کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هزینه‌های تعمیر و نگهداری اپتیما بیشتر است یا سوناتا؟


کد خبر : ۴۵۰۸دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴:۴۲۱۹۸۳۹ بازدید

یکی از موارد مهم در خرید خودرو داشتن استهلاک پایین و البته هزینه‌های تعمیر و نگهداری کم است. شاید خودروهای گران قیمت و با کیفیت خودروهای کم استهلاکی باشند اما الزاماً خودروهای کم هزینه‌ای نیستند.

در این گزارش به سراغ دو تا از خودروهای پرطرفدار این روزهای بازار ایران رفتیم خودروهایی که در حال حاضر در بازار با اقبال زیادی مواجهند و قابل پیش‌بینی است که این دو خودرو از محصولات هیوندای و کیا باشند. بازار خودروهای وارداتی به گونه‌ای شده است که هیوندای و کیا سهم عمده‌ای از آن را به دست آورده‌اند.

این دو خودروساز کره‌ای در هر کلاسی از بازار حضوری پر رنگ داشته و البته به رقابت با یکدیگر نیز پرداخته‌اند و سعی در به دست آوردن سهم بیشتری از بازار را دارند. در این میان در هر کلاسی خودرویی خاص برنده بازی بوده و توانسته گوی رقابت را از دیگری برباید. در کلاس خودروهای سدان خانوادگی متوسط دو خودروی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند. این دو خودرو در نسل قبل نیز در بازار حضوری پر رنگ داشتند که البته این حضور برای هیوندای سوناتا پر رنگ‌تر از کیا اپتیما بود. به رغم اینکه مردم ایران به دنبال خرید خودروهایی هستند که از موتور قوی‌تری بهره می‌برند اما در این کلاس موتور قوی‌تر کیا اپتیما نسل قبلی نتوانست پیروزی این خودرو را تثبیت کند.

برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که ظاهر نه چندان جذاب اپتیما موجب شکست این خودرو در بازار ایران شده بود اما برخی دیگر نیز قدمت سوناتا در بازار ایران را مزید بر علت می‌دانند. چرا که کیا اپتیما در مقایسه با سوناتا یک تازه‌وارد به حساب می‌آمد. اما دلیل دیگری نیز می‌توان برای این شکست به میان آورد و آن اینکه کیا اپتیما زمانی راهی بازار ایران شد که نسل جدید این خودرو نیز رونمایی شد و در دیگر نقاط دنیا در حال عرضه بود همین دلیل سبب شد تا بسیاری از افراد ریسک نکرده و منتظر نسل جدید این خودرو باشند چرا که با ورود نسل جدید اپتیما احتمالاً نسل قبل آن با افت قیمت زیادی روبه‌رو می‌شد همه این دلایل دست به دست هم داد تا نسل قبل اپتیما با اقبال خوبی مواجه نباشد.

در این گزارش به بررسی هزینه‌های تعمیر و بهتر است بگوییم نگهداری این دو خودرو پرداختیم  دو خودرویی که در نسل جدید حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
 

448vduo1xcwssvylibyr.jpg


هیوندای سوناتا معروف به سوناتای YF

خودرویی زیبا که البته در نسل قبل و یا حتی قبل‌تر هم در بازار ایران حضور داشت از دهه ۹۰ میلادی این خودرو روانه بازار ایران شد. زمانی که کسی برند هیوندای را نمی‌شناخت اما حالا در بازار به رقیبی سرسخت بدل شده است. سوناتا در این نسل با چهره‌ای زیبا و امکاناتی زیاد روانه بازار شده است. از سال ۲۰۱۰ تاکنون چهره آن تغییر نکرده بود و تنها نمونه‌هایی با آپشن‌های بیشتر روانه بازار می‌شد.

سوناتا از موتوری چهار سیلندر به حجم ۲۴۰۰ سی‌سی بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت بوده و از سیستم سوخت‌پاشی تزریق مستقیم بهره می‌برد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو به عهده گیربکس شش سرعته تیپ‌ترونیک است. مصرف سوخت این خودرو در شهر ۸/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در جاده نیز ۷/۶ لیتر بنزین می‌سوزاند که به صورت میانگین ۴/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر  در سیکل ترکیبی مصرف دارد. لازم به ذکر است که این اعداد در شرایط آب و هوایی مختلف تغییر خواهد کرد و در عمل مصرف سوخت کمی بالاتر از این اعداد است. اما دارندگان این خودروها نیز می‌گویند که مصرف سوخت این خودرو هیچ‌گاه به اعدادی که در کاتالوگ درج شده است نرسیده و همیشه کمی بالاتر بوده است به خصوص در ترافیک شهر تهران، به هر حال این خودرو از سواری نرمی برخوردار است فضای کابین آن مناسب خانواده‌هاست و کیفیت مواد به کار رفته در ون کابین نیز قابل قبول است با توجه به داشتن موتوری چهار سیلندر از شتابی مناسب برخوردار است و البته این نکته را نباید فراموش کرد که دارندگان آن تا حد زیادی از آن راضی هستند و گفته می‌شود که این خودرو کمتر با مشکل خاصی که نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد برخورد می‌کند تنها در برخی از موارد دیده شده است که جلوبندی خودرو دچار آسیب می‌شود اما عمده هزینه‌های این خودرو را تعویض لوازم مصرفی و تعویض روغن و فیلترها تشکیل می‌دهد.برای تهیه لوازم سوناتا اگر نخواستید به نمایندگی هم مراجعه کنید می‌توانید قطعات موردنیاز را در بازار لوازم یدکی نیز بیابید. این اقدام می‌تواند برای تعویض دوره‌ای روغن و فیلترها هم به همین شکل انجام شود چه بسا ارزان‌تر نیز تمام شود.

اگرچه باید مراقب باشید تا این تعویض‌ها و یا تعمیرها در خارج از نمایندگی بدون دقت انجام نگیرد اگر سری به خیابان ملت و چراغ برق زدید این را بدانید که آنجا جایی است که می‌توانید از سیر تا پیاز همه خودروها را پیدا کنید. از روغن تا کوچک‌ترین پیچ و مهره‌ها از نو تا استوک همه چیز در این خیابان‌ها و پاساژهایش یافت می‌شود. شاید تعویض روغن و فیلترها در خارج از نمایندگی در حدود ۱۰۰ هزار تومان برای شما ارزان‌تر تمام شود اما مراجعه به نمایندگی همیشه با یک اطمینان خاطر برای مشتری همراه است.


2dwoacmg6fl9zar7a93l.jpg


کیا اپتیما

کیا اپتیما خودروی زیبایی است که برخلاف نسل قبل خود با اقبال خوبی در بازار مواجه شده است خودرویی که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری آن را در خیابان‌های شهر می‌بینیم. اپتیما از موتوری ۲۴۰۰ سی‌سی بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید۱۸۰ اسب‌بخار قدرت بوده و ۲۳۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو از گیربکس شش سرعته تیپ‌ترونیک بهره می‌برد.مصرف سوخت اپتیما در سیکل ترکیبی و در ۱۰۰ کیلومتر در حدود ۸٫۱ لیتر بوده که در مقایسه با سوناتا اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد این در حالی است که هر دو خودرو از وزن یکسانی برخوردارند. اپتیما نیز توانسته همانند سوناتا صاحبان خود را راضی نگه دارد خودرویی کم استهلاک که شباهت‌های فراوانی به سوناتا دارد البته بیشتر این شباهت‌ها از نظر خدمات پس از فروش است. شرایط سرویس‌های دوره‌ای این خودرو نیز همانند هیونداست و از این نظر خیال دارندگان راحت باشد که هیچ برتری بین این دو خودرو در بخش خدمات پس از فروش وجود ندارد.

دارندگان این خودرو حتی می‌توانند با تهیه لوازم از چراغ برق کمی اقتصادی‌تر عمل کنند البته این نکته را باید فراموش کرد که قطعات اپتیما گران‌تر از سوناتا بوده و البته کمی هم نایاب‌تر است زیرا هنگامی که به دنبال فروشگاهی بودیم که بتوانیم در آن قیمت لوازم اپتیما را بیابیم زمان زیادی را صرف کردیم چرا که تنها چند فروشگاه در چراغ برق اقدام به فروش لوازم اپتیما می‌کنند اما این نکته را نیز باید یادآور شوم که قطعات اپتیما نیز همانند سوناتا در نمونه استوک در دسترس است. هر چند که برای تهیه آن‌ها می‌بایست به فروشگاه‌های خاصی مراجعه کرد اما برخی از قطعات در نمونه استوک در دسترس هستند.

در پایان

در حال حاضر سوناتای فول مدل 2014 حدود 140 میلیون تومان و کیا اپتیمای فول 2014 نیز معادل 141 میلیون تومان در نمایندگیها عرضه می‌شود. در همین ابتدا اگرچه سوناتا ارزان‌تر از اپتیما است و گفته می‌شود استهلاک آن از اپتیما اندکی بیشتر است ولی در عوض هزینه تعمیر و نگهداری اپتیما از سوناتا بیشتر بوده ضمن اینکه اپتیما مصرف کمتری نسبت به سوناتا دارد که قدرت آن از اپتیما بیشتر است. هر دو خودرو ساخته دست کره‌ای‌ها هستند و تا به اینجای کار خودروهای کم استهلاک از آب درآمده‌اند و مشکلات زیادی در آن‌ها دیده نمی‌شود.  تهیه قطعات اپتیما کمی سخت‌تر است و همچنین گران‌تر نیز هست شاید دلیل این موضوع جدیدتر بودن آن باشد اما به طور کلی فروشگاه‌هایی که قطعات کیا را در بازار به فروش می‌رسانند به تعداد انگشت‌های دست هستند و در این قسمت هیوندای وضعیت بهتری دارد. در جدول زیر قیمت برخی از لوازم مصرفی و بدنه این دو خودرو درج شد که این قیمت‌ها متعلق به بازار است. ناگفته نماند برای اطلاع از قیمت قطعات در نمایندگی‌ها نیز ارتباط تلفنی برقرار کردیم که ثمربخش نبود چرا که می‌بایست حتماً خودرو را به نمایندگی می‌بردیم تا قیمت قطعات مشخص شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها