زمانی که معاون حملونقل ما اعلام کرد که تجربه ۲۰ سال اخیر نشان داده است ساخت آزادراههای شهری ترافیک را حل نکرده است و موجب مشکل شده، رسانه ای مثل صداوسیما که به دنبال سوژهای است تا تمسخر ایجاد کند، این موضوع را به سخره گرفت.
به گزارش پول نیوز، امسال سومین سال برگزاری این همایش بود، سالی که با سالگرد حادثه پلاسکو متقارن شده. همایشی که در آن محورهای توسعه حمل و نقل عمومی مطرح و بررسی میشود. به گزارش خبرنگار پول نیوز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در این همایش سخن میگفت، سخنرانی خود را این گونه آغاز کرد: پلاسکو نشان داد که بهعنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود، بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و این نشانه آن است که با بحرانی جدی در دوران مدرن مواجه هستیم.
آوخوندی این بار هم از عملکرد رسانه ملی گله کرد و گفت: زمانی که معاون حملونقل ما اعلام کرد که تجربه ۲۰ سال اخیر نشان داده است ساخت آزادراههای شهری ترافیک را حل نکرده است و موجب مشکل شده، رسانه ای مثل صداوسیما که به دنبال سوژهای است تا تمسخر ایجاد کند، این موضوع را به سخره گرفت.
آخوندی تأکید کرد: اندیشمندان جهان به این موضوع رسیدهاند که سیاست خودرو محوری به بحران در کیفیت زندگی میانجامد و کار سختی نیست که این موضوع را کشف کنیم.
او همچنین گفت: از روزی که به وزارت راه و شهرسازی آمدم، هر وقت که بحث جابهجایی بین حومه و تهران مطرح میشود، گفتهام که در کنار توسعه جادهای باید به ریل توجه داشت، اما متأسفانه در هیچ سطحی موفق نشدم.
آخوندی تاکید داشت: امروز که درباره شهرسازی ریلپایه صحبت میکنم، از بازدید آزادراه همت تا کرج میآیم، ۴ سال با سازمان برنامه و بودجه بحث میکنیم که حداقل بودجهای برابر بودجه این آزادراه بابت دو خط ریلی بین تهران تا کرج داشته باشیم، تا بتوانیم دسترسی ریلی کنونی را افزایش دهیم و با شبکه مترو یکپارچگی ریل و مترو ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مقامات ارشد ایران تاکنون بیش از ۱۰ بار از آزادراه همت تا کرج بازدید کردهاند و بیش از ۱۰ جلسه در سازمان برنامه و بودجه درباره این آزادراه داشتهایم، اما هنوز موفق نشدهایم، درباره قطار تهران ـ کرج با سازمان برنامه جلسهای داشته باشیم.
او انتقادات خود به رسانه ملی را ادامه داد و گفت: مدتهاست رسانه ملی ما کاری به مسائل زندگی مردم ندارد و چنین مواردی نظیر توسعه شهری برمبنای ریل هیچگاه در رسانه ملی مطرح نشده است و فقط به دنبال محکوم کردن موضوعات و انتخاب کارشناسانی هستند که در این حوزه دستی ندارند.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی موجب کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، افزایش سلامت شهروندان و مهمتر از همه کاهش فقر میشود.
او در نهایت توضیح داد: در بسیاری از کشورها که اول شبکه ریلی ایجاد شده و سپس توسعه سکونتگاهها انجام شده است، کانون فقر شکل نگرفته است، اما در ایران پیرامون همین تهران کانونهای فقر بهشدت گسترش یافته است.