کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارد


کد خبر : ۴۴۷۶۴جمعه، ۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴:۱۷۴۸۰۵ بازدید

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید اقتصاد ایران نیازمند جراحی است، در غیر این صورت فروپاشی اتفاق خواهد افتاد.
اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارداقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید اقتصاد ایران نیازمند جراحی است، در غیر این صورت فروپاشی اتفاق خواهد افتاد. او همچنین از "کم شدن" ارتباط حسن روحانی با روشنفکران انتقاد کرد.

سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی می‌گوید اقتصاد ایران به سمت یونانیزه شدن پیش می‌رود. او که روز پنجشنبه هفتم دی (۲۸ دسامبر) در دومین کنگره استانی حزب کارگزاران سازندگی سخن می‌گفت، افزود: «اگر به فضای کشور نگاه کنید واقعا فضای نگران کننده‌ای را شاهدیم.»

این اقتصادان با بیان اینکه سال ۸۴، هزار چالش داشتیم که بحران نبود اما امروز همان هزار چالش بحران شدند، افزود: «به قدری این چالش‌ها زیاد است که یک تغییر پارادایم در مسئولان می‌بینیم.»

لیلاز با اشاره به مواضع اخیر محمود احمدی‌نژاد گفت: «همین که رئیس دولت قبل لباس مدافع نظام را از تن به در کرده و لباس اپوزیسیون را به تن کرده نشان می‌دهد، آینده‌ای را بو می‌کشند که ممکن است نتوان شرایط مطلوبی را تصور کرد.»


بحران موسسات پولی

سعید لیلاز با بیان اینکه متاسفانه در سال چهلم انقلاب اسلامی، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر غذایی برای خوردن شام شب ندارند، گفت: «بحران شبکه بانکی ساخته و پرداخته ۸ سال دولتی است که امروز مثل جذامی‌ها با آن رفتار می‌کنند.»

این اقتصاددان افزود: «یک گروه در برخی نهادها، شبکه بانکی را به انحصار درآوردند و موسسات مالی و اعتباری را ایجاد کردند و با کاهش نرخ بانکی و افزایش نرخ تورم، شروع به جمع‌آوری صدها میلیون پول کردند و پول مردم را از دستشان درآوردند و بالا کشیدند.»

به گفته لیلاز این افراد از طریق مجلس و بانک مرکزی به دولت فشار می‌آوردند تا با چاپ پول، پول مردم را بدهند. بحران موسسه‌های اعتباری در چند سال اخیر افزایش یافته است و شهرهای مختلف ایران شاهد تجمع‌های اعتراضی است.

هشدار در مورد فروپاشی

سعید لیلاز از فقدان سرمایه گذاری و کارآمدی به عنوان دو مشکل ساختاری ایران یاد کرد و گفت: «اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارد که اگر رسیدگی نشود، قطعا فروپاشی صورت خواهد گرفت.»

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران از عملکرد دولت دوم حسن روحانی نیز انتقاد کرد: «بعداز پایان انتخابات سال ۹۶ دو اتفاق افتاده است. یکی اینکه سرعت رشد اقتصادی کم شده است و دیگری کم شدن ارتباط آقای روحانی با روشنفکران است. این تحولات باعث شده زمانی که دولت دست به اقدامی می‌زند مردم و روشنفکران استقبالی نکنند.»

او در عین حال از افزایش عوارض خروج از ایران و همچنین قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۳۹۷ استقبال کرد و گفت: «من خودم کثیر السفر هستم ، به نظرم عوارض خروج از کشور را باید یک میلیون تومان کنند. برخی می‌گویند نداریم اما سالی ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به تایلند و پاتایا می‌روند. می‌دانید چقدر ارز با سفرها خارج می‌شود؟»

لیلاز افزود: «امروز مصرف بنزین نسبت به گذشته ۲۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. ما کشوری هستیم که بنزین می‌سوزانیم و آلودگی هوا ایجاد می‌کنیم. به خدا اگر این پول بنزین را در چکی به نتانیاهو بدهیم، خطرش برای مردم کمتر است.»

افزایش عوارض خروج از ایران در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های منفی زیادی روبرو شد. از سوی دیگر بخشی از اصولگرایان نیز می‌گویند مخالف افزایش قیمت حامل‌های انرژی هستند.

موافقان افزایش قیمت سوخت اما با متهم کردن اصولگرایان به بهره برداری سیاسی از طرح‌های اقتصادی دولت، می‌گویند باید به سمت واقعی شدن قیمت‌ها پیش رفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها