کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سوریه در راه صادرات ایران به این کشور مانع ایجاد می‌کند


کد خبر : ۴۳۵۲۰شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳:۲۶۲۳۰۵ بازدید

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در حال حاضر بازار سوریه توسط کالاهای قاچاق ترکیه اشباع شده و سوری‌ها نیز به مصرف کالاهای ترک تمایل دارند.
سوریه در راه صادرات ایران به این کشور مانع ایجاد می‌کندسوریه در راه صادرات ایران به این کشور مانع ایجاد می‌کند

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در حال حاضر بازار سوریه توسط کالاهای قاچاق ترکیه اشباع شده و سوری‌ها نیز به مصرف کالاهای ترک تمایل دارند.

حسین سلاح‌ورزی روز جمعه سوم آذر (24 نوامبر) در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به توافق‌نامه ترجیحی ایران و سوریه گفت: «با وجود اینکه یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری در اختیار آنها قرار دادیم اما سوریه در صادرات محصولات ایرانی یک‌سری محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که عملا نتوانیم جنس خود را صادر کنیم.»

این در حالی است که عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه، در اوایل ماه نوامبر در جریان دیدار با علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، بر اهمیت توسعه روابط قوی اقتصادی و تجاری بین سوریه و ایران تاکید کرده بود.

او وعده داده بود که برای کاهش موانع اجرای قراردادهای امضا شده بین دو کشور تلاش خواهد شد.

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، در شهریورماه امسال نیز پس از حضور در پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی دمشق گفته بود حضور ایران در اقتصاد سوریه با موانعی همراه است.

موانع قانونی و گمرکی

گرچه از ماه‌ها پیش «ستاد توسعه همکاری‌ها و بازسازی سوریه» در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده اما به گفته نایب رییس این اتاق حجم صادرات ایران به سوریه در حال حاضر ۲۵۰ میلیون دلار است. اقلام عمده صادراتی ایران به سوریه شامل روغن‌های سبک، آرد گندم، مکمل‌های دارویی، سایر هادی‌های برقی، شیر خشک صنعتی به شکل پودر، مخمرهای فعال، اوره، بوتان، پروپان، شیرآلات بهداشتی و آنتی‌سرم‌ها می‌شوند.

به گفته سلاح‌ورزی بستر همکاری برای رسیدن به سطح یک میلیار دلار فراهم بوده ولی در عمل یک‌ چهارم آن انجام‌ شده است.

او با اشاره به اینکه یکی از موانع موجود جنگ در سوریه است افزود: « قرار بود مقامات سوریه لیست اقلام نیازهای فوری و کوتاه ‌مدت و فهرستی از پروژه‌ها و طرح‌هایی که نیاز به کمکهای فنی، مهندسی و سرمایه گذاری و احداث دارد را در اختیار اتاق بازرگانی ایران قرار دهد. ولی فعلا این فهرست مشخص نیست.»

نایب رییس اتاق بازرگانی همچنین می‌گوید هنوز اختلالاتی در اعمال مقررات گمرکی در این کشور وجود دارد یا به دلیل نبود زیرساخت‌ها و مشکلات ناشی از جنگ، آنها هنوز نتوانسته‌اند به وضعیت خود سامان بدهند.

در اظهارنظری دیگر علی اصغر جمعه‌ای، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه  نیز مشکلات نقل و انتقال پول بین دو کشور را یکی از موانع اصلی گسترش روابط تجاری و بازرگانی دانست.

او ‌افزود: «این موضوع در کنار نبود زیرساخت‌ها و شرایط مساوی برای صادرکنندگان ایرانی و رقبای آنها موجب شده نتوانیم جایگاه مناسبی در سوریه  داشته باشیم.»

نقش ایران در بازسازی سوریه

در همین حال وب‌سایت «تاجران» که وضعیت اقتصادی ایران را رصد می‌کند در گزارش‌هایی به موانع و خطرات موجود بر سر راه بخش خصوصی در سوریه پرداخته است.

این وب‌سایت در گزارشی در آبان ماه ۱۳۹۶ از چین و روسیه به عنوان رقبای جدی ایران یاد کرده و می‌نویسد این نگرانی وجود دارد که ایران نقش پررنگی در بازسازی سوریه نداشته باشد.

بشار اسد ژانویه امسال در گفت‌وگو با یک شبکه خبری ژاپنی گفته بود کشورهایی که در تحریم‌ها علیه سوریه نقش داشته‌اند از بازسازی سوریه سهمی نخواهد داشت.

نویسنده گزارش "تاجران" اما معتقد است: «واقعیت این است که دولت دمشق همواره رویکردی عملگرا در سیاست خارجی داشته و در مسئله بازسازی این کشور هم ناچار است عملگرایانه برخورد کند.»

او می‌افزاید: «اسد در توصیف فعالیت‌های بازسازی که در دمشق و حوالی حلب در حال انجام بود گفت کمک‌های مالی دوستان و زحمات نیروهای سوریه‌ای قوه محرکه این تلاش ها خواهد بود. اسد این دوستان را به ترتیب روسیه، چین و ایران دانست.»

نویسنده گزارش دو سناریو را برای بازسازی سوریه محتمل دانسته است: «اول اینکه سوریه به کسب و کارهای خارجی برای بازسازی، فرصت‌های چندانی ندهد، و دوم اینکه در فهرست دوستان سوریه، ایران در اولویت قرار نگیرد و دیگر رقبا بازارهای سوریه را از آن  خود کنند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها