کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اختلافات ایران و هند بر سر فرزاد ب رفع شد


کد خبر : ۴۷۹۶۱پنجشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸:۰۰۱۷۶۴ بازدید

«شانزدهمین اجلاس وزیران مجمع جهانی انرژی» در هند بهانه‌ای شد تا وزیر نفت کشورمان با همتای خود درباره تعیین تکلیف میدان گازی ...

«شانزدهمین اجلاس وزیران مجمع جهانی انرژی» در هند بهانه‌ای شد تا وزیر نفت کشورمان با همتای خود درباره تعیین تکلیف میدان گازی«فرزاد ب» پای میز مذاکره بنشیند. آن‌گونه که بیژن زنگنه گفته است وی دست پر به ایران باز می‌گردد چرا که اختلاف‌ها با هند درباره این میدان گازی برطرف شده است.هند خود را در میدان گازی فرزاد سهیم می‌داند چون مدعی است حدود 11سال پیش این میدان توسط کنسرسیومی با مدیریت این کشور کشف شد.

مقامات این کشور تهدید کرده بودند در صورتی که توسعه میدان گازی «فرزاد ب» به کنسوسیوم این کشور داده نشود به پالایشگاه‌های دولتی شامل هندوستان پترولیوم، بهارات پترولیوم، پالایشگاه و پتروشیمی مانگلور و شرکت هند، دستور می‌دهد خرید نفت از ایران را کاهش دهند.بدین جهت میدان گازی «فرزاد ب» سال هاست چشم انتظار مذاکرات ایران و هند نشسته تا شاید این مذاکرات به نتیجه برسد و این میدان توسعه پیدا کند.قرار بود طرح جامع توسعه میدان گازی «فرزاد ب» تا پایان سال 87 امضا شود، اما این اتفاق محقق نشد تا اینکه در مرداد ماه سال 88 منابع خبری از تصمیم ایران برای مذاکره با هند درباره میدان گازی «فرزاد ب» خبر دادند.

اما از سال 88 که خبر حضور هندی‌ها در «فرزاد ب» قطعی شد تاکنون همچنان توسعه این میدان گازی، منتظر نهایی شدن مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با یک کنسرسیوم هندی بود. مذاکره‌ای که حتی دو سال بعد از آن هم نهایی نشد. حال بعد از 9 سال اختلافات برطرف شده است.بر این اساس می‌توان امیدوار بود که بالاخره هندی‌ها برای طرح توسعه میدان گازی «فرزاد ب» فعال شوند.

 پیشرفت بسیار خوبی حاصل شد

زنگنه پس از دیدار با «دارمندرا پرادان» همتای هندی خود قبل از آغاز رسمی «شانزدهمین اجلاس وزیران مجمع جهانی انرژی» تأکید کرد: در این دیدار در مورد واردات نفت هند از ایران و مسأله میدان گازی «فرازد ب» بحث و گفت‌و‌گو شد. پیش از این، مشکلاتی میان هند و ایران در خصوص میدان گازی فرزاد به وجود آمده بود اما اکنون این مشکلات و اختلافات برطرف شده و دو کشور پیشرفت بسیار خوبی در زمینه توسعه میدان گازی «فرزاد ب» به‌دست آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هندی‌ها علاقه‌مند به توسعه میدان‌های گازی و نفتی در ایران هستند.بدین جهت پیشنهادهای طرف‌های هندی تا دو ماه آینده به ایران ارائه خواهد شد. البته امیدوارم توسعه این میدان گازی تا دو ماه آینده نهایی شود.

در مورد اجلاس وزیران مجمع جهانی انرژی وزیر نفت اظهار داشت:این اجلاس در واقع مذاکره بین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی در جهان است که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود اما امسال این اجلاس در یک کشور بزرگ مصرف‌کننده انرژی یعنی هند برگزار شد. کشورها در این اجلاس به تبادل نظرات در زمینه انرژی پرداختند.
بر اساس این گزارش محورهای مورد بحث در این اجلاس، تغییرات بازار جهانی، سیاست‌های انتقالی و فناوری‌های جدید است که بر ثبات و آینده سرمایه‌گذاری و الگوهای تجاری در بخش انرژی تأثیر می‌گذارند.

60 دلار قیمت خوبی برای نفت است

موضوع دیگری که در اجلاس یاد شده از سوی وزیر نفت اشاره شد، قیمت 60 دلار در هر بشکه برای نفت بود. وی معتقد است که این قیمت مناسب است چراکه بازار باید از بی‌ثباتی اجتناب کند و از طرفی نفت 70 دلار بسیار گران است.

وی ادامه داد: ما نباید به بازار نفت به‌صورت کوتاه و بلندمدت مدت نگاه کنیم. این بخش نیازمند نگاه میان مدت است. برای تولیدکنندگان و مشتریان بسیار مهم است که با بازار بی‌ثباتی روبه‌رو نشوند.

در راستای سرمایه گذاری‌هایی که در بخش نفت و گاز ایران صورت می‌گیرد روز گذشته یکی از بزرگترین شرکت‌ها روسی به‌نام لوک اویل اعلام کرد تا چهار ماه آینده با ایران قرارداد همکاری می‌بندد.

واگیت آلکرفوف؛ رئیس شرکت لوک اویل روسیه گفت: انتظار می‌رود  در سه تا چهار ماه آینده برای توسعه برخی میدان‌های نفتی شامل «منصوری» در جنوب غربی شهر اهواز و «چنگوله» در جنوب غربی استان ایلام  که شرکت ملی نفت ایران در تابستان سال گذشته واگذاری کار توسعه این میدان‌ها را به مناقصه گذاشت با ایران قرارداد ببندیم.
وی با ابراز علاقه شرکتش به سهیم شدن در توسعه بخش انرژی ایران، بر اولویت سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی ایران تأکید کرد و افزود:با توجه به حجم کل نفت ایران، این شرکت نمی‌تواند برای توسعه همه میدان‌های نفتی ایران سرمایه‌گذاری کند؛ بنابراین تنها روی میدان‌های عنوان شده متمرکز شده است. شرکت لوک اویل برنامه خود برای توسعه میدان نفتی منصوری را به ایران داده است؛ شرکت اندونزیایی «پرتامینا» نیز خواهان شرکت در این مناقصه نفتی بوده و برنامه خود برای توسعه میدان یاد شده را ارائه کرده است.

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است که پس از بررسی پیشنهاد‌های ارائه شده برای این دو میدان، تصمیم می‌گیرد که توسعه آنها را به کدام شرکت واگذار کند، پرتامینا یا لوک اویل؟براساس پیش‌بینی «امید شکری» کارشناس مستقل حوزه امنیت انرژی از واشنگتن، لوک اویل گزینه مناسب این مناقصه است؛ اما تهدید فسخ شدن همه قراردادهای نفتی در نتیجه خروج احتمالی امریکا از برجام وجود دارد.وی افزود: اگر امریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج نشود و شرکت‌های دیگر خواهان سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران نباشند، نقش شرکت‌های روسی در بخش‌های مختلف نفت و گاز ایران ممکن است افزایش یابد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها