کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تداوم خشکسالی با همین شدت تا پاییز‌/ جداً آب نیست


کد خبر : ۴۷۹۸۱جمعه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴:۲۴۹۵۱۰ بازدید

‌طبق هشدار ویژه خشکسالی سازمان هواشناسی‌، بارش‌های امسال تاکنون از رکورد خشک‌ترین سال کشور که سال آبی ...

‌طبق هشدار ویژه خشکسالی سازمان هواشناسی‌، بارش‌های امسال تاکنون از رکورد خشک‌ترین سال کشور که سال آبی ۸۷-۸۶ بود نیز کمتر است؛ با توجه به خشکسالی انباشته از پاییز و زمستان گذشته، کماکان تا پایان سال زراعی جاری خشکسالی با همین شدت تداوم می‌یابد.

‌به گزارش ایران جیب از سازمان هواشناسی،‌ پیرو پیش‌بینی‌های فصلی و اطلاع رسانی‌های قبلی این سازمان در خصوص کم‌بارشی سال آبی 97-96، بر اساس داده‌های ثبت شده‌‌ بارش از ابتدای سال زراعی جاری (96/7/1 تا 97/1/20)، میانگین بارش کل کشور 96/9 میلیمتر است که این مقدار در مقایسه با میانگین بلندمدت در همین بازه زمانی (‌185/5 میلیمتر) 47/8 درصد و در مقایسه با مقدار آن در دوره مشابه سال گذشته (180/4 میلیمتر) 46/3 درصد کاهش یافته است.

این میزان بارش تاکنون از رکورد خشک‌ترین سال کشور (سال آبی 87-86) نیز کمتر است. 

نتایج پیش‌بینی فصلی مدل‌های عددی تا پایان بهار 1397، بارش کشور را در مقایسه با میانگین بلندمدت، در حد نرمال تا زیر نرمال و میانگین دمای هوا را حدود یک تا 1.5 درجه گرمتر از نرمال نشان می دهد بنابراین با توجه به خشکسالی انباشته از پاییز و زمستان گذشته، کماکان تا پایان سال زراعی جاری خشکسالی با همین شدت تداوم می‌یابد.

جزئیات بیشتر شامل تحلیل‌ها و نقشه‌های بارش و دما و شاخص‌های خشکسالی، بر اساس برش‌های حوضه‌ای، استانی و شهرستانی در پایگاه اطلاع رسانی مرکز ملی خشکسالی‌‌ (‌http://ndwmc.irimo.ir/far) در دسترس است.

این وضعیت نگرانی‌های جدی در همه بخش‌ها را به دنبال دارد و برای گذر از بحران و کاهش اثرات خشکسالی باید راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اتخاذ کرد.

بر این اساس راهکارهای کوتاه مدت عمومی برای گذر از بحران در چند راهکار توصیه می‌شود. 

انتقال کشت محصولات آب‌بر مانند چغندر‌قند از بهار به پاییز، کاهش سطح کشت، به ویژه محصولات جالیزی در اغلب مناطق، کشت اقلام بهاره و پاییزه محصولات کم آّب‌بر مانند کینوا و زیره و استفاده از توری در پوشش باغات ضروری است.

تصفیه آب‌های نامتعارف و بکارگیری آن در بخش کشاورزی و فضای سبز، پوشش انهار برای کاهش تبخیر، استفاده از کودهای پتاس در باغات و کاهش مصرف کودهای ازته و فسفاته، کاهش جمعیت دامهایی که در مراتع بحرانی چرا می‌کنند و اجرای برنامه‌ کشاورزی حفاظتی خصوصاً «کشت مستقیم» در کشت بهاره توصیه می‌شود.

فرهنگ سازی ‌و اطلاع‌رسانی مداوم توسط صدا و سیما و سایر رسانه‌ها، قطع آبیاری چمن‌های تزئینی موجود و استفاده از روش‌های جایگزین برای زیباسازی، ایجاد سایبان بر روی کولرهای آبی و رفع ریزش آب، به حداقل رساندن تولید برق از نیروگاه بخار با برج تبخیر و برق آبی و ذخیره سازی برای فصل اوج مصرف و صرفه‌جویی حداکثری و کم کردن فشار آب و کنترل مصارف خانگی، اداری و عمومی ضرورت دارد.

بررسی کنتورهای مصرف آب و نشتی‌های سیستم آبرسانی، استفاده از سر‌شیر و دوش‌های کم مصرف که نقش مؤثری در کاهش مصرف آب دارند، عدم آب‌پاشی آسفالت و شستشوی حیاط و پارکینگ‌ها، کاهش شستشوی خودرو و استفاده حداکثری از کارواش‌های دارای سیکل برگشتی آب و فرهنگ‌سازی و تدوین الزاماتی برای تصفیه و بازیابی آبهای مصرفی صنعتی، خانگی، اداری و شهری از ضروریات است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها