کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ادعای قاچاق 5962 دستگاه خودرو لوکس کذب محض است


کد خبر : ۴۴۱۴۷چهارشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵:۰۸۲۴۳۹ بازدید

گمرک ایران ادعاهای امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس را در خصوص قاچاق تکذیب کرد .
ادعای قاچاق 5962 دستگاه خودرو لوکس کذب محض استادعای قاچاق 5962 دستگاه خودرو لوکس کذب محض است

ایران جیب- گمرک ایران با دعوت از این نماینده مجلس به سعه صدر در خصوص نحوه بیان مسائل و مطالب در حوزه مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد : متاسفانه این نماینده مجلس با استناد به پاره ای از گزارش های دفتر بازرسی گمرک ایران در سالهای گذشته در خصوص برخی پرونده ها ، موضوعات را وارونه جلوه داده و با کلی گویی ، پرسنل خدوم و زحمتکش گمرک ایران را مورد اتهام قرار داده است .

در توضیحات گمرک ایران آمده است : ادعای قاچاق 5362 دستگاه خودروی لوکس کذب محض است و باید این نماینده مجلس پاسخ دهد که چگونه این خودروها در داخل کشور شماره گذاری شده اند و آیا پروانه گمرکی یا پته الکترونیکی برای این خودروها صادر شده است یا خیر ؟ اینکه عنوان شود این خودروهای لوکس با استفاده از کارت های بازرگانی یکبارمصرف وارد کشور شده و  کارت بازرگانی بنام یک پیر زن روستایی بوده و پس از واردات مالیات کارت پرداخت نشده است ، آیا به گمرک مربوط می شود و باید گمرک پاسخگو باشد یا نهادی که برای او کارت بازرگانی صادر کرده است ؟ گمرک ایران پس از اخذ مجوزهای قانونی و اظهار این خودروها که مربوط به سالهای گذشته است ، نسبت به اخذ حقوق ورودی و سودبازرگانی خودروها اقدام و طبق قانون پروانه گمرکی صادر کرده است ، اکنون باید جوابگوی چه موضوعی باشد ؟ 

در حال حاضر اطلاعات تمامی خودروهای ترخیص شده از گمرک در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت و به تفکیک تمامی پروانه های گمرکی صادر شده موجود است و حتی یک دستگاه خودروی وارداتی هم بدون اخذ مجوزها و حقوق ورودی و سود بازرگانی از گمرکات ترخیص نشده است . 

ضمن اینکه با عنایت به تصویب نامه شماره 18758/ت28817 مورخ 10/4/1382 هیأت وزیران واردات انواع خودرو و کامیون و ماشین‌آلات راهسازی منوط به داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش و اخذ گواهی نمایندگی از مرکز اصناف وزارت صمت، گواهی های سه‌گانه سازمان‌های ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت می‌باشد ، لذا ترخیص خودروهای موصوف از گمرکات کشور صرفاً پس از ابلاغ ضوابط مذکور از سازمان توسعه تجارت وزارت صمت و صدور ثبت سفارش از سازمان مذکور و رعایت مهلت مقرر قانونی مربوطه و اخذ حقوق ورودی مصوب هیأت دولت امکان‌پذیر است . همچنین با توجه به لینک ارتباط الکترونیکی گمرک ایران با سازمان‌‌های همجوار از جمله صدور کارت ترخیص راهور ناجا (مرکز شماره‌گذاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) ، عملاً امکان ورود غیرقانونی خودرو و صدور پلاک میسر نیست .

در خصوص خودروهای وارده از مناطق آزاد تجاری نیز به موجب مصوبه هیأت دولت ، ساکنین مستقر در محدوده مناطق آزاد تجاری می‌‌توانند با خودروهای وارداتی خود صرفاً در محدوده و شعاع تعیین شده در مصوبه هیأت دولت و براساس پلاک صادره از سوی مناطق آزاد تردد نمایند و هرگونه تردد خارج از محدوده تعیین شده بدون رعایت ضوابط ورود موقت و اخذ تنظیمات اصلاح ،  مشمول مقررات قاچاق می‌گردد. بنابراین آمار  ارائه شده مبنی بر ورودی 5362 خودروی لوکس به صورت قاچاق از گمرک کذب محض است .

موضوع دیگر درخصوص ورود تعداد 600 دستگاه خودرو توسط شخصی به نام خانم م.د.د است که یادآور می‌شود که خودروهای مذکور با رعایت ضوابط فنی خودرو پس از اخذ مجوز از وزارت صمت و با اخذ حقوق ورودی مربوطه از گمرک ترخیص گردیده و مشمول مقررات قاچاق نبوده است ، بلکه واردکنندگان سودجو متأسفانه با کارت بازرگانی افراد غیر ،  نسبت به واردات خودروی لوکس اقدام می‌کرده اند که موضوع توسط گمرک شناسایی و به مراجع قانونی ذی‌ربط اعلام شده است. ضمن اینکه گمرک به عنوان یک سازمان مجری هیچ‌گونه دخالتی در صدور کارت بازرگانی صادره از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی نداشته و پس از اخذ مجوز ورود (ثبت سفارش) از وزارت صمت و پرداخت حقوق ورودی مکلف به ترخیص کالا با رعایت سایر مقررات گردیده است.

گمرک ایران اولین دستگاهی بود که در سالهای گذشته به موضوع کارت های بازرگانی یکبار مصرف ورود و اعلام کرد که تعدادی خودروی لوکس در سالهای گذشته با استفاده از کارت بازرگانی یکبار مصرف و بنام افراد روستایی وارد کشور شده است .

لازم به ذکر است درخصوص تفاوت مأخذ حقوق ورودی لوازم خانگی 40 و 50 درصد با اجزا و قطعات لوازم خانگی با پیگیری های مکرر گمرک ایران در کمیسیون ماده یک و سازمان توسعه تجارت حقوق ورودی اجزا و  قطعات به 15 درصد افزایش و پس از تصویب توسط هیأت دولت به گمرکات کشور اجرا شده است و واحدهای تولیدکننده کالا در داخل کشور می‌توانند از تسهیلات مقرر در ماده 38 قانون رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری استفاده نمایند.

درخصوص شرکت بافتینه تولیدکننده منسوج نبافته‌ نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران با اقدام نظارتی لازم به منظور حمایت از تولید داخل طی جلسات مشترکی مورخ 93/11/11 که با حضور ریاست کل وقت گمرک ایران، معاونت امور گمرکی و دفاتر مرتبط  ، مدیر عامل شرکت بافتینه و استاندار همدان تشکیل گردید ؛  ارزش پایه وارداتی منسوج نبافته را 4 دلار تعیین و به گمرکات ابلاغ و در حال حاضر نیز منسوج نبافته با ارزش 4 دلار در هر کیلوگرم از گمرکات ترخیص می‌گردد.

در رابطه با ترخیص محموله های اسباب بازی ، کاغذ دیواری و ظروف شیشه ای مورد ادعا هم تمامی مستندات ترخیص هر کالایی در گمرک موجود است و اگر تخلفی مشاهده شده توسط دفاتر نظارتی گمرک پیش از این رسیدگی شده است و باید موضوع تخلف را با قاچاق کاملا تفکیک کرد و نباید افکار عمومی را با ادعاهای مبهم و واهی بر علیه یک سازمان حاکمیتی تحریک نمود . اینکه پرونده هایی با عنوان کاغذ دیواری ، اسباب بازی و ظروف شیشه ای در سالهای گذشته در دفاتر نظارتی گمرک ایران تشکیل و با هدف مبارزه با تخلفات پیگیری شده است آیا باید گمرک ایران به شما پاسخ دهد که چرا اقدام به مبارزه با تخلفات نموده یا باید شما به خاطر تلاش ها و زحمات گمرک در این حوزه از دفاتر نظارتی گمرک ایران تشکر نمایید ؟

همچنین در رابطه با پرونده موسوم به 1128 کانتینر نیز پیش از گمرک ایران رسما توضیح و شفاف سازی کرده و خوشبختانه قبل از ورود دیگر مراجع نظارتی ، دفتر بازرسی گمرک ایران به این موضوع ورود و نسبت به پیگیری روند قانونی پرونده اقدام نموده و اساسا غیر از آنچه که گمرک در سال 94 پیگیری و اقدام نموده بحث جدیدی در این پرونده مطرح نیست و 1128 کانتینر کالای قاچاق اصلا وجود خارجی ندارد و همان مرجع نظارتی نیز رسما این موضوع را پذیرفته است .

در خصوص موضوع ادعایی مبنی بر 18دستگاه بیهوشی از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)نیز این پرونده در سالهای گذشته توسط بازرسان گمرک ایران ایران رسیدگی شده و موضوع مربوط به تفاوت ارزش بوده و نه قاچاق و اقدامات بعدی بعمل آمده است که این اقدام دفاتر نظارتی گمرک قابل تقدیر است .

با اینکه پیاده سازی سامانه جامع گمرکی از نیمه دوم سال 1392 کلید خورد و در سال 1393 نیز نهالی نوپا به شمار می رفت اما از سال 1393 پروانه های گمرکی الکترونیکی شده که گامی بسیار مهم در مبارزه با قاچاق کالا محسوب می شود و تمامی اطلاعات کالاهای ترخیص شده توسط یک شرکت لوازم خانگی در این سامانه ذخیره سازی شده بود . در خصوص ادعای کشف 550 هزار وسیله لوازم خانگی از انبار یک شرکت لوازم خانگی با توجه به اینکه 70 درصد از کالاهای ورودی به انبارهای این شرکت در سال 1393 بوده و مابقی در سال 1394 وارد گردیده بود اما به کمک همان بانک اطلاعات اولیه سامانه جامع گمرکی که از سال 1393 ذخیره سازی شده بود ، پس از بررسی های فنی و تخصصی مشخص شد بخشی از لوازم خانگی این شرکت از طریق گمرکات و کاملا قانونی پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی وارد کشور شده است و بخش دیگری بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و از سایر مبادی ورودی وارد کشور شده است که قاچاق تشخیص داده شد . تمامی تخلفات صورت گرفته توسط این شرکت نیز وفق قانون امور گمرکی در دستور کار دفاتر نظارتی گمرک قرار گرفت و نسبت به وصول مطالبات اقدام شد و خوشبختانه تمامی پرونده های ظروف شیشه ای و کریستال نیز توسط دفاتر نظارتی گمرک رسیدگی شده و اگر تخلفی بوده احراز و نسبت به وصول مطالبات وفق قانون امور گمرکی اقدام شده است که اقدامات دفاتر نظارتی گمرک ایران در شناسایی و مبارزه با تخلفات در این پرونده ها مایه مباهات بوده و قابل تقدیر است .

گمرک ایران مجددا تاکید می کند که کنترل هوشمند بیش از 1000000  کانتینر ورودی در بخش واردات و ترانزیت به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در سالجاری انجام شده و حتی یک کانتینر کالای قاچاق هم از گمرکات ترخیص نشده است و با تلاش پرسنل خدوم و زحمتکش شاهد افزایش افزایش 37 درصدی درآمدهای گمرک در سالجاری بوده ایم و مایه افتخار است که با راه اندازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به دست توانمند دانش پژوهان بومی درآمدهای گمرکی سه برابر شده و تمامی کالاهای وارداتی کنترل می شود که این دستاورد مهم از سوی سازمان های بین المللی هم‌تحسین شده است و بزرگترین اقدام دولت در مبارزه با قاچاق کالا به شمار می رود . 

گمرک ایران با اشاره به ضرورت سعه صدر نماینده همدان و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس و پرهیز از هر گونه ادعای واهی و غیر مستند خطاب به این نماینده مجلس اعلام کرده که کدام مرجع قضایی می پذیرد که ترخیص خودروی لوکس با استفاده از کارت بازرگانی فردی دیگر با وکالت قانونی و پس از اخذ حقوق و عوارض گمرکی قاچاق محسوب می شود ؟ آیا فرار از مسئولیت صدور کارت های بازرگانی برای پیرزن ها و پیرمردهای روستایی با هدف فرار از پرداخت مالیات بر عهده گمرک است ؟ آیا اقدام به موقع دفاتر نظارتی گمرک در شناسایی دارندگان کارت های بازرگانی یکبار مصرف در واردات خودروهای لوکس و ترخیص لوازم یدکی و همچنین شناسایی تخلفات گمرکی وفق مفاد قانون امور گمرکی در پرونده های ادعایی از سوی دفاتر نظارتی گمرک اقدامی شایسته تقدیر و تشکر است یا باید با ادعاهای واهی و بی اساس زحمات و تلاش های پرسنل گمرک را زیر سوال ببرید ؟ بسیار عجیب و جالب است که این نماینده مجلس برای پرونده های تخلفاتی که قبلا دفاتر نظارتی گمرک در خصوص ترخیص برخی محموله های اسباب بازی ، کاغذ دیواری ، ظروف شیشه ای و کریستال ، لوازم خانگی و لوازم یدکی ورود و پیگیری کرده و وفق مفاد قانون امور گمرکی به این پرونده ها رسیدگی کرده است وصله قاچاق می زند و بر علیه گمرک اقدام به تشویش اذهان عمومی می کند ؟! 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها