کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فاصله نرخ خرید و فروش ارزها افزایش یافت


کد خبر : ۴۶۰۱یکشنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳:۱۴۶۳۱۶ بازدید

در اولین روز کاری هفته، فاصله بین نرخ خریدوفروش دلار در بازار زیاد شد. این شکاف به‌دلیل «نااطمینانی» از فضای حال حاضر بازار است. مشاهدات نشان می‌دهد: صرافان حاضر به ...
فاصله نرخ خرید و فروش ارزها افزایش یافتفاصله نرخ خرید و فروش ارزها افزایش یافت

در اولین روز کاری هفته، فاصله بین نرخ خریدوفروش دلار در بازار زیاد شد. این شکاف  به‌دلیل «نااطمینانی» از فضای حال حاضر بازار است. مشاهدات نشان می‌دهد: صرافان حاضر به درج نرخ‌های کنونی در تابلوها نیستند و دلالان به‌دلیل بیم از مسیر آینده، در نرخ‌های پایین اقدام به خرید می‌کنند؛ دو عاملی که از سوی تحلیلگران به عنوان نشانه‌های افت توصیف می‌شود.

بازار علاقه‌ای به قیمت بالای 3300 تومان ندارد

بازار آزاد ارز روز گذشته شاهد زورآزمایی جدی بین دلالان و فعالان بازار بود. دلالان دلار به شدت در تلاش هستند که سطح تعادلی قیمت دلار را به بالای 3300 برسانند. از طرف مقابل صراف‌ها تمایلی به درج قیمت‌های بالای 3300 به‌عنوان قیمت رسمی بازار ندارند. دیروز (شنبه) حضور دلالان در میدان افشار در بازار ارز تهران، بیشتر از همه روزهای دو هفته گذشته بود.

 تب و تاب‌شان هم در یک جاهایی از قاعده خارج می‌شد و برای عابران و کسانی که خیلی با این هیجان‌ها آشنایی نداشتند و گذرشان اتفاقی به این خیابان پر رمز و راز افتاده، تداعی‌گر تجمع‌های اعتراضی بود. یکی از دلالان که کمی کنارتر ایستاده می‌گوید: «این هم نوعی حرفه برای گذران زندگی است.» مشاهدات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد زورآزمایی تمام قدی بین این دلالان و بازار در جریان است. روز گذشته دلار با 3320 تومان شروع کرد. در این مقطع صرافی‌ها هم قیمت‌ها را روی تابلوهایشان درج کرده بودند؛ اما زمان زیادی طول نکشید تا دلالان اسکناس سبز، وارد میدان شوند. کمتر از نیم ساعت زمان نیاز بود که 20 تومان دیگر به قیمت دلار اضافه شود تا نوسان 50 تومانی نسبت به پنج‌شنبه در بازار دیده شود. در این مقطع صرافی‌ها خود را کنار کشیدند. آنها از درج نرخ روی تابلوها خودداری کردند. همزمان با این تحولات حضور دلالان متراکم‌تر شد. از میدان افشار کمی این سوتر آمدند و از دور هم می‌شد تجمع‌شان را دید. این زورآزمایی همچنان در جریان بود تا اینکه در پایان معاملات هر دو طرف به «تساوی» رضایت دادند. نه 3340 دلالان و نه 3300 صراف‌ها. بازار روز گذشته با 3325 تومان به معاملات پایان داد. 

 فاصله زیاد خرید تا فروش

یکی از نشانه‌های باور نداشتن فعالان بازار به دلار بالای 3300 تومان فاصله خرید‌و‌فروش در بازار روز گذشته بود. صراف‌ها روز گذشته هر چند نرخ فروش را نهایتا بالای 3300 تومان درج کردند؛ اما نرخ‌های خرید همچنان پایین بود. در دلار 3340 تومان برای فروش هم، نرخ خرید صراف‌ها 3260 تا 3270 تومان بود. این به نوعی ابزار قدرت آنان مقابل دلالان بود. به وضوح می‌شد علاقه دلالان به خرید با قیمت بالاتر را مشاهده کرد؛ اما انگار نرخ‌های درج شده روی تابلو صراف‌ها را نوعی هشدار می‌دانستند. نهایتا آنها هم جرات خرید با قیمت بالاتر از 3280 تومان را در هیچ زمانی از معاملات روز گذشته به خود ندادند.  اینکه دلالان از خرید در نرخ‌های بالا خودداری می‌کنند نشان‌دهنده این است که از بالا رفتن قیمت‌ها خیلی اطمینان ندارند و از طرف دیگر هم تلاش می‌کنند که دلار را در نرخ‌های بالاتر بفروشند که اگر قیمت‌ها بالا رفت، ضرر نکرده باشند. این نشان‌دهنده اطمینان نداشتن آنان از سمت‌وسوی بازار است. فاصله زیاد نرخ خرید با فروش و درج نکردن نرخ بالاتر از 3320 تومان توسط صرافی‌ها نشانه دیگری در عدم‌قطعیت نرخ‌ها در بازار و اطمینان نداشتن فعالان از مسیر پیش‌رو است. صراف‌ها در نرخ‌های بالاتر از 3320  تومان از درج قیمت خودداری کردند و از بالا بردن نرخ خرید به بالای 3270 تومان هم سرباز زدند و مجموعه این عوامل نشان می‌دهد بازار روز گذشته هم نتوانست روند خود را مشخص کند. یکی از صراف‌های فردوسی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «بازار علاقه‌ای به دلار بالای 3300 تومان ندارد و به نوعی این نرخ به‌عنوان نرخ تعادلی از سوی فعالان بازار پذیرفته شده است.» به نظر او «ممکن است عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها در روزهای آینده مقداری نرخ‌ها را کاهش دهد؛ اما با در نظر گرفتن همه عوامل تاثیرگذار، در نهایت نقطه تعادل برای دلار همان 3300 تومان خواهد بود.» او البته تاکید می‌کند: «اگر وقفه جدی در تزریق ارز پتروشیمی‌ها یا سایر مبادی ورودی ارز به وجود بیاید، دلالان توان آن را دارند نوسان‌های شدیدتر از آنچه در این چند هفته مشاهده شد، ایجاد کنند.»

 افزایش قیمت سکه و طلا

همزمان با نوسانات قیمت دلار در بازار فردوسی با اینکه بازار طلای سبزه میدان تعطیل بود؛ اما قیمت‌ها افزایش یافت. سکه تمام بهار آزادی در صرافی‌های فردوسی یک میلیون و 27 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای 18 عیار هم با 1900 تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه به 105400 تومان رسید و نیم سکه و ربع سکه هم افزایش‌های جزئی در قیمت داشتند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها