کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چه‌کسی مسوول گوشی‌های سرقتی است؟


کد خبر : ۴۳۵۰۶شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹:۲۸۷۸۸ بازدید

اگرچه خرید گوشی‌های دست‌دوم در بازار رایج است، اما از آنجایی که تضمینی نیست که این گوشی‌ها مسروقی نباشند، این خریداران هستند که باید ...

اگرچه خرید گوشی‌های دست‌دوم در بازار رایج است، اما از آنجایی که تضمینی نیست که این گوشی‌ها مسروقی نباشند، این خریداران هستند که باید دقت کنند تا گرفتار مشکل نشوند.

اگر از شما بپرسند برای خرید گوشی‌های دست‌دوم به کجا می‌توانید مراجعه کنید، قطعا تقاطع خیابان جمهوری و حافظ و روبه‌روی پاساژ علاءالدین یکی از مکان‌هایی است که از آن نام می‌برید. اگرچه خرید گوشی و لوازم جانبی آن و یا بسیاری از لوازم الکترونیکی دیگر از این منطقه که در اختیار دست‌فروشان قرار دارد، نمی‌تواند تضمینی داشته باشد که این دستگاه‌ها مسروقی نباشند، با وجود این آنها در سال‌های گذشته همچنان بازار خود را داشته‌اند.

البته خرید گوشی‌های دست دوم به خودی‌خود کاری مذموم نیست، چه بسا بسیاری از افراد که پس از ارتقای گوشی‌های هوشمند خود به مدل بالاتر، گوشی‌های قدیمی خود را به فروش می‌گذارند و برخی دیگر نیز به هر دلیلی به خرید این گوشی‌های دست‌دوم که قطعا هزینه‌شان از مدل‌های نوی این گوشی‌ها کمتر است، می‌کنند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که این گوشی‌های دست دوم، از طریق سرقت به دست این فروشندگان خیابانی رسیده باشند.

با توجه به اینکه راه‌هایی برای یافتن گوشی‌های مسروقی از طریق فعال کردن قابلیت‌های موجود در گوشی‌های هوشمند و یا قابلیت‌هایی که سیم‌کارت‌های اپراتورها برای کاربران قرار داده‌اند، وجود دارد، ممکن است که پس از به سرقت رفتن گوشی توسط سارقین، مالک گوشی اقدام به ردیابی آن کند.

هرچند در پیدا شدن گوشی‌های مسروقی هم چند و چون بسیاری وجود دارد و به دلیل دردسرهایش، افراد غالبا از پیگیری آن پشیمان می‌شوند، اما این احتمال نیز هست که پس از چند روز و یا چند ماه، بالاخره مالک گوشی بتواند دستگاه خود را بیابد. همچنین به اعتقاد محمود واعظی -وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اجرایی شدن طرح رجیستری تلفن‌های همراه، به راحتی امکان پیدا شدن گوشی‌های گمشده وجود خواهد داشت.

در چنین شرایطی، مشخص نیست که گوشی به‌سرقت‌رفته همچنان در اختیار سارق باشد و یا کسی که اقدام به سرقت گوشی کرده، برای اینکه زودتر بتواند دستگاه مسروقی را به پول تبدیل کند، به همین مراکز معروف به فروش گوشی‌های دست‌دوم مراجعه و اقدام به فروش آن کرده باشد. یا اینکه در مرحله بعدی، فردی که برای خرید گوشی دست‌دوم به بازار رفته، این گوشی مسروقی را گرفته باشد. در هر حالت، دیگر بعید است بتوان اصل فروشنده گوشی سرقتی یعنی سارق را پیدا کرد، زیرا بعید به نظر می‌رسد که سارق اثری از خود به جای گذاشته باشد.

ممکن است خرید گوشی‌های مسروقه با قیمت‌هایی بسیار نازل هم در جریان باشد و این گوشی‌ها با قیمتی حتی حدود یک چهارم قیمت واقعی به فروش برسند. اما معمولا این نوع گوشی‌ها بدون ارائه جعبه و فاکتور از سوی دستفروشان خرید و فروش می‌شود و از آنجایی که مکان ثابتی برای دستفروشان وجود ندارد، پس از خرید گوشی امکانی برای ارجاع مشکلات به فروشنده فراهم نیست.

به همین دلیل است که از سوی مراجع قضایی و یا سایر مسوولان، همواره هشدار داده می‌شود که خریداران هنگام خرید گوشی دقت لازم را داشته باشند، زیرا در صورت خرید گوشی مسروقه، در نهایت فردی که گوشی را بدون فاکتور خریداری کرده، تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت و تمام مسوولیت آن بر عهده فرد خریدار است. / ایسنا



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها