کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سردار سلیمانی و 70 نیرو چگونه اربیل را از دست داعش نجات دادند؟


کد خبر : ۴۳۴۲۸چهارشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۱۲۱۱۹۳ بازدید

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۹۳ تنها با ۷۰ نفر از نیروهایش توانست اربیل را از اشغال داعش نجات دهد.

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۹۳ تنها با ۷۰ نفر از نیروهایش توانست اربیل را از اشغال داعش نجات دهد.

خردادماه سال ۱۳۹۳ نیروهای داعش با پیشروی به‌سمت مناطق شمال عراق به‌ سرعت توانستند مناطق مهمی از شمال این کشور از جمله موصل را به‌ تصرف خود در آورند و در سوی دیگر نیز نیروهای داعشی پیشروی خود از مرزهای غربی عراق در استان الانبار را آغاز و با تصرف بخش اعظمی از این استان، حرکت خود به‌سمت بغداد برای تصرف پایتخت کشور عراق را آغاز کردند.

داعش در ادامه پیشروی‌های خود در شمال عراق پس از تصرف موصل، شهر اربیل را به محاصره خود در آورد و می‌رفت تا با تصرف این شهر عملاً بخش مهمی از اقلیم کردستان عراق را نیز اشغال کند.

اما در حالی که داعش گام‌های آخر برای تصرف اربیل را برمی‌داشت، یک اتفاق مهم این شهر را از سقوط حتمی نجات می‌دهد. سرلشکر سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شخصاً با ۷۰ تن از نیروهایش به اربیل می‌رود و طی عملیاتی که شخصاً فرماندهی آن را به‌عهده داشت، موفق می‌شود محاصره شهر اربیل را بشکند.

چندی بعد در مهر ماه همان سال، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در همین باره گفت: “اگر ایران نبود داعش کردستان عراق را می‌گرفت، سردار سلیمانی با ۷۰ نفر جلوی داعش را گرفت و نگذاشت وارد اربیل شوند”.

همان زمان رسانه‌های کردستان اعلام کردند که، چند روز پیش از حمله داعش به اربیل، سردار سلیمانی که برای اطلاع دقیق از میزان پیشروی‌های داعش در عراق به این کشور رفته بود، در جریان بازدید میدانی از جبهه جنگ در کردستان عراق به مسعود بارزانی هشدار می‌دهد که احتمالاً هدف بعدی داعش پس از اشغال “الکوایر” و “مخمور” اربیل است، اما بارزانی به این هشدار سردار سلیمانی توجه نمی‌کند.

فرمانده نیروی قدس سپاه همچنین به مقامات کردستان عراق تذکر می‌دهد که نیروهای پیشمرگه کردستان عراق، هیچ‌گونه آمادگی و اطلاع از نحوه مقابله با داعش را ندارند، اما باز هم بارزانی و معاونانش به این تحلیل‌های نظامی سردار سلیمانی توجه نمی‌کنند.

پس از آنکه داعش اربیل را به محاصره خود در می‌‌آورد، تنها کسی که به درخواست کمک بارزانی جواب مثبت می‌دهد ایران است و حتی آمریکایی‌ها نیز درخواست کمک بارزانی را بی‌پاسخ می‌گذارند.

با بحرانی‌تر شدن شرایط، بارزانی این بار از جمهوری اسلامی ایران درخواست کمک می‌کند. پس از دریافت پیام کمک بارزانی از سوی مقامات ایرانی، جمهوری اسلامی با یک تصمیم قاطع در راستای دفاع از مردم و دولت عراق، به درخواست بارزانی جواب مثبت می‌دهد.

در همین راستا سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با یک پرواز وارد فرودگاه اربیل می‌شود تا مستقیماً عملیات شکست محاصره اربیل را فرماندهی کند. طی این عملیات،‌ سردار سلیمانی تنها با ۷۰ تن از نیروهایش،‌ مقابل تروریست‌های تکفیری می‌ایستد و با شکستن محاصره اربیل، این شهر را از سقوط حتمی نجات دهد.

حالا امروز در نتیجه مقاومت و ایستادگی نیروهای جبهه مقاومت و تقدیم شهدای فراوان و پس از ۶ سال، حکومت داعش در عراق و سوریه پایان یافته و فصل جدیدی در تحولات منطقه غرب آسیا آغاز شده‌ است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها