کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مخالف طرح‌های انتقال آب هستیم


کد خبر : ۴۴۱۵۴پنجشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶:۱۲۱۶۵۸ بازدید

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید با تمام طرح‌های انتقال آب مخالف هستیم. طرح‌های انتقال آب از جمله جنجال‌برانگیز‌ترین طرح‌ها در چند دهه ...

آرمان- وزیر راه و شهرسازی می‌گوید با تمام طرح‌های انتقال آب مخالف هستیم. طرح‌های انتقال آب از جمله جنجال‌برانگیز‌ترین طرح‌ها در چند دهه گذشته بوده که به تنش‌های مختلف منجر شده و اعتراضات بسیاری را بر انگیخته است. از طرفی عنوان می‌شود به دلیل بحران آب چاره‌ای جز این وجود ندارد و از طرف دیگر مخالفان چنین طرح‌هایی بر غیر کارشناسی‌بودن آنها تاکید دارند. با وجود این، به نظر می‌رسد چند طرح انتقال آب در کشور در حال اجراست که مهم‌ترین آن انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کویری است. 20 آذر امسال وزیر نیرو گفت:تمام منابع مالی مورد نیاز برای انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان و یزد بر عهده سرمایه‌گذار خصوصی است و دولت هیچ‌منبع مالی را برای آن در نظر نخواهد گرفت.

رضا اردکانیان در نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در خصوص بررسی مشکلات آب شهرک‌های صنعتی استان کرمان و بحث انتقال آب از خلیج فارس به این استان گفت: در کشور با طرح‌های ناموفق زود بازده مواجه هستیم، این کارها از جمله اقداماتی است که مرتب در کشور صورت می‌گیرد، بنابراین باید بدون بحث و قضاوت کاری کنیم که سرمایه‌های کشور هدر نرود.

او در ادامه با تاکید براینکه این وزارتخانه مرجعیت کارشناسی خود را حفظ خواهد کرد، در خصوص طرح انتقال آب خلیج فارس به استان‌های یزد و کرمان گفت: طرح انتقال آب از خلیج فارس تنظیم شده که مطابق آن، شرکت تامین انتقال آب خلیج فارس به عنوان سرمایه‌گذار خصوصی عهده دار اجرای آن شده است. اردکانیان توضیح داد: تامین بخشی از آب و سهم شرکت‌ها از جمله شرکت گل گهر، مس ایران، چادر ملو و بخش‌های مصرف شرب آب تعیین و مجموعه آن ۳۵۰‌میلیون متر مربع در سال مشخص شد. همچنین فاز اول طرح انتقال آب، نمک زدایی ۱۵۰‌میلیون متر مربع در سال انجام می‌شود. اوافزود: در فاز دوم نیز برداشت و نمک زدایی ۲۰۰‌میلیون متر مربع در سال خواهد بود و مطابق دستور العمل مشخص شده، مجوز برداشت آب در فاز یک از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست صادر شده و از برداشت و نمک زدایی ۱۵۰‌میلیون مترمربع آب، ۵۰‌میلیون متربع به آب شرب استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان اختصاص خواهد یافت. اردکانیان بیان داشت که ۱۰‌درصد از حجم آب انتقال یافته نیز برای شرب و بهداشت روستاهای مسیر انتقال آب به کرمان تخصیص پیدا می‌کند.

وزیر نیرو با اشاره به برخی مخالفت‌ها در زمینه انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان و یزد به جهت آسیب رسانی به محیط‌زیست، تاکید کرد: سازمان حفاظت از محیط‌زیست مسئول صدور مجوز از نگاه زیست‌محیطی است و در مرحله نخست، مجوز فاز اول را صادر کرده است و بعد از اجرا و بهره‌برداری، وضعیت محیط‌زیست منطقه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر آسیبی به محیط‌زیست وارد نشود، مجوزهای فاز بعدی را صادر می‌کند. اردکانیان در خاتمه عنوان کرد: تمام منابع مالی مورد نیاز برای انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان و یزد بر عهده سرمایه‌گذار خصوصی است و دولت هیچ‌منبع مالی را برای آن در نظر نخواهد گرفت.


مخالفت با انتقال آب

در این رابطه وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با تمام طرح‌های انتقال آب مخالف هستیم، از ارسال نامه به روسای سه قوه با موضوع تاکید بر آمایش سرزمین و طرح‌های کالبدی خبر داد. به گزارش تسنیم، عباس آخوندی با بیان اینکه از منظر آمایش سرزمین و طرح‌های‌کالبدی موضوع تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر توسعه در شورای‌عالی شهرسازی و معماری در دست بررسی است، اظهار کرد: نامه‌ای در رابطه با بحث تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر توسعه به روسای قوای سه‌گانه ارسال کرده‌ایم که در آن آمایش سرزمین و طرح‌های کالبدی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر توسعه موردتوجه قرار گرفته است.

او با بیان اینکه در این نامه دو پیشنهاد را مورد توجه قرار داده‌ایم، تصریح کرد: یکی اینکه در تهیه طرح‌های توسعه، ظرفیت و توان‌ تاب‌آوری مناطق را موردتوجه قرار دهیم و از بارگذاری‌های تولیدی، جمعیتی و خدماتی بیش از توان طبیعی مناطق آسیب‌پذیر جلوگیری کنیم و در زمان تهیه طرح‌های توسعه‌ای که مستلزم انتقال وسیع آب از یک حوزه آب‌ریز به حوزه آب‌ریز دیگر است باید همه جوانب موردتوجه قرار گیرد و تا حد مطلوب از این‌گونه اقدامات که می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی را به دنبال داشته باشد ممانعت به عمل آید. آخوندی خطاب به وزارت نیرو اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی و مشخصا شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با همه طرح‌های انتقال آب که هزینه‌بر است و آنهایی که واقعا از جهت آمایش سرزمین تاثیرات گسترده‌ای در جا‌به‌جایی جمعیت دارد و خلاف ظرفیت‌های طبیعی مناطق مختلف کشوربوده، مخالفت خواهد کرد. وزارت نیرو می‌تواند تمامی طرح‌هایی را که در رابطه با توسعه شهری است را در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح کند.

او گفت: دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مکلف است نسبت به تدوین برنامه‌های عملیاتی کاهش مصرف آب و انرژی در حوزه‌های شهرسازی و ساختمان در چهار ماه اقدام کرده و نتیجه را جهت تصویب به شورای‌عالی و نهایی تصویب در هیات وزیران ارائه کند. وزارت نیرو موظف است طرح‌های در دست بررسی و اقدام را ظرف سه‌ماه آینده در شورای‌عالی ارائه کند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب در چارچوب مصوبه‌های شورای عالی آب، مستلزم داشتن مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی است، اظهار کرد: متاسفانه با فرض انتقال آب و برق ظرفیت طبیعی در آمایش سرزمین در ایران مفهوم خود را از دست داده است. در حال حاضر وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که طرح‌های بزرگ انتقال آب عموما هزینه‌بر و ناکارآمد است و باید برای آن راهکاری اندیشید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها