کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران فعلا منتفی است


کد خبر : ۴۴۱۵۰چهارشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵:۱۱۵۶۹۱ بازدید

مهلت 60 روزه تقاضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از کنگره برای تصمیم‌گیری درباره برجام پایان یافت، اما کنگره تصمیمی در این باره ...
برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران فعلا منتفی استبرقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران فعلا منتفی است

به گزارش ایران جیب از دویچه وله آلمان، مهلت 60 روزه تقاضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از کنگره برای تصمیم‌گیری درباره برجام پایان یافت، اما کنگره تصمیمی در این باره نگرفت. این به معنای آن است که توافق‌نامه برجام تا اطلاع ثانوی به قوت خود باقی است.

کنگره آمریکا روز سه‌شنبه (12 دسامبر/ 21 آذر) تصمیمی درباره برجام و برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران اتخاذ نکرد. این در حالی است که ضرب‌الاجل رسیدگی به تقاضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای لغو برجام و  یا اصلاح و تکمیل آن به پایان رسیده بود.

دونالد ترامپ ۶۰ روز پیش (۱۳ اکتبر/ ۲۱ مهر) در سخنانی توافق هسته‌ای با ایران را "بدترین" توافقی خواند که ایالات متحده آمریکا تا کنون به آن وارد شده و اعلام کرد نمی‌تواند پای‌بندی ایران را به برجام تایید کند.

با این‌حال رئیس‌جمهور امریکا از لغو برجام خودداری کرد و تعیین تکلیف با این توافق‌نامه - لغو یا اصلاح - آن را بر عهده کنگره گذاشت. ترامپ از کنگره خواست در یک فرصت ۶۰ روزه درباره برجام و احتمالا بازگرداندن تحریم‌های تعلیق‌شده علیه ایران‌ تصمیم‌گیری کند.

کنگره اما اقدامی در این باره انجام نداد. خبرگزاری رویترز نوشته است کنگره آمریکا اجازه داد ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ترامپ بدون هیچ اقدامی به پایان برسد تا به این ترتیب تصمیم‌گیری درباره برجام دوباره برعهده خود رئیس جمهور قرار گیرد.

بازگشت توپ برجام به زمین کاخ سفید به تردیدهای بیشتر درباره آینده برجام و ادامه این توافق‌نامه دامن می‌زند. با این‌حال برخی از اعضای کنگره و مقام‌های کاخ سفید آمریکا می‌گویند در همین هفته جاری کنگره ضرب‌الاجلی را برای برقراری دوباره تحریم علیه ایران تصویب خواهد کرد.

گفته می‌شود این تحریم‌ها اگر در کنگره تصویب شود احتمالا با برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی نخواهد داشت زیرا در این صورت به معنای خروج از برجام خواهد بود، اما برنامه موشکی ایران می‌تواند موضوع تحریم‌های تازه علیه این کشور باشد.

هم‌زمان خبرگزاری‌ها روز سه‌شنبه گزارش دادند که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دیداری با همکاران خود در وزارت امور خارجه اعلام کرده که ایالات متحده فعلا در توافق‌نامه برجام باقی می‌ماند. با این‌حال او تاکید کرده که برجام نواقصی دارد که باید برطرف شود.

از سوی دیگر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در سخنانی در پارلمان اروپا در استراسبورگ، یکبار دیگر لغو توافق هسته‌ای با ایران را رد کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم به خود اجازه ایجاد تنش بیشتر و گسترش بیشتر سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه را بدهیم.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها