کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بدترین سال بارشی در نیم قرن اخیر را گذراندیم!


کد خبر : ۴۶۸۷۴چهارشنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸:۳۷۲۵۷۲ بازدید

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور : پرباران‌ترین سال آبی کشور سال 71-72 بود که حدود 400 میلیمتر بارش داشتیم، ولی در سال‌جاری ...

روزنامه ایران/ مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور : پرباران‌ترین سال آبی کشور سال 71-72 بود که حدود 400 میلیمتر بارش داشتیم، ولی در سال‌جاری این میزان بارش به کمتر از ۱۰۰ میلیمتر رسیده است

کم آبی هر روزه ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و اخبار مربوط به مشکلات ناشی از خشکسالی در مناطق مختلف کشور به‌صورت مرتب منتشر می‌شود. از نابودی کشاورزی در برخی مناطق تا ته کشیدن منابع آب زیرزمینی، کاهش ورودی سدها و... از جمله برخی از این چالش‌هاست. در عین حال با طرح برخی موضوعات مبنی بر طرح‌های انتقال آب بویژه در مناطقی که از نظر کم آبی در بحران به‌سر می‌برند، این مسأله ابعاد امنیتی و اجتماعی هم پیدا کرده و در مواردی اعتراضات مردمی را هم به‌دنبال داشته است. در همین خصوص مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور می‌گوید: سال‌جاری آبی بدترین سال از نظر بارش کم در ۵۰ سال اخیر شمرده می‌شود.

محمد حاج‌رسولی‌ها در همایش «بررسی چالش‌های حقوقی رفع تصرفات غیرقانونی اراضی حریم بستر رودخانه‌ها» با بیان اینکه سال‌جاری بدترین سال آبی در طول ۵۰ سال اخیر است، گفت: پرباران‌ترین سال آبی کشور سال ۷۲-۷۱ بود که حدود ۴۰۰ میلیمتر بارش داشتیم، ولی در سال‌جاری این میزان بارش به کمتر از ۱۰۰ میلیمتر رسیده است. وی ادامه داد: از سال ۸۶-۸۵ که بارندگی کشور زیر خط میانگین بارش قرار داشت، دیگر در طول سال‌های اخیر ترسالی نداشته‌ایم؛ این در حالی است که در سال‌هایی که میزان بارندگی به‌طور متوسط بالای ۳۰۰ میلیمتر بود، سیلاب‌های متعددی نیز به‌وقوع می‌پیوست، ولی در حال حاضر فکر می‌کنیم از این سیلاب‌ها خبری نیست و به‌همین دلیل در طول چند سال اخیر میزان تصرفات و ساخت و سازها در بستر حریم رودخانه‌ها افزایش یافته که این تصور اشتباهی است و ممکن است مجدداً سیلاب دیگری رخ بدهد و بخش زیادی از ساخت و سازها تخریب شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: در سال آبی جاری میزان ورودی آب به سدهای کشور نسبت به سال‌های گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است. حاج رسولی‌ها خاطرنشان کرد: متأسفانه هم مردم و هم مسئولان به‌موضوع کم‌آبی بی‌توجه هستند. به‌نظر من علت این بی‌توجهی این است که بواسطه وجود سدهای فراوان در اطراف تهران، فعلاً حاشیه امنی در تابستان سال آینده از نظر بحران آب داریم.

وی با اشاره به‌ارسال نامه‌ای در خصوص چالش‌های کم‌آبی به‌رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته و دستور ایشان به رئیس جمهوری مبنی بر ورود جدی همه دستگاه‌ها به حوزه کم‌آبی گفت: یکی از مشکلاتی که در بحث تصرف اراضی و حریم رودخانه‌ها داریم، این است که در خود بدنه دولت با وجود قوانین بالادستی، تفاسیر مختلفی از قوانین مرتبط با تصرف اراضی و انهار میان دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو یادآور شد: دو روز پیش در هیأت دولت مصوب شد که کارگروه سازگاری با کم‌آبی تشکیل شده و در آن وزیران مرتبط با حوزه آب حاضر شوند؛ قرار است این کارگروه تشکیل شود و به نوعی شبیه یکی از کمیسیون‌های زیرمجموعه دولت عمل کند.

مصرف آب ۱۵ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است

در عین حال قائم مقام وزیر نیرو نیز در این همایش با اشاره به‌کاهش شدید ورودی منابع آب گفت: این در حالی است که مصرف آب ۱۵ میلیارد مترمکعب در سال افزایش یافته است.

ستار محمودی با بیان اینکه وزارت نیرو و قوه قضائیه توانسته‌اند به‌تفاهم کامل در خصوص مقابله با زمین‌خواری و مشکلات ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم رودخانه‌ها دست یابند، گفت: زمانی ما از قوه قضائیه تقاضا داشتیم تا صرفاً به حرف‌های ما گوش بدهد، اما در حال حاضر ما حتی از آنها عقب هستیم و قوه قضائیه به‌ما می‌گوید چرا وقتی ما حکم دادیم، وزارت نیرو اجرای حکم را پیگیری نمی‌کند.

وی ادامه داد: شاخص‌های آب و هوایی نشان می‌دهد سال آبی جاری (۹۷-۹۶) در تنگنای آبی هستیم و مجموعه منابع آبی ما تا قبل از ۱۰ سال آبی گذشته همواره ۳۱۵ میلیارد مترمکعب به‌عنوان ورودی سالانه منابع آبی بود، اما در حال حاضر و در سال آبی جاری، ورودی آب منابع کشور ۱۱۵ میلیارد مترمکعب است.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: از سوی دیگر ۱۵ میلیارد مترمکعب مصرف آب ما افزایش یافته و از ۸۰ میلیارد مترمکعب در سال به ۹۵ میلیارد مترمکعب مصرف آب رسیده است.
محمودی اظهار داشت: همچنین با استفاده از برداشت زیاد آب و نیز مصرف انواع شوینده‌ها و آلاینده‌ها، با حداکثر توان اقدام به تخریب کیفیت آب می‌کنیم؛ البته بخشی از این اقدامات چاره‌جویی دارد، ولی بخشی هم نیازمند تنبیه از سوی قوه قضائیه است.

قائم مقام وزیر نیرو با تأکید بر اینکه عرصه زمین‌خواری جز با حکم قانون اصلاح نمی‌شود، گفت: اگر تصرفات اراضی غیرقانونی برطرف و ویلاها تخریب نشود، شاهد شیوع گسترده بیماری در شهرها هستیم.قائم مقام وزیر نیرو تأکید کرد: ما در وزارت نیرو زورمان به دخل و تصرف حریم رودخانه‌های کرج و جاده چالوس نمی‌رسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها