی از امریکا اتخاذ می‌کند تا ضرر خود را به همین میزان جبران کند.

سرانجام جنگ تجاری امریکا و چین

جنگ تجاری میان امریکا و چین نیز روز به روز ابعاد گسترده تری می‌یابد و این امر به نگرانی بازارهای سرمایه از بازگشت به شرایط سخت و زیانده سال‌های نه چندان دور دامن زده است. سرمایه‌گذاران نگران‌اند که تعرفه گذاری‌ها و مجادلات بین ایالات متحده و چین موجب تشدید جنگ تجاری شود و اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط بکشاند.
دولت امریکا با سیاست «اول امریکا» ابتدا پیمان تجاری فرااقیانوسیه با کشورهای آسیایی را ترک کرد و بعد از آن تعرفه‌هایی را وضع کرد که دامن صادرات چین را نیز گرفته است.

بعضی از مقامات کاخ سفید اعلام کرده‌اند که دولت از تهدید افزایش تعرفه‌ها در تلاش برای وادار کردن چین به نشستن بر پای میز مذاکره استفاده می‌کنند. به عقیده لری کودلو، مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید، استراتژی ترامپ شبیه چگونگی عملکرد رونالد ریگان نسبت به ژاپن در دهه 1980 است که پس از تهدید به افزایش تعرفه‌های گمرکی به صورت داوطلبانه صادرات کالا را به ایالات متحده محدود کرد.

کاخ سفید در دوران ترامپ امیدوار است تا مقامات چینی را به تغییر سیاست‌های اقتصادی که به کسب و کارهای امریکایی و کارگران آسیب رسانده‌اند، وادار سازد. به‌عنوان مثال، پکن شرکت‌های خارجی را مجبور به انتقال تکنولوژی به شرکای مشترک محلی به‌عنوان شرط انجام کسب و کار در چین کرده است. این سیاست به عقیده ترامپ و تیم اقتصادی او نقض قوانین رعایت مالکیت معنوی محسوب می‌شود. همچنین چین سال‌هاست که ارزش یوان را نسبت به ارزش دلار کاهش می‌دهد تا لباس‌ها، لوازم الکترونیکی و سایر محصولات را برای مصرف‌کنندگان امریکایی مقرون به صرفه‌تر کند. هم‌اکنون چین مازاد تجاری 275 میلیارد دلاری در برابر امریکا دارد. رقمی که واشنگتن آن را 375 میلیارد دلار عنوان می‌کند.

اما چینی‌ها عقیده دارند که چین، ژاپن نیست و تمام تعرفه‌های پیشنهادی به بخش کوچکی از تجارت بین ایالات متحده و چین اضافه می‌شود و به‌طور کلی، اقتصاد آن کشور را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

 در همین حال چین ابراز امیدواری کرده که اختلافات اقتصادی و تجاری این کشور با‌ امریکا فروکش کند اما تأکید کرده که خود را برای هر سناریویی آماده کرده است. وزارت بازرگانی چین در بیانیه اخیر خود تأکید کرده است که این کشور با‌وجود گفت‌و‌گوها با امریکا مسلماً و به هر شکل از منافع ملی و منافع شرکت‌های خود دفاع خواهد کرد.
به‌هر روی رئیس جمهوری امریکا حدود دو ماه است که با افزایش تعرفه واردات برخی از فلزات جنگ تجاری علیه 100کشور را کلید زده است. اقدامی که اخطارهای کارشناسان و بنگاه‌های اقتصادی را در پی داشته و سرآغاز یک جنگ جدید تجاری محسوب می‌شود./ روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها