کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سقوط سکه بهار آزادی با خبر حراج؟


کد خبر : ۴۳۵۰۵شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۳:۱۲۳۵۹۷ بازدید

امروز ساعت 11 صبح، سکه‌های تمام و نیم بهار آزادی در بانک کارگشایی حراج می‌شوند. امری که به قصد کاهش حباب قیمت‌ها صورت ...

دنیای‌اقتصاد- امروز ساعت 11 صبح، سکه‌های تمام و نیم بهار آزادی در بانک کارگشایی حراج می‌شوند. امری که به قصد کاهش حباب قیمت‌ها صورت می‌گیرد. خبر حراج در حالی روز جمعه رسمیت یافت که شایعه آن در روز پنج‌شنبه کافی بود تا سکه بیشترین افت را در ۱۱ ماه گذشته تجربه کند. در دومین روز آذرماه، فلز گرانبهای داخلی ۲۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و ۴۰۵ هزار تومان رسید. این افت که در شرایط صعودی دلار و اونس به ثبت رسید، موجب کاهش ۳۰ هزار تومانی حباب سکه شد.

سکه‌های تمام و نیم‌بهار آزادی از امروز در بانک کارگشایی به حراج گذاشته می‌شوند. براساس صحبت‌های رئیس این بانک، عرضه سکه‌ها به‌صورت نامحدود و قیمت‌ها درصدی از قیمت بازار کمتر خواهند بود. البته این خبر روز پنج‌شنبه بدون منبع خاصی از سوی برخی خبرگزاری‌ها منتشر و بلافاصله تکذیب شده بود. با این حال، انتشار همان خبر تایید نشده در روز آخر هفته کافی بود که سکه تمام بهار آزادی ۲۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به بهای یک میلیون و ۴۰۵ هزار تومان برسد. این بیشترین کاهش سکه در ۱۱ ماه گذشته بود و موجب شد که کمترین قیمت از شنبه گذشته رقم بخورد. حال باید دید عرضه واقعی سکه در روز شنبه چه اثری در بازار خواهد داشت.

به گفته فعالان، در اواسط بازار روز پنج‌شنبه، خبر کوتاهی در کانال‌های تلگرامی به نقل از یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که حکایت از عرضه سکه از روز شنبه داشت. در متن خبر جزئیات بیشتری عنوان نشده بود و به سرعت نیز تکذیبیه آن در فضای مجازی دست به دست شد. با این حال سکه که در میانه کانال یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان قرار داشت، به یکباره تحت‌تاثیر آن سقوط کرد. پس از این فعل و انفعالات و شایعه‌های بسیار در میان معامله‌گران، روز جمعه، مدیرعامل بانک کارگشایی از حراج سکه‌های تمام‌بهار و نیم‌بهار آزادی در این بانک، از روز شنبه چهارم آذرماه خبر داد. براساس گفت‌وگوی سلیمانی، رئیس بانک کارگشایی با روابط‌عمومی بانک ملی ایران، عرضه سکه‌ها در بسته‌های ۲۰ تایی و بدون محدودیت خرید خواهد بود. البته این عرضه شامل ربع سکه نخواهد شد و تنها به سکه‌های تمام و نیم‌بهار آزادی تعلق خواهد گرفت. سکه تمام در روزی بیشترین افت از دی ماه سال گذشته را تجربه کرد که از سوی عوامل اثرگذار اونس و دلار حمایت می‌شد. در آخرین روز هفته، شاخص بازار ارز با تکیه بر تقاضای آذرماهی ۶ تومان افزایش دیگر را به ثبت رساند و به بهای ۴ هزار و ۱۲۶ تومان رسید.


قیمت حراجی سکه

رئیس بانک کارگشایی درباره قیمت سکه در حراجی روز شنبه اعلام کرد که قیمت‌های اعلامی درصدی از قیمت فعلی بازار پایین‌تر خواهد بود. وی در ادامه گفت، قیمت‌ها امروز ساعت ۱۰ صبح از سوی بانک مرکزی اعلام و عرضه از ساعت ١١ صبح آغاز می‌شود. با اینکه در متن اعلامیه آمده بود که قیمت‌ها از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» از مسوولان این نهاد نشانگر آن بود که قیمت تنها در حراج تعیین خواهد شد؛ متقاضیان نیز می‌توانند برای شرکت در این حراج حضوری با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانکی برای پرداخت، به سالن حراج بانک کارگشایی واقع در خیابان مولوی، رو به‌روی میدان محمدیه مراجعه کنند.


کاهش حباب سکه

رئیس بانک کارگشایی یکی از علل اصلی آغاز حراج سکه را به حباب این دارایی گرانبها نسبت داد. وی عنوان کرد این حراج بر حسب دستور بانک مرکزی و برای جلوگیری از حبابی شدن بازار سکه از طریق بانک کارگشایی انجام می‌شود؛ یکی از خدمات بانک کارگشایی نیز عرضه مسکوکات طلای بانک مرکزی ازطریق مزایده حضوری (حراج) به منظور اجرای سیاست‌های این نهاد درخصوص تعدیل قیمت مسکوکات و تامین نیاز بازار عنوان شده است. نکته جالب اینجاست که با انتشار خبر غیررسمی حراج سکه و در شرایطی که اطمینانی از وقوع آن نبود، حباب این فلز گرانبها در روز آخر هفته کاهش پیدا کرد. حباب سکه که در روز چهارشنبه به ۱۷۵ هزار تومان رسیده بود، روز پنج‌شنبه ۳۰ هزارتومان کاهش پیدا کرد و به ۱۴۵ هزار تومان رسید. این کمترین حباب سکه در هفته گذشته بود، هرچند که هم‌چنان قیمت بازار با ارزش ذاتی سکه فاصله زیادی دارد. خبرهای غیررسمی خبر از کاهش بیشتر بهای سکه در معاملات پشت‌خطی روز جمعه داشت. برخی عنوان کردند، قیمت در این معاملات به زیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. در صورت وقوع چنین اتفاقی در روز شنبه، حباب سکه بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد. در حالی حباب سکه در بازار بالاست که به‌نظر می‌رسد بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار با بهای دلار و اونس متناسب است و حباب چندانی ندارد.


رفتار سکه در روز آخر

در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی روز عجیبی را پشت‌سر گذاشت. روز پنج‌شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان آغاز کرد که کاهشی ۱۵ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز چهارشنبه داشت. به گفته فعالان، افزایش فروش‌ها در معاملات پشت‌خطی و پس از پایان ساعت کاری بانک‌ها، عامل اصلی افت ابتدایی بود. با این حال معامله‌گران سکه پس از آنکه مشاهده کردند این فلز گرانبها توان افت بیشتر را ندارد، در موقعیت خرید قرار گرفتند و قیمت حتی تا آستانه یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بالا رفت. به گفته فعالان رشد بهای دلار و طلای جهانی دیگرعوامل مهمی بودند که موجب شدند سکه‌بازان دست به خرید بزنند. با این حال، از حدود ساعت یک و نیم ظهر شایعه‌ای در بازار قوت گرفت که سکه در روز شنبه حراج خواهد شد. به گفته فعالان، این خبر در ابتدا از سوی یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد و بلافاصله در کانال‌های تلگرامی معامله‌گران در حجم وسیعی انتشار یافت. تحت‌تاثیر این اتفاق، قیمت سکه به یکباره سقوط کرد و تا ابتدای کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. اخبار غیررسمی حتی حکایت از آن داشت که پس از پایان ساعت کار رسمی بازار، سکه افت بیشتری را نیز تجربه کرده بود.

افت سکه در شرایطی که اونس و دلار در مسیر افزایشی قرار داشتند، موجب کاهش حباب شد. این در حالی است که در مقاطعی از هفته گذشته حباب سکه به چند قدمی ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود. اگر سکه تمام بهار آزادی روز شنبه زیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شود، این اتفاق برای اولین‌بار از ۲۵ آبان‌ماه رخ خواهد داد. سکه تمام طول هفته گذشته را در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان سپری کرد و حتی روز دوشنبه به قیمت یک میلیون‌و۴۳۷ هزار تومان رسید. با این حال، افت روز آخر سکه موجب شد که میزان بازدهی هفتگی آن تا یک درصد کاهش پیدا کند. سکه ۲ هفته بیش از ۳ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده بود. هفته گذشته در میان سکه‌های طلا، نیم سکه اوضاع بهتری داشت که رشد بالای ۲ درصد را به ثبت رساند. حراج نیم سکه می‌تواند قیمت این فلز گرانبها را نیز دچار افت کند.


انتظارات افزایشی معامله‌گران ارزی

دلار که روز چهارشنبه با ۲۷ تومان رشد به بهای ۴ هزار و ۱۲۰ تومان رسیده بود، روز پنج‌شنبه ۶ تومان دیگر افزایش قیمت را ثبت کرد تا روی نقطه ۴ هزار و ۱۲۶ تومان قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین عواملی که در این ۲ روز در افزایش قیمت شاخص ارزی نقش داشت، رشد نرخ حواله درهم بود.حواله درهم روز پنج‌شنبه حتی تا نقطه هزار و ۱۲۶ تومان بالا رفت و انتظارات بازیگران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. در کنار این، معامله‌گران انتظار دارند به‌دلیل افزایش سنتی تقاضا در سومین ماه پاییز قیمت دلار در ادامه افزایش بیشتری را نیز تجربه کند؛ بنابراین سعی می‌کنند با احتیاط و دوراندیشی لازم خریدهای خود را انجام دهند. البته عده زیادی از بازیگران ارزی اعتقاد دارند فضای بازار در آذر سال جاری بسیار کم‌نوسان‌تر از سال‌های گذشته است و این موضوع می‌تواند مانع از تزریق هیجان به بازار شود. در شرایط فعلی، دلار به آرامی و پیوستگی مسیر افزایشی را طی کرده ولی خبری از وقوع شوک‌های افزایشی نبوده است. دلار در ادامه روند نسبتا آرام، هفته گذشته ۶دهم درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها