کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

استفاده شرکت گاز از تجربه ژاپنی‌ها هنگام زلزله


کد خبر : ۴۳۴۹۰جمعه، ۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸:۴۸۲۰۴۶ بازدید

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به تشریح فعالیت‌های این شرکت در مناطق زلزله‌زده غرب کشور پرداخت و گفت: بخش بزرگی از کار این شرکت در مناطق ...
استفاده شرکت گاز از تجربه ژاپنی‌ها هنگام زلزلهاستفاده شرکت گاز از تجربه ژاپنی‌ها هنگام زلزله

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به تشریح فعالیت‌های این شرکت در مناطق زلزله‌زده غرب کشور پرداخت و گفت: بخش بزرگی از کار این شرکت در مناطق قصرشیرین، جوانرود و ثلاث باباجانی پایان یافته است.

حمیدرضا عراقی در آخرین اظهارنظر خود از نحوه پوشش گازرسانی به مناطق زلزله‌زده غرب کشور توضیح داد: شب ۲۱ آبان مطلع شدیم زلزله بزرگی در کرمانشاه با قدرت بیش از ۷ ریشتر رخ داده و تا ابتدای صبح با وجود تمام نگرانی‌ها هیچ اطلاعی از جزییات این حادثه نداشتیم و به‌محض آنکه از جزییات حادثه مطلع شدیم، خود را به کرمانشاه رساندیم.عراقی با یادآوری اینکه بلافاصله پس از حادثه، اقدامات اولیه براساس شیوه‌نامه‌های مدیریت بحران و اچ‌اس‌ای انجام شده بود، ادامه داد: در اینگونه مواقع، نخستین اقدام تخلیه گاز تمام شهر است که این اقدام ازسوی شرکت گاز استانی انجام شده بود. مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: میزان تخریب در کرمانشاه بیش از حد تصور بود که در این شرایط تخلیه گاز از خطوط گازرسانی شهر، اقدامی مهم و موثر محسوب می‌شود. پس از آن نیز در اسرع وقت جلسه مدیریت بحران با حضور مدیر گازرسانی و سایر مسئولان مربوط در کرمانشاه برگزار شد که در این جلسه تقسیم‌بندی کارها در قالب تیم‌های عملیاتی مختلف انجام شد. در ادامه هم استان‌های معین نیز به یاری ما شتافتند و هر کدام مسئولیت رسیدگی به امور یکی از مناطق آسیب‌دیده را بر عهده گرفتند.

معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار کرد: نیروهای شرکت گاز همدان با امکانات و تجهیزات خود راهی این منطقه شده بودند تا پس از بازرسی اولیه، عملیات نشت‌یابی و بررسی سلامت علمک‌ها انجام شود؛ بر این اساس ابتدا خط تغذیه گاز مورد نشت‌یابی قرار گرفت زیرا قبل از تزریق گاز بهشهر باید مطمئن می‌شدیم که علمک‌ها و رگلاتورها سالم هستند و سپس نشت‌یابی کوچه‌به‌کوچه را انجام می‌دادیم.عراقی گفت: عملیات نشت‌یابی در ۳ مرحله و با دقت کافی انجام می‌شود؛ حتی پس از اتمام عملیات در هر کوچه، همکاران با استفاده از حس بویایی خود نسبت به بوی گاز از امنیت گازرسانی اطمینان می‌یافتند و پس از آن اتصال گاز به منازل مردم انجام می‌شد.مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اهمیت حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمان وصل گاز داخلی منازل تصریح کرد: این سازمان نیز به‌منظور وصل گاز منازل و اماکن عمومی اعلام آمادگی کرده بود؛ بنابراین وصل گاز منازل با حضور نمایندگان سازمان نظام مهندسی، کارشناس شرکت ملی گاز و صاحب ملک انجام می‌شود.به گفته وی، هنگام وصل گاز منازل متوجه می‌شدیم برخی از علمک‌ها گاهی دچار نقص جزئی شده‌اند و گاهی نیز پیش می‌آمد که لوله‌کشی و علمک هیچ مشکلی نداشتند اما در مسیر گازرسانی، بست‌ها دچار ایراد شده بودند که تمامی این موارد رفع شد.


اماکن عمومی در اولویت گازرسانی

عراقی از اتمام بخش بیشتر کار شرکت ملی گاز در مناطق قصرشیرین، جوانرود و ثلاث باباجانی خبر داد و اظهار کرد: اولویت گازرسانی با اماکن عمومی مانند بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها و اداره‌ها بود تا خدمات لازم به مردم ارائه شود.وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه دیگر در کشور با حوادثی همچون زلزله چند وقت گذشته روبه‌رو نشویم، تاکید کرد: کار شرکت ملی گاز نباید با عجله انجام شود زیرا اگر ما در انجام کارمان دقت کافی نداشته باشیم، هم موجب نارضایتی مردم می‌شویم و هم آنکه شرایط ناایمن به‌وجود می‌آید.معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به شیوه‌نامه‌های مدون مدیریت بحران گفت: براساس این شیوه‌نامه‌ها به‌خوبی می‌دانیم که در زمان وقوع زلزله و حوادث طبیعی باید چه اقداماتی داشته باشیم همانطور که در کرمانشاه نیز بر همین اساس عمل کردیم. این دستورها برای تمامی شرکت‌های گاز کشور تعریف شده زیرا وظایف ما در مواقع بحران بسیار حیاتی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: در مدیریت گازرسانی تأکید بر این است که تجهیزات لازم مثل پوشاک و وسایل ایمنی همواره در کانتینرهایی مجهز و آماده باشند؛ علاوه بر این موتورسیکلت‌هایی برای شهرهای بزرگ با امکانات لازم تجهیز شده‌اند تا امدادرسانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند؛ همچنین برای هر استان دو یا سه شرکت معین در شرکت گاز مشخص شده است.عراقی با تأکید بر لزوم احداث ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله ادامه داد: تمام مردم و مسئولان نیز باید آمادگی لازم برای مقابله با حوادث طبیعی ازجمله زلزله را داشته باشند.وی درباره حضور مدیران عامل گاز در مناطق زلزله‌زده توضیح داد: هنگامی که مدیران عامل شرکت‌های گاز در منطقه کرمانشاه حضور یافتند، اهمیت حادثه و سختی کار امدادرسانان را با تمام وجود احساس کردند و متوجه شدند در صورتی که این حادثه در شهر خودشان اتفاق بیفتد مدیریت بحران و وضعیت امدادرسانان به چه صورت خواهد بود.


استفاده از تجربه ژاپن 

عراقی در ادامه صحبت‌های خود به پیش‌بینی وقوع زلزله در کلانشهرهایی مانند تهران اشاره کرد و گفت: تمهیداتی را در نظر گرفته‌ایم که اگر زلزله در شهرهای بزرگی مانند تهران اتفاق بیفتد تخلیه گاز از سطح شهر در کوتاه‌ترین مدت و با بیشترین میزان امنیت انجام شود.وی یادآور شد: در شهرهای بزرگ، وصل مجدد گاز و تغذیه شبکه گازرسانی و نشت‌یابی کوچه به کوچه ماه‌ها طول می‌کشد.این مقام مسئول به همکاری‌های مشترک میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت گاز ژاپن اشاره کرد و گفت: ما از تجربه و دانش ژاپنی‌ها در ایران برای مدیریت بحران استفاده کرده‌ایم چراکه تهران شهر بزرگی است و اگر زلزله‌ای در آن اتفاق بیفتد حوادث مخرب زیادی در پی خواهد داشت.


وزارت نفت وظیفه خود در مناطق زلزله‌زده را به‌درستی انجام داده است

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز گفت: وظیفه نخست وزارت نفت در کرمانشاه توزیع بدون دغدغه نفت، گاز، بنزین و سوخت است که ۴ شرکت اصلی وزارت نفت در این حادثه عملکرد صحیحی داشته‌اند.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، محسن امیریان، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز با بیان اینکه از ۱۰۷ پروژه عمرانی که با بودجه مدیریت نفت برای رفاه عموم در استان کرمانشاه ساخته شده هیچ‌یک آسیب ندیده‌اند، گفت: در گزارش‌هایی که در ساعات پیش به‌دست ما رسیده، نه‌تنها این ساختمان‌ها آسیب ندیده‌اند بلکه هم‌اکنون از این ساختمان‌ها برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان استفاده می‌شود.

امیریان به پروژه ساخت نفت شهر اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز همچون سایر پروژه‌ها بی‌آسیب مانده و اگر لازم باشد برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت پالایش و پخش کرمانشاه هم‌اکنون به صورت متمرکز در حال خدمت‌رسانی ازسوی وزارت نفت به آسیب‌دیدگان است، گفت: وظیفه نخست وزارت نفت در چنین حادثه‌ای توزیع بدون دغدغه نفت، گاز، بنزین و سوخت در نقطه حادثه‌دیده است که بر براساس گزارش‌های رسیده، عملکرد ۴ شرکت اصلی وزارت نفت در این حادثه صحیح بوده است.

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز افزود: در بحث ملی، تقسیم وظایفی در حال انجام است، به‌طور مثال ساخت بیمارستان‌ها به یک ارگان خاص سپرده شده و ساخت مسکن به ارگانی دیگر و رئیس‌جمهوری این تقسیم وظایف را به وزرا ابلاغ می‌کند و هر دستوری که وزیر نفت به شرکت‌ها بدهد باید انجام دهند.وی با بیان اینکه وزیر کشور، مسئول فرماندهی در حوادث است، گفت: وزیر کشور اختیار دارد برای مدیریت بحران از امکانات همه دستگاه‌ها بهره ببرد و اگر تصمیم بگیرد می‌تواند از همه امکانات نفت برای اسکان زلزله‌زدگان استفاده کند. امیریان در پاسخ به این پرسش که چرا به ساختمان‌های ساخته‌شده ازسوی نفت آسیبی نرسیده، اظهار کرد: چندین دلیل در این مورد وجود دارد، نخست آنکه ساخت هر پروژه به اداره ویژه آن سپرده شده است، به‌طور مثال اگر قرار بوده ساختمان با کاربری درمانی ساخته شود، وزارت بهداشت مسئول ساخت آن شده یا ساختمان آموزشی ازسوی آموزش و پرورش و همینطور ساختمان مسکونی که با بودجه شرکت ملی نفت ایران ساخته شده نیز ازسوی بنیاد مسکن و وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده است.

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز ادامه داد: البته این رویه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ازسوی مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز انتخاب شده است و بررسی آثار زلزله نشان می‌دهد این تصمیم درست بوده است؛ البته اگر این ساختمان‌ها آسیب جزئی دیده باشند، بعدها مشخص می‌شود و نیاز به کارشناسی دقیق دارند؛ اما درحال‌حاضر گزارش‌ها حاکی از سلامت ظاهری ساختمان‌ها است.

وی در تشریح دلیل دوم گفت: دومین دلیل این است که نظارت دوگانه در ساخت این ساختمان‌ها وجود دارد، یعنی در هر مرحله از ساخت این ساختمان‌ها هم ناظر ساخت در رویه‌های عادی بر فعالیت نظارت می‌کند و هم ناظر شرکت ملی نفت ایران که به‌عنوان نماینده مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی در منطقه حاضر است، روی هر پروژه نظارت دارد.

امیریان دلیل سوم را نظارت آکادمیک و موسسه‌های دانش‌بنیان بر پروژه‌ها دانست و گفت: در بیشتر پروژه‌های ما دانشجویان و استادان دانشگاهی هم نظارت داشتند، این امر سبب شده که در چنین حادثه‌ای خوشبختانه ساختمان‌هایی که ازسوی شرکت نفت ساخته شده‌اند بی‌آسیب بمانند.

وی در پایان با بیان اینکه باید با بازدید از ساختمان‌های باقیمانده و ساختمان‌های آسیب‌دیده علل و عوامل بررسی شود گفت: باید مشخص شود که به عنوان مثال چرا در یک طبقه همه میلگردهای ساختمان برش خورده و فرو نشسته است. این حوادث در کنار آثار مخرب خود یک دوره دانشگاهی هستند و باید از آنها درس بگیریم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها