کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش تعرفه واردات لاستیک خودرو به کشور


کد خبر : ۴۸۲۶۶یکشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵:۲۰۲۳۷۰ بازدید

تعرفه واردات تایرهای سواری در سال جدید از 32% به 40% و تایرهای باری از 20% به 26% افزایش یافت. این درحالی است که با توجه به واردات ...
افزایش تعرفه واردات لاستیک خودرو به کشورافزایش تعرفه واردات لاستیک خودرو به کشور

تعرفه واردات تایرهای سواری در سال جدید از 32% به 40% و تایرهای باری از 20% به 26% افزایش یافت. این درحالی است که با توجه به واردات رسمی 100 هزار تنی تایر به کشور و حجم بالای قاچاق تایر بر اساس آمار صادرات سایر کشورها به ایران، در بخشی از تایرهای سواری شامل سایزهای 16 به بالا و در بخشی از تایرهای باری، اتوبوسی و کامیونی، تولیدات کشور به هیچ وجه کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد و بنابراین افزایش تعرفه، هزینه‌های مصرفی خانواری که مجبور به استفاده از تایرهای وارداتی است را افزایش داده است.

پس از آغاز سال جدید، انجمن صنفی تایر به دنبال ممنوعیت واردات تایر در اندازه‌های 13، 14 و 15 به بهانه حمایت از کالای ایرانی است. سوالی که در این بین مطرح می‌شود، این است که اگر بنا بر حمایت از تایرهای ایرانی با ابزار ممنوعیت واردات است، چرا تعرفه تمام تایرهای وارداتی افزایش یافته است، درحالی که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها تولید داخلی ندارند؟

از سوی دیگر تولیدکنندگان تایر در ایران همواره ادعا می‌کنند که تایرهایی با کیفیت مناسب و رقابت‌پذیر با محصولات خارجی روانه بازار مصرف می‌کنند. این درحالی است که در سال گذشته و پیش از نوسان شدید ارزی، قیمت متوسط تایرهای ایرانی و کره‌ای در صورت حذف تعرفه واردات، تقریباً در یک سطح قرار می‌گرفت، درحالی که هیچ شاخص مناسبی برای ارزیابی کیفی تایر در ایران پیاده نمی‌شود.

کشورهایی نظیر کره‌جنوبی و ژاپن طی استانداردهای مشخص، اقدام به نصب برچسب‌های مصرف انرژی و ایمنی بر روی تایرهای خود می‌نمایند.

پیشنهاد می‌شود تایرسازان ایرانی که همواره به دنبال افزایش تعرفه یا ممنوعیت واردات جهت حمایت از تولیدات خود هستند، به سایر ابعاد نام‌گذاری سال جدید در راستای تولید کالاهای با کیفیت بالا نیز احترام بگذارند و با اجرای طرح نصب برچسب بر روی تایر، کیفیت قابل رقابت محصولات خود را به مصرف‌کنندگان نشان دهند.

با توجه به مقیاس نامناسب ظرفیت تولید بسیاری از واحدهای تایرساز کشور، شیوه‌های منسوخ وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت توسعه تایرسازی در ایران و حمایت‌های تعرفه‌ای مقطعی بدون داشتن برنامه بلندمدت، آینده مناسبی برای این صنعت در کشور پیش‌بینی نمی‌شود و این حمایت‌های تعرفه‌ای همانند صنعت خودرو تا سال‌ها دوام خواهند داشت، بدون آنکه کیفیت محصولات بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

- محمد اکبری



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها