کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یورو در بازار تهران به 5000 تومان رسید


کد خبر : ۴۳۷۹۳یکشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵:۱۷۳۷۶۸ بازدید

روز شنبه، یورو مرز 5 هزار تومانی را شکست و دلار از سطح 4150 تومان عبور کرد. در اولین روز هفته، یورو با 23 تومان ...

دنیای‌اقتصاد- روز شنبه، یورو مرز 5 هزار تومانی را شکست و دلار از سطح 4150 تومان عبور کرد. در اولین روز هفته، یورو با 23 تومان افزایش به قیمت 5003 تومان و دلار با ۱۶ تومان رشد به بهای ۴ هزار و ۱۵۲ تومان رسید. مرزشکنی هر دو ارز منجر به ثبت رکوردهای جدیدی شد. پیش از این دلار در نقطه‌ای بالاتر از سطح قیمت روز شنبه قرار نگرفته بود و یورو نیز تنها در مقاطع کوتاهی از بهمن ۹۱ بالای مرز ۵ هزار تومان به فروش رفته بود. فعالان بازار ارز عوامل متفاوتی را در رشد دو ارز پرتقاضای بازار موثر دانستند.

به گفته فعالان، تقویت یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی یکی از عوامل رشد ارز اروپایی بود. البته عده دیگری باور داشتند، رشد این ارز را باید بیشتر از عوامل جهانی به متغیرهای بازار داخلی نسبت داد. به باور آنها، کاهش عرضه و افزایش تقاضای تجاری در روزهای پایانی سال میلادی دو عامل مهم اثرگذار در شکست مرز ۵ هزار تومانی بودند.  شکست مرز روانی ۴ هزار و ۱۵۰ تومانی دلار نیز مانند یورو بیش از هر موضوعی به افزایش تقاضای معامله‌گران در آستانه پایان سال میلادی نسبت داده شد. این در حالی بود که عده‌ای نیز انتظارات فنی معامله‌گران و تحرکات بازیگران فردایی را در رشد قیمت موثر دانستند.

افزایش قیمت دلار زمینه‌ساز رشد قیمت سکه نیز شد. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی با ۵ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۳۸۷ هزار تومان رسید. البته برخی فعالان نیز باور داشتند، اتفاقات رخ‌داده در حراج سکه در رشد قیمت اثرگذار بود. به گفته آنها، معاملات انجام شده در حراج عموما تا نزدیک ساعت ۴ بعدازظهر نزدیک به قیمت بازار بود. در این شرایط، مقاومت قیمتی در حراج سکه به معامله‌گران بازار سیگنال افزایشی داد. دلایل متفاوتی برای خریدهای با قیمت بالا در حراج سکه عنوان شد. برخی بیشتر ناآگاهی متقاضیان را موثر دانستند، حال آنکه عده دیگری قیمت‌های بالای خرید حراج سکه را تلاشی برای کسب سود در معاملات آتی بازار می‌دانستند. ناآگاهی متقاضیان بیشتر مربوط به مردم عادی بود که بدون محاسبه مالیات ارزش افزوده یا اطلاع از قیمت‌های بازار اقدام به خرید در قیمت‌های بالا می‌کردند. این در حالی است که از نظر فعالان، تحرکات آتی‌بازان در حراج نقدی سکه به‌طور کلی متفاوت بود. به گفته آنها، معامله‌گران آتی با بالا نگه داشتن خریدهای سکه در حراج موجب می‌شوند که قیمت سکه نقدی بالاتر برود. با بالا رفتن قیمت سکه نقدی، سطوح قیمت در معاملات آتی و فیوچر نیز بالا می‌رود. حتی عده‌ای اعتقاد داشتند که هر هزار تومان افزایش سکه نقدی اثر چند برابری در بازار آتی دارد. در واقع می‌توان گفت، هم‌اکنون عده‌ای از معامله‌گران بازار باور دارند، رابطه‌ای بین سه دسته از معاملات در بازار سکه وجود دارد. به این ترتیب که معامله‌گران با بالا بردن قیمت در حراجی سکه، قیمت‌های بازار نقدی را بالا می‌برند و به تبع آن قیمت در بازار آتی نیز رشد می‌کند.


کمبود یورو

روز گذشته، کمتر معامله‌گری در بازار حاضر بود به فروش یورو بپردازد. در اولین روز هفته، ارز اروپایی معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۹۹۳ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۳ تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه داشت. به گفته فعالان، افزایش ابتدای روز یورو موجب شده بود که کمتر معامله‌گری تمایل به فروش ارز داشته باشد. حتی تقاضای۵ یا ۱۰ هزار تایی نیز در مقاطعی در بازار با پاسخ عرضه‌کننده مواجه نمی‌شد. عده‌ای باور داشتند، بالا رفتن نسبی هیجان در معاملات دلار موجب شده بود که یوروبازان نیز سعی کنند با احتکار ارز قیمت دارایی خود را بالا ببرند. در این میان، صرافی‌ها حدود ساعت ۱۲ ظهر قیمت ۵ هزار تومانی را بر تابلوهای خود درج کردند، این در حالی بود که قیمت این ارز درحجم عمده همچنان زیر مرز یادشده قرار داشت. حدود ساعت ۲ ظهر زمانی که دلار از مرز ۴ هزار و ۱۵۰ تومان عبور کرد، قیمت یورو نیز در حجم عمده مرز ۵ هزار تومانی شکست.این مرزشکنی در شرایطی صورت گرفت که با محاسبه قیمت دلار در بازار داخلی و نرخ برابری یورو به دلار در بازارهای جهانی، ارزش ارز اروپایی در بازار داخلی بالای ۴ هزار و ۹۵۰ تومان نبود. در واقع روز شنبه قیمت یورو در پاساژ افشار تا حدی حباب داشت و ممکن است تحت تاثیر آن قیمت در روزهای آینده کمی افت کند. به گفته فعالان، بازارساز می‌تواند در روزهای آینده با عرضه متناسب یورو مانع از اثرگذاری دلالان شود تا آنها نتوانند با کمبود ارز موجود در بازار نوسان‌گیری کنند و حباب قیمت یورو را بالاتر ببرند.


نیمه نوسانی‌تر دلار

روز گذشته، دلار در نیمه ابتدایی روز نوسان چندانی نداشت، ولی از نزدیکی ساعت ۲ بعدازظهر دامنه نوسان بیشتر شد. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۱۴۳ تومان آغاز کرد که افزایشی۷ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. در واقع، دلار در ابتدای روز بدون نوسان و معامله خاصی ۷ تومان بالاتر از نرخ انتهای هفته باز شد. پس از این بازار نشانه افزایشی خاصی از خود نشان نداد و قیمت تا ساعت ۱:۳۰ ظهر، در دامنه‌ای بسیار محدود نوسان کرد. با این حال از این ساعت قیمت در مسیر رشد بیشتری قرار گرفت و حتی پس از ساعت ۲ بعدازظهر از مرز ۴ هزار و ۱۵۰ تومان عبور کرد. برخی فعالان بازار ارز، افزایش تقاضای ارزی شرکت‌ها و افراد برای تسویه معاملات خود پیش از پایان سال میلادی را عامل اصلی تحریک قیمت دانستند. عده‌ای نیز اعتقاد داشتند تقاضای تجاری در سال جاری افزایش پیدا کرده و به تبع آن قیمت را تحت تاثیر قرار داده است. آنها منفی شدن تراز تجاری کشور را نشانه‌ای دال بر تایید مدعای خود دانستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، واردات کشور در ۸ ماه ابتدایی سال بالای ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، حال آنکه صادرات کشور در همین بازه حدود یک درصد افت کرده است. در این شرایط، بالا رفتن واردات عامل اصلی منفی شدن تراز تجاری بوده است.  در حالی که عده‌ای افزایش تقاضا برای واردات را یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت دلار دانسته‌اند، گروه دیگری بیشتر به عوامل درونی بازار اشاره کرده‌اند. به گفته فعالان، روز شنبه تحرکات معامله‌گران آتی یکی از عوامل اثرگذار در انتظار بازیگران نقدی بازار بود. از نظر آنها، عده‌ای از معامله‌گران فنی بازار، با توجه به روند قیمت در آذر ۲ سال اخیر خریدهای خود را در روزهای اخیر بالا برده‌اند و امیدوارند قیمت در روزهای آتی رشد بیشتری را تجربه کند.


کاهش نرخ پایه سکه در چهارمین حراج

روز شنبه، رئیس بانک کارگشایی از کاهش نرخ پایه سکه در حراج این بانک خبر داد و گفت: بانک مرکزی نرخ پایه سکه تمام را یک میلیون و ۱۷۴ هزار تومان و نیم سکه را ۵۷۸ هزار تومان تعیین کرد.به این ارقام مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی اضافه می‌شود.مسعود سلیمانی در گفت‌و‌گو با «ایبِنا» اعلام کرد: نرخ سکه تمام بهار آزادی در حراج اول و دوم یک میلیون و ۲۸۸ هزار تومان و نیم بهار ۶۴۵ هزار تومان ازسوی بانک مرکزی تعیین شده بود. وی با تاکید بر اینکه، حراج سکه تا اطلاع ثانوی در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در بانک کارگشایی انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به ازدحام جمعیت و بالا بودن تعداد متقاضیان حراج به سالنی بزرگ‌تر منتقل شده است.

 
فروش بیش از ۹۵۰۰ سکه

رئیس بانک کارگشایی اعلام کرد: در هفته نخست حراج سکه در بانک کارگشایی، بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ قطعه سکه تمام (طرح جدید) و نیم بهار آزادی فروخته شد. وی ادامه داد: هفته گذشته حراج در سه روز برگزار و مجموعا چهار هزار و ۹۱۰ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و چهار هزار و ۶۴۰ نیم سکه بهار آزادی در ۲۱۹ رسید فروخته شد. سلیمانی افزود: در روز نخست حراج، سکه‌ها در بسته‌های ۲۰ تایی عرضه شد اما در دو روز بعد با توجه به افزایش تعداد متقاضیان، بسته‌های ۵۰ و ۱۰۰ تایی را نیز آماده کردیم و در هفته جاری نیز سکه‌های تمام و نیم بهار آزادی در هر سه بسته عرضه می‌شود. رئیس بانک کارگشایی از متقاضیان خواست برای شرکت در این حراج حضوری، با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانکی برای پرداخت، به سالن حراج بانک کارگشایی واقع در خیابان مولوی، روبه‌روی میدان محمدیه مراجعه کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها