کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار ارز در آرامش کامل


کد خبر : ۴۸۶۷سه شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰:۱۹۲۶۰۳ بازدید

بازار ارز روز گذشته آرام بود و قیمت‌ها در همان سطح روز قبل تعیین شدند. با اینکه برخی از فعالان رسمی و غیر‌رسمی بازار ارز، انتظار داشتند قیمت شاخص بازار روز دوشنبه بالاتر از 3300 تومان ...

بازار ارز روز گذشته آرام بود و قیمت‌ها در همان سطح روز قبل تعیین شدند. با اینکه برخی از فعالان رسمی و غیر‌رسمی بازار ارز، انتظار داشتند قیمت شاخص بازار روز دوشنبه بالاتر از 3300 تومان قرار بگیرد و در واقع در آغاز معاملات دلار بتواند از سطح مقاومتی 3300 تومان عبور کند، اما روز دوشنبه دلار معاملات را با همان 3280 تومان که روز قبل به ثبت رسانده بود، شروع کرد. مهم‌تر از آن اینکه دلار تا پایان معاملات هم همین سطح قیمتی را با یک نوسان پنج تومانی حفظ کرد.

هرگاه فعالان غیر‌رسمی بازار تلاش بیشتری برای ایجاد نوسان داشتند، مقاومت فعالان رسمی هم برای بالا کشیدن قیمت‌ها بیشتر می‌شد و نهایتا قیمت دلار تا 3285 تومان بالا می‌رفت و دوباره به 3280 تومان بازمی‌گشت، از آن طرف هم دلالان بازار، به قیمت پایین‌تر از 3280 به شدت واکنش نشان می‌دادند و با اینکه چند بار قیمت به 3275 تومان هم رسید، اما نهایتا دوباره به همان 3280 تومان بازگشت و در این قیمت شناور بود. فاصله نرخ خرید و فروش در بازار آزاد هم روز گذشته تا حدی به هم نزدیک شد و در قیمت 3280 تومان برای فروش، قیمت 3260 تومان برای خرید در تابلوی صرافی‌ها درج شده بود.

 ثبات انتظاری و شکننده
 «ثبات انتظاری» شاید مناسب‌ترین توصیف از بازار روز گذشته ارز باشد. فعالان رسمی می‌گویند: بازار ارز فعلا تحت‌تاثیر نتیجه مذاکرات هسته‌ای است و پیش‌بینی دقیق از روند آتی قیمت دلار امکان‌پذیر نیست. آنها تاکید می‌کنند بازار ارز در شرایط فعلی شکننده است و هر اثر واقعی یا روانی می‌تواند آن را دچار نوسان کند. در این شرایط باید مراقبت‌های بیشتری از این بازار به عمل بیاید. منظور آنها از مراقبت‌های بیشتر به احتمال زیاد دخالت‌های غیرمستقیم دولتی است. البته در شرایط فعلی به‌نظر نمی‌رسد نیازی به این کار باشد، چون سمت عرضه و تقاضا، تغییری نکرده و آن‌طور که صرافان تاکید می‌کنند، عرضه و تقاضا در بازار متعادل است. این تعادل باعث شده تلاش‌های فعالان غیررسمی برای ایجاد نوسان تا حدی خنثی شود، اما این پتانسیل وجود دارد که با کوچک‌ترین خللی در سمت عرضه نوسان‌های شدید با ایجاد هیجان توسط آنها بر بازار سایه افکند. در نتیجه اکنون مهم‌ترین دغدغه فعالان بازار حفظ تعادل در عرضه و تقاضا است. تحولات بازار آزاد ارز در حال حاضر انتظاری است و هنوز نا‌اطمینانی به آینده بازار در حرف‌ها و تحلیل‌های فعالان بازار مشهود است. هیچ یک از صرافان بازار حاضر نیستند، یک پیش‌بینی قاطع از آینده بازار ارائه کنند و مهم‌ترین عامل مور اشاره در ایجاد تردید را سرنوشت نامعلوم مذاکرات هسته‌ای عنوان می‌کنند.

کاهش نرخ‌ ارز رسمی
همزمان با تحولات بازار آزاد ارز، قیمت دلار در بازار رسمی توسط بانک مرکزی 2 ریال کاهش یافت. کاهش ارزش دلار در بازار رسمی در حالی صورت گرفت که بانک مرکزی قیمت پوند و یورو را افزایش داد. قیمت پوند نسبت به روز شنبه 19 ریال افزایش یافت و یورو هم افزایش قیمت 30 ریالی را تجربه کرد. این در حالی است که صبح روز گذشته نرخ برابری پوند و یورو به دلار اندکی کاهش داشته است.البته عصر دیروز برابری پوند به دلار بالاتر نیز رفت. نرخ درهم امارات هم متاثر از کاهش ارزش دلار در بازار رسمی یک ریال کاهش یافته است. 

 افزایش قیمت سکه و طلا 
بازار سکه و طلا هم روز گذشته افزایش جزئی را تجربه کرد. قیمت هر سکه تمام بهار آزادی روز گذشته 990 هزار تومان بود که نسبت به روز قبل افزایش پنج هزار تومانی را نشان می‌دهد، این افزایش جزئی قیمت سکه را در روز ثبات قیمت دلار شاید بتوان به حساب افزایش قیمت طلای جهانی گذاشت. قیمت جهانی هر اونس از فلز زرد روز گذشته با افزایش هفت دلاری مواجه شده بود. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی هم با 2 هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل 498 هزار تومان معامله شد و ربع‌سکه هم با هزار تومان افزایش به 295 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار هم با افزایش 420 تومانی نسبت به روز قبل به 101 هزار و 320 تومان رسید. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها