کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دادگاه نیویورک پرونده 1.7 میلیارد دلاری علیه ایران را دوباره به جریان انداخت


کد خبر : ۴۳۴۰۲چهارشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶:۰۳۲۵۶ بازدید

یک دادگاه تجدید نظر در نیویورک پرونده شکایت خانواده‌های سربازان کشته‌شده در لبنان علیه بانک مرکزی ایران را دوباره به جریان انداخت.

یک دادگاه فدرال تجدیدنظر در نیویورک روز سه‌شنبه بخشی از پرونده 1.68 میلیارد دلاری خانواده‌های نظامیان آمریکایی کشته‌شده در انفجار سال 1983 در مقر نظامیان آمریکایی در لبنان را دوباره به جریان انداخت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شعبه دوم دادگاه منطقه‌ای تجدید نظر اعلام کرده است رأی دو سال پیش دادگاه در رد شکایت علیه بانک مرکزی ایران، بانک ایتالیایی «بانکا یو.بی‌.اِی.ای اس.پی.اِی» که به ارتباط اقتصادی با ایران متهم است و بانک «کلیراستریم» لوکزامبورگ که به گشایش حساب برای بانک مرکزی و یو.بی‌.اِی.ای متهم است، اشتباه بوده است.

شاکیان این پرونده تلاش می‌کنند تا برای نقد کردن بخشی از حکم 3.8 میلیارد دلاری‌ای که پیش از این از سوی یک دادگاه فدرال علیه ایران صادر شده، اوراق بهاداری را که مدعی‌اند تحت مالکیت بانک مرکزی ایران و در حساب‌های کلیراستریم بوده را احیا کنند.

این افراد با متهم کردن کلیراستریم به انتقال مخفیانه میلیاردها دلار اوراق بهادار متعلق به بانک مرکزی ایران، تلاش می‌کنند تا پول‌های نقد این بانک لوکزامبورگی را که در بانک «جی.پی مورگان» در نیویورک نگهداری می‌شود، ضبط کنند. 

در سال 2015، «کاترین فارست» قاضی منطقه‌ای آمریکا با رد این شکایت، حکم داد که او بر دارایی‌های بانک مرکزی که خارج از آمریکا واقع شده‌اند حاکمیت قضایی نداشته و ضمنا در حساب‌های کلیراستریم و یو.بی‌.اِی.ای در جی.پی مورگان هم پولی وجود ندارد که بخواهد با شاکیان ارائه شود.

در حکم 72 صفحه‌ای که روز سه‌شنبه از سوی «رابرت سک» قاضی منطقه‌ای صادر شده، استدلال طرح‌شده از سوی فارست مبنی بر نبود حاکمیت قضایی بر اموال خارجی مورد تائید قرار گرفته، اما عنوان شده است که تفسیرهای جدید از «قانون مصونیت‌های حاکمیتی خارجی» این اجازه را به دادگاه‌های نیویورک داده تا از حاکمیت قضایی خود برای «فراخواندن دارایی‌های فراسرزمینی» استفاده کنند. 

سک به فارست دستور داده که در مورد اینکه آیا بر کلیراستریم حاکمیت قضایی دارد یا نه و اینکه آیا قوانین ایالتی یا فدرال مانع ادعای شاکیان در مورد اوراق هستند، تصمیم‌گیری کند.

در آوریل سال 2016، دیوان عالی ایالات متحده در پرونده‌ای دیگر به نام «پترسون در برابر جمهوری اسلامی ایران»، حکم داد که کنگره از اختیارات خود سوءاستفاده نکرده و بر اساس مصوبه نمایندگان بانک مرکزی ایران باید حدود 2 میلیارد دلار را که در آمریکا بلوکه شده است، به «قربانیان تروریسم» پرداخت کند.

در جریان انفجار سال 1983 در بیروت، 241 نظامی آمریکایی کشته شدند. واشنگتن با متهم کردن تهران به ارتباط با این انفجار، تلاش کرده تا چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را تصاحب کند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها