کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نخستین تبلت نوکیا: Nokia Lumia 2520


کد خبر : ۴۳۶۴شنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷:۰۸۵۳۰۵ بازدید

نخستین تبلت ویندوزفونی شرکت فنلاندی نوکیا به نام Lumia 2520 توجه همه کاربران و کارشناسان این حوزه را به خود جلب کرده است. این تبلت به همراه فبلت لومیا 1520 معرفی شده است.

نخستین تبلت ویندوزفونی شرکت فنلاندی نوکیا به نام Lumia 2520 توجه همه کاربران و کارشناسان این حوزه را به خود جلب کرده است. این تبلت به همراه فبلت لومیا 1520 معرفی شده است. نوکیا با این محصول از دنیای اسمارت‌فون‌ها پا را فراتر گذاشته است. این تبلت قرار است با تبلت‌های بزرگ و مشهور بازار رقابت کند و خود را به صدر پرفروش‌ها برساند. 

درست همچون جدیدترین نسخه تلفن‌های ویندوزفونی، نوکیا از بهترین و کارآمدترین سخت‌افزار موجود برای این تبلت استفاده کرده است. نوکیا لومیا 2520، صفحه‌نمایش 10.1 اینچ   IPS LCD، تراشه اسنپ‌دراگون کوالکوم، اتصال LTE و دوربین 6.7 مگاپیکسل با لنز کارل‌زایس دارد. لازم به ذکر نیست که همه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های نوکیا در این دستگاه حضور دارند. 

لومیا 2520 نوکیا قابلیت و ویژگی‌های بسیار عالی دارد. البته برخی از معایب آن را پس از استفاده متوجه خواهید شد. با مطالعه فهرست مشخصات این تبلت متوجه می‌شوید تقریبا همه امکانات بهترین تبلت‌های موجود در بازار را در خود دارد. این لومیای بزرگ می‌تواند با رقبای خود از دیار اندروید و iOS نیز رقابت کند و برای آنها کُری بخواند. صفحه‌نمایش این تبلت تراکم پیکسل بیشتر، کنتراست و شفافیت بالا و زاویه دید گسترده دارد و زیر نور خورشید خوانایی آن زیاد است. 

 

hiikz3lbvl9c5kzb0tvr.jpg


درست همچون تبلت Surface 2 مایکروسافت، نخستین تبلت نوکیا نیز با سیستم‌عامل 8.1 RT ویندوز عرضه شده است. موج جدیدی از تبلت‌های صفحه‌لمسی مبتنی بر اینتل اتم نسخه کامل سیستم‌عامل ویندوز 8.1 را در خود دارند. البته این مساله به این سیاست باز می گردد که تولیدکننده‌های سخت‌افزرار بسیار تمایل دارند از نسخه‌های سبک ویندوز برای محصولات خود استفاده کنند. نوکیا از اپلیکیشن‌های بسیار زیاد و متنوع برای این محصول خود استفاده کرده است. از جمله می‌توان به نقشه‌های HERE، دوربین نوکیا، Video Director نوکیا و Storyteller نوکیا اشاره کرد. 

جعبه بسته‌بندی تبلت

داخل جعبه فروش نوکیا لومیا 2520، یک عدد شارژر، وسیله‌ای برای دسترسی به سیم‌کارت و جایگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی و دفترچه راهنمای استفاده قرار دارد. همچون Surface 2 مایروسافت، این تبلت نیز کاور صفحه‌کلید دارد. در کنار صفحه‌کلید کامل کورتی و تراک‌پد، کاور صفحه‌کلید این محصول، باتری 2027 میلی آمپر ساعتی و پورت‌های یواس‌بی اضافه نیز دارد. 
 

xfp0wtosy15uul9u1e3s.jpg


کاور صفحه‌کلید نوکیا لومیا 2520 برای انجام چندکار هم‌زمان دستگاه بسیار کارآمد و کاربردی است. البته از معایب آن نیز باید به قیمت 499 دلاری و وزن 571 گرمی اشاره کرد. البته اینها باعث نمی‌شود از این دستگاه ناامید شوید. 
 

kxznooxox7lwkay1lz9h.jpg


طراحی و کیفیت ساخت

طراحی ظاهری نوکیا لومیا 2520، مشخصه جدیدی در خود ندارد. این دستگاه شبیه گوشی‌های هوشمند خانواده لومیا ساخته شده است. بدنه این تبلت مستطیلی و لبه‌های آن گرد هستند. با نگاه به آن احساس می‌کنید یک گوشی لومیا را می‌بینید که بزرگ شده است. 
 

gvgudygn95f98u6m136x.jpg


البته نوکیا در پوسته این بدنه دقت و توجهی خاصی به کار گرفته است. اما به طور کلی، همه اعضای خانواده لومیا نوکیا طراحی مشابه محصولات اوایل سال 2011 میلادی دارند. آن زمان گوشی عالی نوکیا به نام N9 با سیستم‌عامل MeeGo بسیار بر سر زبان‌ها بود. 
 

mi68cdkfxeynw2fayzp.jpg


تبلت لومیا 2520 همچون گوشی‌های هوشمند خانواده خود در رنگ‌های متنوع و بسیار زیبا عرضه می‌شود. بدنه آن نیز براق و مات است. از جمله رنگ‌های این تبلت باید به سیاه، سفید، یشمی و قرمز اشاره کرد. رنگ‌های مشکی و یشمی روکش مات دارند. در حالیکه قرمز و سفید براق هستند. 

البته باید بدانید مات بودن بدنه از جمله مزیت‌های آن است زیرا اثر انگشت کمتری روی آن می‌ماند و بسیار تمیزتر از انواع براق دیده می‌شود. اندازه تبلت لومیا 2520 لومیا، 8.9×168×267 میلی‌متر و وزن آن 615 گرم است. متاسفانه این تبلت با اینکه از Surface 2 مایکروسافت سبک‌تر است اما از تبلت‌های برتر iOS و اندروید سنگین‌تر است و شاید بتوان آن را ایراد این دستگاه به شمار آورد. کیفیت ساخت و جنس بدنه تبلت بسیار عالی و استاندارد هستند. لومیا 2520 بدنه پلی‌کربنات دارد و صفحه‌نمایش آن با روکش ضدخش گوریلا گلاس 2 پوشیده و محافظت شده است. 

صفحه‌نمایش

نوکیا لومیا 2520، صفحه‌نمایش 10.1 اینچ فول‌اچ‌دی  ClearBlack IPS دارد و از چند لمس هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر زیر نور خورشید نیز خوانایی لازم را دارد. تراکم تصویر این صفحه نمایش، 218 پیکسل در هر اینچ است. کنتراست و زاویه دید صفحه‌نمایش لومیا بسیار عالی هستند، درست همچون قابلیت خوانایی بالا زیر نور مستقیم خورشید. نوکیا یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین صفحه‌نمایش‌ها را برای نخستین تبلت خود استفاده کرده است.  در مقایسه این نمایشگر با رقیب اصلی آن یعنی نمایشگر تبلت ویندوز 8.1 RT مایکروسافت به نام Surface 2، لومیا 2520 بهتر است. کنتراست و زاویه دید گسترده‌تری نیز دارد. نور و شفافیت صفحه بالا است. حتی وقتی آن را با پیشگام‌های اندروید یا iOS مقایسه می‌کنیم نیز می‌توانیم آن را در ردیف بهترین‌ها دسته‌بندی کنیم. 


اپل، سامسونگ و ایسوس همه تبلت‌هایی با بهترین صفحه‌نمایش‌ها دارند. در میان تبلت‌های 500 دلاری، داشتن رزولوشن 1920×1080 پیکسل امری عادی و معمولی است. 

ویندوز 8.1 RT در خدمت کاربر

ویندوز RT، از جمله سیستم‌عامل‌های تازه وارد است. شاید بتوان گفت حدود یک سال است این سیستم‌عامل ظهور یافته و در میان سیستم‌های ویندوز و ویندوزفون متغیر است. آر.‌تی (مخفف واژه انگلیسی Runtime) به گونه‌ای طراحی شده است تا در پردازنده‌های ARM قابل اجرا باشد. پردازنده‌ای که امروزه برای تبلت و اسمارت‌فون‌ها استفاده می‌شود. این سیستم در پردازنده‌های معمولی AMD و اینتل که در بیشتر کامپیوترهای دنیا وجود دارند، قابل اجرا نیست. 
 

ویندوز RT، برای دانلود و نصب اپلیکیشن فقط امکان استفاده از Windows Store را به کاربر می‌دهد. در ضمن باید بدانید، برنامه و اپلیکیشن‌های عادی ویندوز ویستا، 7 و 8 در ویندوز آر.تی قابل استفاده و قابل اجرا نیستند. مگراینکه تولیدکننده آن اپلیکیشن، نسخه مناسب این سیستم‌عامل را طراحی و منتشر کرده باشد.  


از دیگر تفاوت‌ها باید اشاره کرد ویندوز RT فقط روی دستگاه‌هایی موجود است که از ابتدا و از کارخانه روی آنها نصب شده است. کاربران نمی‌توانند این سیستم‌عامل را دانلود و روی سیستم خود نصب کنند. فقط مدیران و مسوولان بخش تولید سیستم‌عامل ویندوز آر.تی به آن دسترسی خارجی دارند. 

البته پیش از عرضه رسمی تبلت لومیا 2520 نوکیا، خبرها حکایت از از بین رفتن این سیاست داشتند، اما از نوامبر سال 2013 میلادی که این اخبار منتشر شدند تاکنون هیچ اعلام رسمی مبتنی بر این موضوع مطرح نشده است. لومیا 2520 – نخستین تبلت ویندوزفونی نوکیا – نسخه 8.1 RT رادر خود دارد که مبتنی بر ARM است و به‌روزرسانی خاصی نسبت به زمان عرضه نداشته است. 

خروجی صدا

نوکیا لومیا 2520، از نظر کیفیت صوتی حرف‌های چندانی برای بیان ندارد. البته با وصل شدن به آمپلی‌فایر خارجی می‌تواند صدای بلند و بسیار باکیفیت ارایه دهد. اما در حالت عادی، فرکانس‌های صوتی آن ضعیف هستند و میزان بلندی صدای آن از متوسط نیز کمتر هستند. با اتصال هدفون نیز تفاوتی در کیفیت صدا ایجاد نمی‌شود و صداهای استریو همچنان در درجه متوسط و حتی زیر متوسط قرار دارند. 
 

دوربین 6.7 مگاپیکسل با لنز کارل‌زایس

نوکیا لومیا 2520 یک دوربین 6.7 مگاپیکسل به همراه لنز کارل‌زایس در عقب و دوربین دیگری با رزولوشن 2 مگاپیکسل در جلو دارد. کیفیت دوربین این تبلت مشابه گوشی هوشمند لومیا 720 نوکیا است. رابط‌کاربری دوربین لومیا 2520 نوکیا بسیار ساده است. سه کلید در سمت چپ قرار دارند: یکی از آنها عکاسی، دیگری فیلم‌برداری و سومی برای عکاسی پانوراما هستند. برای عکس گرفتن فقط کافی است با انگشت روی صفحه‌نمایش ضربه بزنید. 

البته با کشیدن انگشت روی صفحه‌نمایش به سمت بالا، امکانات و گزینه‌های بیشتری در اختیار کاربر قرار خواهند گرفت. از جمله باید به کلید سوئیچ میان دوربین عقب و جلو، فعال کردن تایمر و تنظیم میزان نوردهی و فوکوس اشاره کرد. در این بخش، کلید چرخشی دسترسی به دوربین نیز وجود دارد. با وجود نرم‌افزار دوربین، نوکیا قابلیت‌هایی اختصاصی خود را نیز در اینجا قرار داده است. از جمله باید به دوربین Dubbed نوکیا اشاره کرد که به کاربر اجازه می‌دهد تا میان تناسب تصویر 16:9 یا 4:3 سوئیچ کند. حسگر مالتی-فرمت 6.7 مگاپیکسل دوربین این تبلت، به کاربر اجازه می‌دهد تا عکس‌هایی با کیفیت 6.1 مگاپیکسل با نسبت تصویر 4:3 و عکس‌هایی با کیفیت 5.3 مگاپیکسل با نسبت تصویر 16:9 بگیرد. 

فیلم‌برداری با کیفیت فول اچ‌دی

تبلت لومیا 2520 نوکیا می‌تواند با کیفیت 1080p و نرخ بیت 19.6 مگابیت در هر ثانیه و سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. این ویدئوها کیفیت صدای استریو نیز دارند. کاربر می‌تواند در طول فیلم‌برداری از قابلیت فوکوس مداوم نیز بهره بگیرد. اپلیکیشن دوربین نوکیا به کاربران اجازه تغییر اندازه ویدئوها را می‌دهد. به این معنا که می‌توانید ویدئوهای فول اچ‌دی را به کیفیت 720p،  480p و حتی 360p با سرعت‌های 30 فریم در ثانیه کاهش دهید. کیفیت عالی فیلم‌برداری را قبلا نیز در گوشی‌های هوشمند لومیا نیز دیده بودیم. وضوح تصاویر بسیار عالی هستند و همه جزئیات به خوبی دیده می‌شوند. تنها ایرادی که در این بخش می‌توان اشاره کرد، عدم وجود لرزش‌گیر نوری و حتی دیجیتال است. به این مفهوم که تکان‌های خفیف دست کاربر در تصاویر ضبط و ذخیره خواهند شد.  

کلام آخر

نوکیا لومیا 2520، نخستین تبلت کمپانی نوکیا است و در میان اسمارت‌‎فون‌های این شرکت فنلاندی عرضه شده است. این تبلت قابلیت و امکانات بسیار خوب، طراحی زیبا و البته تکراری و سیستم‌عامل ویندوزفون 8 دارد. نخستین تبلت نوکیا مملو از اپلیکیشن‌های اختصاصی است. باید گفت این تبلت نیز همچون تبلت Surface 2 مایکروسافت، نسخه 8.1 RT سیستم‎عامل ویندوز را در خود دارد که بسیار خاص و اختصاصی است. البته این دستگاه را از نظر عملکرد و امکانات می‌توان با بهترین‌های اندروید یا iOS مقایسه کرد. درست همچون Surface 2 مایکروسافت، لومیا 2520 نوکیا نیز از نظر کاربران مختلف، تعریف‌های مختلفی دارد. وقتی این تبلت عالی را با آی‌پدAir  اپل مقایسه می‌کنید، خیلی همه چیز به نفع آن نیست. یا حتی در کنار برترین‌های اندروید نیز کم می‌آورد. آی‌پدها و اندرویدی‌های برتر، طراحی، کیفیت ساخت و امکانات بسیار بهتری دارند. در ضمن، اتصال  LTE نیز دارند. 

اگر کیفیت و وضوح صفحه‌نمایش لومیا 2520 نوکیا را نادیده بگیریم، این تبلت خیلی هم فوق‌العاده نیست و امکانات خاص و متفاوتی ندارد. از نظر سیستم‌عامل که پس از iOS و اندروید قرار دارد. کاربران اصولا ترجیح می‌دهند از آن سیستم‌ها استفاده کنند تا ویندوز، زیرا برنامه و اپلیکیشن‌های موجود برای آنها بسیار بیشتر و متنوع‌تر است. از این نظر، تبلت ویندوز 8 RT همچون لومیا 2520 نمی‌تواند خیلی هم خودش را در دل کاربران جا کند. 

جدیدترین و بهترین تبلت‌های ویندوز 8 نیز از برخی نظرها بسیار بهتر از لومیا 2520 هستند. آنها پردازنده مبتنی بر اتم و قابلیت اتصال پرسرعت LTE  دارند. شاید حتی قیمت‌های پایین‌تر هم داشته باشند. 

تبلت لومیا 2520 نوکیا حدود 499 دلار آمریکا قیمت دارد. البته برای داشتن کاور صفحه‌کلید باید 149 دلار دیگر هم هزینه کنید. ازنظر قیمت و امکانات این تبلت را با محصولات دیگر مقایسه کرده‌‎ایم تا بدانید لومیا 2520 در ردیف کدام تبلت‌های بازار قرار دارد. اپل آی‌پد Air یکی از بهترین تبلت‌های این اندازه در بازار است. رزولوشن صفحه نمایش آن از Surface 2 بسیار بهتر است و طراحی و ارگونومی بهتری نیز دارد. در ضمن، میلیون‌ها اپلیکیشن بهبود یافته دارد که بسیار مورد استقبال کاربران است. از نزدیک‌ترین رقبای مدل LTE اپل آی‌پد ایر باید به لومیا 2520 نوکیا اشاره کرد. نسخه 16 گیگابایت آن که 629 دلار قیمت دارد را می‌توان در این ردیف قرار داد. 

ما در اینجا، نوکیا لومیا 2520 را با اولترابوک‌‌های هیبرید ویندوزی نیز مقایسه کرده‌ایم. از جمله باید به اولترابوک‌های سری S ام‌اس‌آی اشاره کرد. مدل 11.6 اینچ MSI S Series با کیفیت 1080p، پردازنده اینتل Core i5، 8 گیگابایت رم، 128 گیگابایت SSD و صفحه‌کلید تاشو دارد و با قیمت 620 دلار آمریکا فروخته می‌شود. قیمت آن از لومیا 2520 به همراه کاور صفحه‌کلید ارزان‌تر است.  البته این اولترابوک MSI اتصالات HSDPA/LTE ندارد اما لومیا 2520 نوکیا نیز از آنها بی نصیب است. اینتل در نظر دارد تراشه 22 نانومتری اتم با LTE داخلی عرضه کند. این تراشه‌ها عملکرد بهتر و مصرف باتری کمتری دارند.نخستین تبلت نوکیا، همچون نخستین اسمارت‌فون‌های این کمپانی قرار نیست رکورد فروش را بشکند اما یکی از بهترین تبلت‌های ویندوز آر.تی است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها