کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی قیمت و آشنایی با دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی


کد خبر : ۴۳۵۲۳شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۴۲۱۸۲۷ بازدید

می‌خواهیم از یک دریچه تخصصی به دنیای دوربین ها نگاه کنیم و با انواع حرفه‌ای آن‌ها آشنا شویم. اگر فکر می کنید با داشتن یک دوربین ...
بررسی قیمت و آشنایی با دوربین‌های حرفه‌ای عکاسیبررسی قیمت و آشنایی با دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی

سینا واحدی- خراسان/ می خواهیم از یک دریچه تخصصی به دنیای دوربین ها نگاه کنیم و با انواع حرفه‌ای آن‌ها آشنا شویم. اگر فکر می کنید با داشتن یک دوربین حرفه ای به راحتی می توانید عکسی با کیفیت و زیبا بگیرید کاملا در اشتباه اید! زیرا خیلی از تصاویر حرفه ای با همان دوربین های کامپکت گرفته شده است. مسلما دوربین های حرفه ای امکانات و کیفیت بهتری از تصویر در اختیارمان می گذارند، ولی برای رسیدن به یک عکس زیبا که همه را متحیر کند، بیشتر به یک عکاس کار کشته نیاز است تا یک دوربین خفن! برای آن که بتوانید روی عکس خود کنترل بیشتری داشته باشید و در خرید دوربین های حرفه ای هم اطلاعات کافی کسب کنید، لازم است که با چند اصطلاح عکاسی آشنا شوید. دخل و خرج در کنار شماست تا کمی به دنیای شیرین عکاسی نزدیک تر شوید.

الفبایی که باید بدانیم

ساز و کار تمام دوربین های عکاسی از مدل های قدیمی گرفته تا انواع پیشرفته امروزی مشابه هم است و شالوده آن نیز تبدیل نور به تصویر می باشد. دوربین ها به کمک لنز، نور محیط را دریافت و آن را به سنسور های حساس به نور منتقل می کنند و این گونه تصویر محیط ثبت می شود. پس به طور کلی با کنترل نور می توانید آن چه را که از یک عکس می خواهید به دست آورید. شاتر دریچه ای است که مانع ورود نور به دوربین می شود و زمانی که شما دکمه «عکس گرفتن» را فشار می دهید، شاتر باز و بسته می شود و صدای «چلیک» آن به گوش می رسد. با تنظیم سرعت شاتر (Shutter Speed) می توانید زمان باز بودن شاتر را کنترل کنید، مثلا اگر می خواهید از سوژه متحرک عکس بگیرید، سرعت شاتر را بیشتر کنید تا نور کمتری وارد دوربین شود.

  به این صورت  عکس بهتری از سوژه مورد نظرتان خواهید داشت. البته تنظیمات دیافراگم (Aperture) هم در  این میان دخیل است. دیافراگم وظیفه کنترل نور ورودی به دوربین را دارد و هرچه عددش کوچک تر باشد دیافراگم عریض تر خواهد بود و نور بیشتری وارد سنسور می شود. با کمک دیافراگم می توانید عمق تصویر را کنترل کنید، برای مثال اگر قصد عکاسی از منظره را دارید، عدد دیافراگم را زیاد کنید تا فوکوس روی کل صحنه باشد. ولی اگر می خواهید از چهره فردی عکس بگیرید، عدد دیافراگم را کم کنید تا فقط روی چهره فوکوس داشته باشد و از پس زمینه جدا شود. اصطلاح کاربردی دیگر «ISO» است که توسط آن می توانید سنسور را کنترل کنید. این گزینه برای عکاسی در شب بسیار کارایی دارد. هرچه ISO بالاتر باشد حساسیت سنسور بالاتر است و می تواند در نور کمتر، عکس های واضح تری بگیرد.

دوربین با آینه یا بدون آینه؟!

دوربین های عکاسی حرفه ای به دو دسته DSLR و بدون آینه (Mirror less) تقسیم می شوند. DSLR مخفف عبارت Digital Single Lens Reflex است که به معنای دوربین تک لنزی است. نحوه کار این دوربین ها به این صورت است که یک آینه جلوی لنز قرار دارد و تصویر رو به روی دوربین را مستقیم بازتاب می کند و به چشمی دوربین می رساند. در لحظه ای که شما کلید شاتر را برای عکس گرفتن فشار می دهید، آینه بالا می رود و نور به سنسور می رسد و عکس ثبت می شود. در مقابل، دوربین بدون آینه است که قدمت چندانی ندارد و در ابتدا کسی فکر نمی کرد که بتواند با DSLR ها رقابت کند. ولی با پیشرفتی سریع، نه تنها در مقام مقایسه با DSLR بر آمد، بلکه پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور جای آن را هم بگیرد. همان طور که از اسم این نوع دوربین معلوم است آینه پشت لنز حذف شده است و تصویر محیط، توسط سنسور به یک صفحه LCD منتقل می شود و شما می توانید روی صفحه نمایش کادر بندی یا دیگر کارهای ویرایشی را انجام دهید. تفاوت اصلی این دو نوع دوربین برداشته شدن آینه است که باعث سبک تر و کم حجم شدن دوربین شده، همین امر دست تولیدکنندگان را باز کرده تا امکانات بیشتری مانند لرزش گیر اپتیکال به آن بیفزایند.

در دوربین های DSLR هنگام گرفتن عکس آینه بالا می رود و نور به سنسور برخورد می کند که همراه با لرزشی کوچک و صدای کلیک است. شما هر قدر هم دقیق باشید این لرزش روی عکس تان تاثیر می گذارد ولی در دوربین های بدون آینه خبری از این لرزش نیست. برتری دیگرشان این است که در هر حالتی امکان فوکوس خودکار را به شما می دهند. در صورتی که در دوربین های DSLR برای فوکوس، آینه باید پایین باشد و به همین دلیل در عکاسی های پی در پی و فیلم برداری این قابلیت حذف می شود. همچنین سرعت عکاسی پی در پی در دوربین های بدون آینه بیشتر است.

اما دوربین های بدون آینه هم بی عیب نیستند. مهم ترین آن عمر باتری شان است که به دلیل داشتن LCD زیاد دوام نمی آورد و زود خالی می شود. پس بهتر است همیشه یک باتری یدک به همراه داشته باشید. انتقال تصویر توسط سنسور روی صفحه نمایش باعث دقیق نبودن رنگ ها نسبت به رنگ اصلی می شود، ولی در دوربین های DSLR تصویر به طور مستقیم منتقل می شود و شما دقیقا همان چیزی را می بینید که هست. هر دو نوع دوربین قابلیت تعویض لنز دارند و شما می توانید بر اساس نیازتان لنزهای مختلف تهیه کنید. اما به دلیل جدید بودن دوربین های بدون آینه، تنوع لنز های آن نسبت به DSLR ها کمتر است و احتمالا در بازار کمتر می توانید لنز دلخواه را بیابید.

اعداد و ارقام دوربینی

حالا که با تفاوت های این دو نوع دوربین آشنا شدید بهتر است ویژگی های آن ها را بیشتر بشناسید زیرا وقتی به مغازه می روید فروشنده بی حوصله چند عدد را به شما می گوید و سعی می کند ترغیب تان کند که دوربینش را بخرید. ولی این اعداد تا چه اندازه مهم هستند؟

اولین چیزی که درباره دوربین به ذهن مشتری می رسد میزان پیکسل دوربین است و فکر می کند هرچه این عدد بالاتر باشد کیفیت عکس بالاتر می رود. ولی کاملا در اشتباه است! مگاپیکسل دوربین به این معناست که دوربین شما تا چه مقدار می تواند تصاویر بزرگ تری از صحنه را ثبت کند و افزایش این عدد تاثیری در کیفیت عکس ندارد. چون شما به تصاویر غول پیکر نیاز ندارید، پس دوربینی با مگاپیکسل بین 10 تا 20 تمام نیاز های یک عکاس حرفه ای را برطرف می کند. نکته دیگری که همه گول آن را می خورند، عدد زوم است. آگاه باشید که آیتم زوم دارای دو مدل است: زوم دیجیتال و زوم اپتیکال. زوم دیجیتال اصلا کاربردی ندارد و مثل آن می ماند که تصویر را درون کامپیوتر زوم کنید که با افت کیفیت همراه است. اما عددی که باید مورد توجه باشد زوم اپتیکال است که به واسطه آن اندازه لنز و فاصله کانونی تغییر می کند و می توانید با کیفیت بالاتری یک عکس زوم شده بگیرید. دوربین نیکون D3300 بهترین و مقرون به صرفه ترین دوربین DSLR برای تازه کاران و عکاسان مبتدی می باشد. این دوربین با قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان دارای رزولوشن 24.2 مگاپیکسل و قابلیت فول اچ دی است و کار کردن با آن برای آدم‌های مبتدی، بسیار راحت است.

در عوض اگر می خواهید یک دوربین حرفه ای تمام عیار داشته باشید، کانن EOS 5D Mark IV یکی از بهترین DSLR های موجود در بازار است. این دوربین با داشتن رزولوشن 30.4 مگاپیکسل، صفحه نمایش LCD 3.2 اینچی، قابلیت فیلم برداری 4 K با سرعت 30 فریم بر ثانیه و امکاناتی نظیر GPS،WIFIو مقاومت در مقابل آب و گرد و غبار حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد. قیمت این غول عکاسی، 11 میلیون و 290 هزار تومان است، البته ناقابل!  برویم سراغ بی آینه ها. دوربین عکاسی فوجی Fujifilm X-A3 هم نظر افراد مبتدی را به خود جلب می کند و هم عکاسان نیمه حرفه‌ای. X-A3 دارای سنسور 24 مگاپیکسل و قابلیت عکاسی پی در پی 6 فریم می باشد. این دوربین با داشتن تنظیمات پیشرفته ISO کنترل کامل نور را در اختیار شما می گذارد و برای تازه کارها نیز دکمه هایی در نظر گرفته است که تا زمان حرفه ای شدن عکاس، می تواند به او کمک کند. صفحه نمایش چرخان و حالت تقویت عکاسی چهره برای علاقه مندان به سلفی، می تواند مورد توجه باشد. همچنین قابلیت وصل شدن به WIFI و فیلم برداری Full HD از دیگر امکانات این دوربین به حساب می آید. قیمت این دوربین حدود دو میلیون و 700 هزار تومان است.

بهترین انتخاب 

این که دوربین DSLR بهتر از کار درآمده یا دوربین بدون آینه، تنها به نظر و کارایی خود شما بر می گردد. هر دوی این دوربین ها می توانند بهترین عکس ها را برای شما بگیرند. پس قبل از خرید از نیازتان آگاهی کامل پیدا کنید، چون دوربینی را که می خرید، حالا حالا ها همراه شماست و چه بسا یار صمیمی تان هم بشود.

بررسی قیمت و آشنایی با دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها