کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا پروژه آمریکایی هارپ عامل زلزله‌های متعدد در ایران است؟


کد خبر : ۴۴۸۵۲یکشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹:۵۹۱۲۳۹ بازدید

خیلی‌ها در روزها و هفته‌های اخیر شایعاتی از این دست شنیده‌اند: «هارپ، یک سلاح آمریکایی مخرب و مخفی است که میتواند دنیا را به نابودی ...

خیلی‌ها در روزها و هفته‌های اخیر شایعاتی از این دست شنیده‌اند: «هارپ، یک سلاح آمریکایی مخرب و مخفی است که میتواند دنیا را به نابودی بکشاند.»، یا زلزله‌های اخیر ایران همه زیر سر هارپ است!

پروژه‌ی هارپ برنامه‌ پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا است که شامل یک رصدخانه و محوطه‌ای به مساحت ۳.۱۱ هکتار می‌شود.

آنتن‌های هارپ امواج رادیویی را مستقیما به سمت بالا، به سوی یونوسفر ارسال می‌کنند. حرارتی‌که در نتیجه‌ی این امواج ایجاد می‌شود در یونوسفر موجب پدید آمدن بی‌نظمی‌هایی در تراکم الکترون‌های این ناحیه می‌شوند. این بی‌نظمی‌‌ها اجازه می‌دهند تا امواج ارسالی از ماهواره‌ها بدون برخورد به یونوسفر به زمین برسند.

در محوطه این پروژه، ۱۸۰ آنتن فرکانس بالا قرار دارند که ارتفاع هرکدام از آن‌ها به حدود ۲۲ متر می‌رسد. هر یک از این آنتن‌ها دست‌بالا ۳۶۰۰ کیلووات توان دارند، یعنی چیزی حدود ۷۵ برابر یک ایستگاه رادیویی معمولی که البته این مقدار انرژی، کسر بسیار ناچیزی از میزان تشعشعاتی است که در هنگام یک توفان خورشیدی معمولی به زمین می‌رسد. با وجود آن‌که رصدخانه به‌طور مستمر کار می‌کند، آنتن‌های فرکانس بالا، تنها در مواقعی خاص مانند زمان‌هایی که فعالیت تحقیقاتی بخصوصی موردنیاز باشد به کار می‌افتند. چنین وضعیتی تقریبا ماهی یک‌بار پیش می‌آید.

**** شایعه‌ها از کجا شروع شد؟
هوگو چاوز، رییس جمهور سابق ونزوئلا اولین کسی بود که نام هارپ را به عنوان یک سلاح مخفی بر سر زبان‌ها انداخت. بعد از زلزله هاییتی که با شدت ۷ ریشتر در سال ۲۰۱۰ باعث خرابی بخش‌های زیادی از این کشور شد. او ارتش آمریکا را بابت این زلزله مقصر دانست و گفت، یک «سلاح حوزه هواشناسی» توسط این کشور راه‌اندازی شده که دنبال «مقابله با خداوند» است.

مدتی بعد، یک روزنامه اسپانیایی مقاله‌ای منتشر کرد که با آوردن نقل قول «چاوز» ادعا کرده بود: «ارتش آمریکا یک سلاح ساخته که می‌تواند چند زلزله در سواحل هاییتی راه بیندازد. این زلزله یک پروژه تمرینی بوده و هدف اصلی، نابودی ایران است.

شایعه هارپ آن‌چنان بالا گرفته بود که چند سال بعد، تقریبا هر پدیده‌ای را به آن مرتبط می‌کردند. سه سال بعد از زلزله هاییتی و ادعای هوگو چاوز، «استفانی پاپاس»، روزنامه‌نگار ارشد علمی در «لایو ساینس» دراین‌باره نوشت: «این روزها شرایط طوری شده که هر پدیده‌ای که فکرش را بکنید، به هارپ ارتباط می‌دهند. این پدیده ممکن است یک حادثه طبیعی مثل سیل و زلزله یا پژوهشی خاص مثل کنترل ذهن آدم‌ها باشد. در هر صورت، هارپ مقصر است.»

**** همه چیز زیر سر هارپ است؟

متأسفانه باید به نظریه‌پردازان توطئه و طرفدارانشان بگوییم که هارپ به‌هیچ‌عنوان قادر به دست‌کاری آب‌وهوا نیست. امواج رادیویی مخابره‌شده به ‌وسیله‌ی هارپ نمی‌تواند توسط تروپوسفر (troposphere) یا استراتوسفر (stratosphere) جذب شوند. تنها یونوسفر (ionosphere) است که این امواج را جذب می‌کند و خب، چندین کیلومتر با بالاترین لایه‌های اتمسفری فاصله دارد.

بخش‌های مختلف لایه‌ی یونوسفر تقریبا به‌صورت دائم و هر روزه با امواج و تشعشعات خورشیدی ساخته و جایگزین می‌شوند. شب‌هنگام، سطح یونیزه شدن در ارتفاع پایین‌تر یعنی بین هشتاد تا صدوشصت ‌کیلومتری به‌سرعت کم می‌شود، اما در ارتفاعات بالاتر یعنی ارتفاع بالاتر از ۳۲۰ کیلومتر تقریبا تمام شب طول می‌کشد تا این بخش‌های یونیزه‌شده پراکنده شوند. در طول شب، زمانی که یونوسفر طبیعی در وضعیت حداقلی خود قرار دارد، هارپ می‌تواند نوعی شفق قطبی ضعیف را تولید کند. البته با این‌که این امواج، تأثیر زیادی ندارند، اما می‌توان با دستگاه‌های خاص رصد، تأثیرشان را دید. در طول روز، امواج خورشیدی آن‌قدر با قدرت یونوسفر را یونیزه می‌کنند که اثرات بسیار ضعیف هارپ نمی‌توانند کوچک‌ترین تأثیری بر این لایه بگذارند. بنابراین به‌محض این‌که آنتن‌های هارپ خاموش شوند، اثرات آن تقریبا بلافاصله از بین می‌روند.

**** چرا هارپ نمی‌تواند باعث زلزله و سانحه‌های طبیعی شود؟

اولا برای این‌که هارپ – یا هر سلاح دیگری- باعث زمین‌لرزه شود، باید روی زمین‌کره – یعنی زیر زمین – تاثیر بگذارد نه روی هوا و اتمسفر. در ثانی بعد از وقوع زلزله احتمال تغییراتی در جو زمین وجود دارد اما نه قبل از آن. در واقع جو زمین باعث زلزله نیست. ضمن اینکه انرژی که آنتن‌های هارپ ایجاد می‌کنند، بعد از رسیدن به بخش‌های بالایی جو زمین انرژی بسیار کمی دارد، حتی کمتر از یک اجاق مایکروویو. با این حساب باید تغییر ملموسی در جو نمی‌شود.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها