کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رشد دلار در ایران، کدام سهم‌ها را داغ می‌کند؟


کد خبر : ۴۳۴۵۱پنجشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵:۰۵۲۹۲۷ بازدید

شاخص بورس در آستانه رسیدن به رکورد تاریخی خود قرار دارد. تحلیل گران یکی از عوامل اقبال بازار به برخی سهم ها و بهبود انتظارات نسبت ...

شاخص بورس در آستانه رسیدن به رکورد تاریخی خود قرار دارد. تحلیل گران یکی از عوامل اقبال بازار به برخی سهم ها و بهبود انتظارات نسبت به آینده را به رشد نرخ دلار نسبت می دهند. شرکت های صادراتی، از این محل سود می برند. اما کدام گروه ها و کدام شرکت ها بیشترین تاثیر را از دلار می گیرند؟

گروه هایی که با دلار داغ می شوند

واقعیت این است که بیشترین نصیب را از رشد دلار گروه های پتروشیمی و فلزات و معادن می برند. جدول زیر برخی نمادهای این دو گروه را همراه با نسبت فروش صادراتی به فروش کل نشان می دهد. چنان چه می بینید برخی نمادها نزدیک به 100 درصد بازارشان صادراتی است.با توجه به این که اکثر این شرکت ها دلار را در بودجه کمتر از چهار هزار تومان لحاظ کرده اند، تثبیت دلار در محدود 4100 تومان و بیشتر در نیمه دوم امسال می تواند باعث تعدیل مثبت در این گروه ها شود.

البته گروه پتروشیمی، خطری را از محل افزایش نرخ ارز مبادله ای و یکسان سازی نرخ ارز پشت گوش خود می بیند. چرا که این گروه خوراک (مواد اولیه) را با نرخ ارز مبادله ای دریافت می کند و در صورت یکسان سازی نرخ ارز، ممکن است هزینه تمام شده تولید در این گروه رشد کند و از سود بکاهد. البته در شرایط فعلی، احتمال تک نرخی شدن ارز طی امسال کاهش یافته است.

گروه هایی که با رشد دلار، نقره داغ می شوند

اما برخی گروه ها هم هستند که اثر منفی از رشد دلار می گیرند. شرکت هایی که مواد اولیه را از طریق واردات تامین می کنند و بازار محصولات شان داخلی است از این دسته هستند. مهم ترین نمادهای مشمول این شرایط، برخی تولیدکنندگان مواد غذایی هستند که مواد اولیه ای چون روغن خام را وارد می کنند. همچنین برخی سهم های گروه دارویی نیز عمدتا متکی به واردات هستند و بازار و محصولات شان هم داخلی است. با توجه به شرایط بازار، سهم نماد این گروه ها را دقیق تر بررسی کنید.  برخی از نمادهای بورسی و فرابورسی که میزان زیادی  از فروش آن ها  به صادرات اختصاص دارد.البته رشد سود آوری شرکت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و اصلا بعید نیست که برخی از این نمادها با وجود رشد دلار تعدیل منفی در سود خود بدهند.

5xsnw249uoktsdpwyqr.jpg

- روزنامه خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها