کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تخفیف ویژه نفت ایران به مشتریان آسیایی


کد خبر : ۴۳۴۳۳چهارشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵:۲۱۱۰۷۶ بازدید

ایران در تلاش است تا مشتریان نفت خود در بازار آسیا را حفظ کند و با وجود تهدید ترامپ به تحریم بیشتر، امیدوار است با ارائه تخفیف در قیمت ...

ایران در تلاش است تا مشتریان نفت خود در بازار آسیا را حفظ کند و با وجود تهدید ترامپ به تحریم بیشتر، امیدوار است با ارائه تخفیف در قیمت ها، جذابیت نفت خود را در مقایسه با نفت سایر تولید کنندگان خاورمیانه افزایش دهد.

به گفته 3 منبع اگاه که نخواستند نامشان فاش شود، شرکت ملی نفت ایران در طی چند هفته گذشته محموله های فوری نفت خام سبک و سنگین را به مشتریان اصلی خود در آسیا پیشنهاد کرده و قیمت نفت خام خود در ماه دسامبر را در مقایسه با نفت خام عربستان به پایین ترین رقم در طی چند سال گذشته رسانده است.

این در حالی است که کنگره آمریکا تا اواسط ماه دسامبر فرصت دارد تا در مورد وضع مجدد تحریم ها علیه ایران که بعد از تاوفق هسته ای برداشته شده تصمیم گیری نماید.

تیلاک دوشی، مشاور در موسسه میوز اند استانسیل در سنگاپور در این باره گفت: «تهدید برقراری تحریم ها از جانب کنگره آمریکا موجب شده تا ایران از طریق ارائه تخفیف و تعدیل کرایه حمل در پی تحکیم موقعیت خود در بازارها برآید.»

شرکت ملی نفت ایران اولین بار قیمت رسمی نفت خام سنگین خود برای ماه اکتبر را در مقابل نفت عرب لایت عربستان داد و این کاهش را برای محموله های ماه دسامبر نیز مجددا تکرار کرد. این کاهش قیمت ها موجب شده تا فاصله قیمت نفت سنگین ایران با نفت عرب لایت عربستان برای ماه دسامبر به بالاترین رقم در طی بیش از یک دهه گذشته برسد.

در همین حال، کاهش قیمت نفت خام سبک ایران نیز موجب شده تا تفاصل قیمت این نوع نفت با نفت خام عرب لایت عربستان به پایین تین رقم در طی 2 سال گذشته برسد.

به گفته منابع آگاه، این تخفیف ها با هدف حفظ مشتریان فعلی نفت ایران صورت گرفته است.

منابع تجاری گفتند، کاهش قیمت ها برای ماه اکتبرموجب شده تا خریداران ژاپنی و هندی خرید خود از ایران را افزایش دهند و انتظار می رود این حجم بالای خرید را در ماه های بعد نیز ادامه دهند.

پیشنهادات ایران برای نفت خود جهت عرضه در ماه دسامبر چند هفته قبل از نشست 30 نوامبر اوپک و تولید کنندگان غیر اوپکی عضو توافق کاهش تولید ارائه شده که قرار است در ان در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری شود توافق کاهش تولید در مارس 2018 منقضی می شود.

به گفته احسان الحق، مدیر بخش نفت خام و فرآورده های نفتی موسسه مشورتی ریسورس اکونومیست، این در حالی است که صادرات نفت خام بصره عراق افزایش یافته و عرضه نفت قطر برای ماه ژانویه نیز رشد داشته و این موجب فشار بر بازار انواع نفت خام ایران شده است.

با این وجود، تجار و تحلیلگران انتظار ندارند که رقابتی مشابه رقابت قبل از انعقاد توافق کاهش تولید سال 2016 اوپک بر سر به دست آوردن سهم بیشتر از بازار نفت در بگیرد و انتظار می رود تهران تولید نفت خود را در حد 3.8 میلیون بشکه و صادراتش را در سطح 2.4 تا 2.6 میلیون بشکه در روز حفظ نماید.

یک تاجر نفت ایران گفت: «حجم (صادرات نفت ایرانی ها) به حداکثر خود رسیده مگر اینکه آنها بتوانند تولید خود را به بیش از این رقم افزایش دهند.» / تسنیم



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها