کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وضعیت زرد در بازار زرد


کد خبر : ۴۳۹۲یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲:۴۵۴۴۲۰ بازدید

وقتی پشت ویترین پر زرق و برق طلافروشی به مصنوعات طلا نگاه کرده، و مدلهای آن را سبک و سنگین می کنیم، کمتر به مشکلات این بازار و جایگاه طلا در بین زندگی مردم دقت می کنیم.

روز مادر بود، طلافروش و کارمندانش دیگر وقت پاسخگویی به مشتریان را نداشتند. پشت درب طلا فروشی عده ای منتظر بودند تا داخل مغازه خالی شود و آنان وارد شوند، دور ویترین پر بود از مشتریانی که به مدلهای عرضه شده سرک می کشیدند.اگر کسی تابلوی طلافروشی را نمی دید شاید صف جلوی مغازه را با صف نانوایی اشتباه می گرفت.سالها گذشت، همان روز بود چند مغازه در اصلی ترین مرکز خرید واقع شده بود که خلوت خلوت بود. اصلاً نمی شد فهمید چه برسر بازار طلا طی این مدت آمده؟!

آیا براستی درخشندگی طلا در سبد خانواده ی ایرانی در حال افول است؟

داستان طلا داستان عجیبی است، تأثیر آن در زندگی خانواده ایرانی غیر قابل انکار است. نقش طلا در زندگی ایرانی ها و در بین اقوام مختلف و همچنین در ایجاد ارتباطات خانوادگی انکار ناپذیر است، بطوریکه به هر حال پای هر فردی حداقل یکبار به طلافروشی باز شده است!خرید طلا، فروش طلا، فروش طلا برای خرید خانه، ماشین، و هزار و یک مورد غیر منتظره، همه و همه جایگاه این فلز زرد دلربا را فراتر از بعد زینتی آن بالا برده است.

حسین ارجمند از طلافروشان باسابقه بازار طلا گرانقیمت بودن این فلز و سرمایه ای بودن آن را شاخصه مهم طلا در دنیا می داند و با بیان خصوصیات شیمیایی و فیزیکی این فلز زرد، طلا را جایگزین پول برمی شمرد که در هر جای دنیا قابل نقد شدن است.این فعال بازار طلا، نوسان قیمت را از عوامل افت تقاضا طی چند سال اخیر در بازار ذکر می کند و به سایت طلا می گوید؛ مردم از قدیم طلا را به عنوان "سرمایه" و "تزئین" استفاده می کردند، و این فلز به نوعی جنبه پس انداز را داشته، ولی در حال حاضر با افت و خیز قیمت طلا پای دلالان و سفته بازان به این بازار باز شده.ارجمند هنوز معتقد است که طلا در دراز مدت سود آور است، و کسی که طلا را برای سود آوری کوتاه مدت تهیه می کند متضرر خواهد شد.این طلا فروش از عرضه مصنوعات طلای دست دوم بسیار گله مند است، و بر این عقیده است که فروش بیش از پیش طلاهای دست دوم، تولید را در این بازار با مشکل مواجه ساخته است.

اما براستی علت تقاضای مردم برای خرید طلای مستعمل دست دوم چیست؟

یک تولیدکننده بازار طلا اوضاع این بازار را از این هم بدتر می داند، و می گوید طی سالیان اخیر با رشد قیمت طلا تقاضا برای بدلیجات افزایش یافته، و کم نیست تعداد طلافروشانی که تبدیل به بدل فروشی شده اند.

عطاریان سازنده مصنوعات طلا با ابراز نگرانی از جایگزینی بدلیجات به جای طلا این موضوع را یک زنگ خطر برای کشور می داند که سرمایه های خانواده ها را به باد داده و در اصل مردم بابت مصنوعاتی پول می دهند که دیگر هیچ ارزش مادی نخواهد داشت.

وی ضمن بیان هدر رفت سرمایه های کشور بابت ورود بدلیجات، اعلام می کند که استفاده از این مصنوعات غیر طلایی ناراحتی ها و حساسیتهای پوستی شدیدی را برای مصرف کنندگان آن ایجاد می کند.در این بین خیلی ها کاهش عیار مصنوعات طلا و پایین آوردن قیمت تمام شده ی یک قطعه طلا را برای رونق بیشتر این بازار پیشنهاد داده اند. راهکاری که با مقاومت اداره استاندارد، و اتحادیه طلا مواجه شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با اظهار تردید نسبت به موفقیت طرح کاهش عیار مصنوعات طلا، تنوع عیاری را ملزم به انجام کار کارشناسی، علمی و پژوهشی می داند، و معتقد است که برای کاهش مصنوعات طلا باید بسترهای لازم در بعد نظارت و تولید فراهم گردد.

در همین حال وی کاهش وزن و بالابردن کیفیت طلاهای ساخته شده داخلی و رقابت با نمونه های خارجی را راهکاری ارزشمند برای مقابله با سونامی ایجاد شده در بازار طلا عنوان می کند.

به هر حال آنچه از درون این صنف پر زرق و برق دریافت می شود، وضعیت نگران کننده و دلهره آور است، و اگر حمایتها از این بازار صورت نگیرد و نگاه زینتی به صنعت طلا تغییر نکند، ماجرا از این هم ناگوارتر خواهد شد.شاید اگر الآن به وضعیت زرد این بازار زرد و تإثیر آن در زندگی مردم توجه نگردد، بازار ما را مصنوعات غیرطلایی خارجی پرخواهد کرد، و یا شاید چند سال دیگر سهم طلا برای خیلی ها فقط "آرزو" باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها