کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عربستان فروش سهام آرامکو را حداقل 1 سال به تعویق انداخت


کد خبر : ۴۷۳۱۶دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰:۰۵۷۶۱ بازدید

مقامات انگلیسی اعلام کردند دولت عربستان عرضه اولیه سهام شرکت نفت دولتی آرامکو این کشور را حداقل یک سال به تعویق انداخته است.

 مقامات انگلیسی اعلام کردند بعید به نظر می‌رسد عرضه اولیه سهام شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان که قرار بود در سال ۲۰۱۸ انجام شود امسال اجرایی شود.

برخی کارشناسان بر این باورند هنوز لندن از شانس خوبی برای میزبانی عرضه سهام این شرکت برخوردار است. اما هرگونه عرضه شناور سهام آرامکو در نزدیک‌ترین زمان ممکن در سال ۲۰۱۹ اتفاق خواهد افتاد.

عربستان سعودی قصد دارد ۵ درصد از کل سهام این شرکت که به ادعای آنها ۲۰۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد را در گام اول عرضه کنند.

عرضه این بلوک ۱۰۰ میلیارد دلاری در راستای اجرای طرح محمد بن سلمان ولیعهد این کشور برای تغییر ساختار درآمدی اقتصادی این کشور انجام می‌شود.

قرار بود این عرضه در اواخر سال ۲۰۱۸ انجام شده و سهام آرامکو در بورس تدابل عربستان عرضه شود اما آمادگی این بورس و شرکت آرامکو در کنار تمایل برای عرضه همزمان سهام این شرکت در بازارهای بین‌الملل باعث شده است که زمان قطعی این عرضه اولیه هنوز نامشخص بماند. 

یکی دیگر از دلایل تأخیر در عرضه سهام آرامکو این است که سعودی‌ها می‌خواهند تا زمانی که ارزش آرامکو به ۲۰۰۰ میلیارد دلار اعلام شده از سوی ولیعهد این کشور برسد از عرضه سهام آن خودداری کنند.

ده‌ها سال است که اقدامات مالی و امور داخلی شرکت آرامکو عربستان به صورت محرمانه و در رابطه‌ای بسیار نزدیک با دولت این کشور انجام می‌شود که همین امر چالش‌های قانونی، مالی و مقرراتی برای عرضه سهام آن ایجاد کرده است. 

مقامات انگلیسی می‌گویند اگر ریاض قصد دارد سهام آرامکو را هم در داخل و هم در خارج این کشور عرضه کنند باید آن را به صورت همزمان انجام دهند.

یک منبع آگاه نزدیک به سعودی‌ها گفت که احتمالاً عرضه اولیه سهام آرامکو در ۳ ماهه نخست یا دوم سال ۲۰۱۹ اتفاق خواهد افتاد.

بورس‌های لندن، نیویورک و هونگ‌کنگ از جمله بورس‌های بین‌المللی هستند که در جلب نظر سعودی‌ها برای عرضه سهام آرامکو با هم رقابت می‌کنند.

یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی سعودی‌ها فروش سهام آرامکو به شرکت‌های خصوصی بدون عرضه در بورس است. آنگونه که به نظر می‌رسد محمد بن سلمان به شدت علاقه‌مند به عرضه سهام آرامکو در بورس است و امیدوار است مقامات آمریکایی راه عرضه سهام این شرکت بزرگ نفتی در بورس نیویورک را هموار کنند.

البته برخی مقامات ارشد آرامکو و وزرای سعودی گفته‌اند بورس لندن گزینه بهتری برای عرضه سهام آرامکو است.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان هفته گذشته در مصاحبه با CNN گفت: موانع قضایی و حجم بدهی‌ها از جمله ۲ نگرانی بزرگ در عرضه سهام آرامکو در آمریکاست و شرکت آرامکو به قدری بزرگ و مهم است که نمی‌توان آن را در معرض این ۲ ریسک قرار داد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها