کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تکذیب نقش چوپان محلی در پیدا شدن لاشه هواپیمای ای تی آر ۷۲


کد خبر : ۴۶۶۹۶جمعه، ۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰:۴۱۵۵۹ بازدید

مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری هرگونه دخالت و کمک یک چوپان در پیدا کردن لاشه ای تی آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان در ارتفاعات دنا را رد کرد.

مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری هرگونه دخالت و کمک یک چوپان در پیدا کردن لاشه ای تی آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان در ارتفاعات دنا را رد کرد.

«محمد سعید شرفی» عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا با تشریح نحوه پیدا شدن لاشه هواپیمای ای تی آر شرکت آسمان در منطقه کوهستانی دنا افزود: روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه پس از ناپدید شدن این هواپیما از صفحه رادار سه ساعت بعد یک تیم ۲۰ نفره متشکل از خلبانان، متخصصان شرکت فرودگاه های کشور و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری عازم منطقه شدند و در بخشداری بیده برای انجام عملیات جستجو مستقر شدند.

نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در منطقه اظهارداشت: همان روز راس ساعت ۲۲ در بخشداری بیده جلسات مختلفی با مسئولان منطقه برگزار شد و تا صبح روز دوشنبه عملیات جستجو ادامه پیدا کرد و در نهایت سه سناریو برای سقوط محل هواپیما در ارتفاعات دنا مشخص شد و بلافاصله تیم های متخصص عملیات جستجو را در این سه منطقه آغاز کردند.

روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۶ صبح با خلبانان جمعیت هلال احمر، سپاه پاسداران، هوانیروز جلسات ما آغاز شد به طوری که ۱۳ پهپاد توسط اتحادیه هوا فضا و سپاه پاسداران به منطقه اعزام و پنج بالگرد نیز در همان روز برای انجام عملیات جستجو آماده شد.

شرفی افزود: تا بعدازظهر روز دوشنبه عملیات جستجو در ارتفاعات دنا نتیجه ای در برنداشت زیرا هر سه منطقه مورد نظر دارای مه غلیظی بود و امکان مشاهده لاشه هواپیما وجود نداشت. پس از پرواز پهپادها بیش از ۵۰۰ عکس از منطقه گرفته شد و اپراتورهای تلفن همراه اول و ایرانسل نیز درخصوص دو دستگاه تلفن که همراه سرنشینان هواپیما بودند در منطقه اطلاعات مورد نیاز آن را به تیم کارشناسی ارائه دادند.

وی ادامه داد: پس از اینکه عکس ها و مدارک موجود مورد بررسی تیم کارشناسی قرار گرفت سه محلی که پیش بینی سقوط هواپیما مدنظر قرار گرفته بود در یک منطقه متمرکز شد.

شرفی اظهارداشت: همه اسناد این عکسبرداری ها و فیلمبرداری ها هم اکنون در اختیار سازمان هواپیمایی قرار گرفته تا در ارزیابی های دلایل کارشناسی سقوط مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گفته این مقام مسئول دوشنبه شب تمام خلبانان هوانیروز، هلال احمر و سپاه پاسداران دعوت شدند تا با توجیه کارشناسی بتوانند منطقه مورد نظر را به خوبی جستجو کنند و همزمان کمک خلبان شرکت آسمان نیز که با خلبان این پرواز همواره در مسیر تهران یاسوج پرواز کرده بود به تیم کارشناسی کمک کرد تا بتوانیم محل دقیق سقوط لاشه این هواپیما را پیدا کنیم اما باز هم نتیجه ای به دست نیامد.

شرفی افزود: ساعت هفت و نیم صبح روز سه شنبه یک فرود هواپیمای اف ۱۴ از پایگاه اصفهان به منطقه اعزام شد تا با سرعت کم تمام منطقه را جستجو کند از طرفی از ساعت هشتم و نیم تا ۹ و نیم روز سه شنبه یک هواپیمای دیگر از پایگاه نوژه همدان به منطقه اعزام شد تا کل مسیر را عکسبرداری و فیلمبرداری کند.

وی اظهارداشت: همزمان با انجام این عملیات یک فروند هواپیمایی دیگر که جانشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در آن حضور داشت ارتفاعات منطقه را مورد جستجو قرار داد و به علت شرایط جوی منطقه هیچ بالگردی نیز پرواز نکرده بود اما اطلاعات ما نشان می داد که لاشه هواپیما در قله نول در چهار هزار متری ارتفاعات دنا سقوط کرده است.

این مقام مسئول گفت: با مشخص شدن محل سقوط هواپیما هشت بالگرد در منطقه آماده پرواز بود اما با برنامه ریزی تلاش کردیم به منظور جلوگیری از سوانح احتمالی در منطقه جداگانه پرواز کنند.

شرفی افزود: سه بالگرد در منطقه عملیات جستجو را انجام دادند و در نهایت چهارمین بالگرد شرکت هلی کوپتری یاس موفق شد محل دقیق سقوط هواپیما را در ارتفاعات دنا شناسایی کند.

وی اعلام کرد: پس از اینکه خلبان گزارش خود را مبنی بر پیدا شدن لاشه هواپیما را ارائه داد بنده به عنوان نماینده سازمان هواپیمایی کشوری با همان خلبان و نماینده فنی شرکت آسمان و نماینده ای از ارتش جمهوری اسلامی ایران سوار بالگرد شدیم تا لاشه هواپیما در منطقه را مشاهده کنیم.

نماینده سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با حضور امیر نعمتی جانشین فرماندهی نیروی زمینی ارتش، امیر شرفی معاون عملیات نیروی زمینی ارتش و سردار فدا جانشین ارشد سپاه پاسداران در منطقه اصفهان رسما پیدا شدن لاشه هواپیما اعلام شد و بلافاصله چهار فروند بالگرد به ارتفاعات دنا برای انتقال نیروهای تکاور، کوهنوردان حرفه ای هیمالیا پیما و نیروهای امداد و نجات به نزدیک ترین نقطه لاشه سقوط هواپیما منتقل شدند.

وی اظهارداشت: نیروهای اعزامی روز سه شنبه در همان منطقه مستقر شدند و بعدازظهر روز چهارشنبه اعلام کردند که شرایط بد جوی در منطقه اجازه نمی دهد جستجو ادامه پیدا کند و بنابراین تصمیم گرفته شد با کوله پشتی های همراه خود بقایای جانباختگان را به پایین منتقل کنند.

شرفی گفت: برای پیدا کردن محل سقوط هواپیما، کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، اتحادیه هوا و فضا، بالگردهای هلال احمر، بالگردهای هوانیروز ارتش از اصفهان، نیروی هوایی ارتش، بالگردهای سپاه پاسداران همکاری بسیار شایان توجهی داشتند و در نهایت خلبان بالگرد شرکت هلی کوپتری یاس لاشه این هواپیما را پیدا کرد.

مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درمورد جعبه سیاه هواپیما،خاطرنشان کرد:حدود مکان جعبه سیاه ای تی آر ۷۲ مشخص شده اما به دلیل شرایط نامساعد جوی هنوز جعبه سیاه پیدا نشده است.

شرفی به ایرنا گفت: به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان حضور تیم ها وجود ندارد و به محض اینکه شرایط آب و هوایی مساعد شود تیم ها به محل اعزام می شوند.

وی با اشاره به حضور تیم سازمان هواپیمایی فرانسه در منطقه افزود: به محض اینکه شرایط جوی مناسب باشد این تیم با بالگرد به منطقه اعزامی می شود تا از نزدیک شرایط را برسی کند.

این مقام مسئول اظهارداشت: تیم فرانسوی در نشست با کارشناسان و به کمک عکس های اولیه که از منطقه گرفته شده حدود مکانی جعبه سیاه را تعیین کرده واین مشخصات هم اکنون دراختیار تیم های حرفه ای قرار دارد.

وی افزود: به محض اینکه شرایط فراهم شود فقط چهار تا پنج ساعت نیاز است تا تیم ها بتوانند به جعبه سیاه برسند.

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان از تهران به یاسوج با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه صبح یکشنبه گذشته در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.

این هواپیما از نوع ای تی آر ۷۲ پس از ۵۵ دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل محو ‌شد و بر اساس گزارش اورژانس کشور در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم سقوط کرد.

این هواپیما هر روز دو پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران به یاسوج انجام می‌داد که در هر نوبت به ‌طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر را جا به جا می‌کرد.

روز سه شنبه پس از ۴۸ ساعت جست و جو لاشه این هواپیما در کوه‌های نقل در مرز بین شهرستان‌های سمیرم استان اصفهان و دنا در کهگیلویه و بویراحمد پیدا شد.

در روزهای چهارم و پنجم به علت شرایط نامساعد هوا و بارش برف و باران و وزش باد عملیات جست‌وجوی پیکر جانباختگان نیمه‌تمام ماند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها