کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تست و بررسی جدیدترین پرچم دار گوشی های سامسونگ


کد خبر : ۴۳۰۱سه شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۰:۱۵۵۵۸۸ بازدید

سامسونگ از همان زبان طراحی گلکسی S3 و S4 با تغییرات جزئی در گلکسی اس 5 نیز بهره برده است. اولین موضوعی که در گلکسی اس 5 دستخوش تغییر شده مربوط به لبه‌های دستگاه است که حالا انحنای...

زومیت: گلکسی اس ۵ همچون روال گذشته در دو نسخه راهی بازارهای مختلف دنیا می‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته که شبکه مخابراتی 4G LTE در آن‌ها فعال است، نسخه G900F با پردازنده Snapdragon 801 و در کشورهای در حال توسعه مانند ایران خودمان که هنوز شبکه 3G نیز آنطور که باید و شاید در آن‌ها عمومی نشده، نسخه G900H با پردازنده ۸ هسته‌ای Exynos 5 عرضه می‌شود. 


طراحی

سامسونگ از همان زبان طراحی گلکسی S3 و S4 با تغییرات جزئی در گلکسی اس ۵ نیز بهره برده است. اولین موضوعی که در گلکسی اس ۵ دستخوش تغییر شده مربوط به لبه‌های دستگاه است که حالا انحنای کمتری دارند تا مسطح‌تر و چهارگوش‌تر به نظر برسد. این موضوعی است که ممکن است برای بسیاری جذاب به‌نظر برسد و برخی نیز از آن خوششان نیاد. در واقع اس ۵ از نظر طراحی بیشتر شبیه به نسل دوم شده است. همچنان بدنه دستگاه پلاستیکی است؛ اما این بار در برابر نفوذ مایعات و گرد‌و‌غبار به داخل دستگاه مقاوم شده است که خود موجب دوام بیشتر دستگاه می‌شود.

 


سامسونگ همچنان دکمه فیزیکی خانه و دکمه‌های لمسی در لبه پایین دستگاه را حفظ کرده است؛ با این تفاوت که دکمه منوی سابق به دکمه نمایش اپلیکیشن‌هایی که اخیرا باز شده‌اند اختصاص یافته است. پس چطور می‌توان منو رو فعال کرد؟ دکمه سه نقطه که در اندروید ۴ به بعد وظیفه فعال‌کردن منو را داشت حالا در رابط کاربری جدید تاچ‌ویز نیز اضافه شده است؛ در هر برنامه یک دکمه در گوشه بالا اضافه شده که منو را فعال می‌کند. اگر کاربر تلفن‌های قبلی سامسونگ باشید در چند روز اول، هر بار که بخواهید منو را فعال کنید،  مدام به اشتباه دکمه نمایش اپلیکیشن‌های اخیر را فشار می‌دهید. تغییر دیگری که در این بخش اعمال شده، اضافه شدن سنسور اثر انگشت‌خوان به دکمه فیزیکی خانه (Home) است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

با وجود اینکه حاشیه دور صفحه‌نمایش بسیاری از تلفن‌های هوشمند امسال باریک‌تر شده است، اما سامسونگ ترجیح داده تا همچنان حاشیه دور صفحه را باریک‌تر نکند و اعتقاد دارد این موضوع باعث آسیب‌پذیری صفحه‌نمایش در برخوردهای احتمالی می‌شود. این تلفن همچنین استاندارد IP67 را برای مقاومت در برابر نفود مایعات و گرد‌و‌غبار به داخل دستگاه کسب کرده است. اس ۵ تنها ۸.۱ میلی‌متر ضخامت دارد و جنس لبه‌ها نیز همان پلاستیکی با طرح شبیه به فلز که در تلفن‌های گلکسی نوت و اس ۴ نیز استفاده شده بود برخورد می‌کنیم. در قسمت پایین دستگاه پورت مایکرو USB 3.0 که با یک تکه پلاستیکی پوشیده شده، قابل مشاهده است. این پوشش پلاستیکی قرار است از ورود مایعات به داخل دستگاه جلوگیری کند.
 


در لبه بالای این تلفن علاوه بر جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، فرستنده اینفرارد برای کنترل لوازم صوتی، تصویری و خانگی و همچنین میکروفون ثانویه برای لغو نویز صدا وجود دارد.

مشخصات فنی گلکسی اس ۵ سامسونگ

- دوربین ۱۶ مگاپیکسل با سنسور ایزوسل،‌ سایز سنسور 1/2.6 اینچ

- دوربین جلو ۲ مگاپیکسل

- سیستم‌عامل اندروید ۴.۴.۲ کیت‌کت به همراه رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ

- پردازنده ۸ هسته‌ای Exynos 5 Octa 5422 با چهار هسته Cortez A15، حداکثر فرکانس ۲.۱ گیگاهرتز و Cortex-A7 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز به همراه گرافیک Mali-T628 MP6

- ابعاد ۱۴۲ در ۷۲.۵ در ۸.۱ میلی‌متر

- وزن ۱۴۵ گرم

- صفحه‌نمایش ۵.۱ اینچ از نوع Super AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل، تراکم ۴۳۲ پیکسل در اینچ به همراه روکش محافظ گوریلا گلس ۳

- حافظه ذخیره‌سازی ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت

- حافظه رم ۲ گیگابایت

- بلوتوث ۴،‌ NFC

- سنسور ضربان قلب و سنسور اثر انگشت

- باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت

جنس پشت دستگاه همچنان پلاستیکی است؛ اما این بار طرحی جدیدی برای آن در نظر گرفته شده است. پوششی که برای بسیاری اهمیت ندارد؛ برای برخی جذاب و زیباست و برای بعضی دیگر نیز دلچسب نیست. هرچند این پوشش نسبت به نسل قبلی گلکسی اس بهتر شده است؛ اما به نظر می‌رسد نسبت به چرم مصنوعی به کار رفته در گلکسی نوت ۳ یک عقب‌گرد به شمار می‌رود. در این قسمت، لنز دوربین و سنسور جدید محاسبه ضربان قلب به همراه فلاش LED وجود دارد.
 


نکته مثبتی که در باره جنس بدنه پشتی دستگاه رعایت شده، آن است که به خوبی به دست می‌چسبد و به این ترتیب، وقتی تلفن را در دست دارید، از دستتان سر نمی‌خورد. با وجود اینکه سایز صفحه‌نمایش به ۵.۱ اینچ افزایش یافته، اما هنوز همچنان استفاده از آن با یک دست به خوبی میسر است. در واقع ضخامت ۸.۱ میلی‌متری به همراه لبه‌های منحنی شکل و وزن ۱۴۵ گرمی باعث شده‌اند تا ارگونومی دستگاه حفظ شود و استفاده از آن با یک دست به خوبی میسر شود. اس ۵ در مقایسه با اس ۴ حدود ۱۵ گرم سنگین‌تر شده است؛ اما تنها وقتی دو تلفن را در دو دست خود بگیرید متوجه این موضوع می‌شوید. با وجود افزایش وزن دستگاه هنوز گلکسی اس ۵ در مقایسه با وان M8 و اکسپریا Z2 سبک‌تر است.

پوشش نرم پلاستیکی پشت دستگاه، هرچند برای بسیاری دلچسب نباشد، اما امکان تعویض باتری را میسر می‌کند. علاوه بر تعویض باتری امکان اتصال کارت حافظه و سیم‌کارت نیز از طریق بخش پشتی دستگاه میسر است.

صفحه‌نمایش

سامسونگ در اس ۵ به استفاده از صفحه‌نمایش امولد ادامه داد و این بار سایز آن را به ۵.۱ اینچ افزایش داد. تراکم پیکسل‌ها در این صفحه نمایش به ۴۳۲ پیکسل در اینچ می‌رسد. براساس آزمایش‌های تخصصی انجام شده توسط گروه دیسپلی‌میت، گلکسی اس ۵ به بهترین صفحه نمایش OLED جهان مجهز شده است؛ سامسونگ به مرور مشکلات پنل‌های OLED مانند رنگ‌های اشباع شده و غیر طبیعی را رفع نموده و حالا در صفحه AMOLED بکار رفته در S5، نه تنها حداکثر شدت روشنایی نسبت به صفحه‌نمایش S4 حدود ۲۲ درصد افزایش یافته، بلکه دقت نمایش رنگ‌ها نیز بهبود یافته و رنگ‌ها به شکل طبیعی و غیراشباع‌ شده نمایش داده می‌شوند. این در حالی است که دیگر قابلیت‌های خوب و منحصر به فرد نمایشگرهای OLED مانند کنتراست بی‌نهایت تصاویر، مشکی عمیق و زاویه دید بسیار وسیع نیز در این تلفن وجود دارند.
 


نمایشگر S5 را می‌توان یک جهش اساسی در نمایشگرهای AMOLED سامسونگ دانست؛ چرا که در بررسی‌های فنی توانسته است توان سامسونگ در رفع مشکلات پیشین این نمایشگرها را به وضوح نشان دهد. روشنایی نمایشگر S5 به ۴۵۰ نیت می‌رسد که آن را از نظر روشنایی هم سطح بهترین LCDهای بازار قرار می‌دهد؛ هر چند که هنوز با نمایشگر آیفون 5S اندکی در این بخش فاصله دارد. نکته قابل‌توجه دیگر بهتر‌شدن اساسی نمایشگر اس ۵ در بازتولید صحیح رنگ‌ها است. براساس آزمایش‌های انجام شده، صحت رنگ‌های نمایش داده شده در اس 5 هم‌سطح با نمایشگر‌ گوشی‌های الجی جی ۲ و اچ تی سی وان جدید قرار می‌گیرد؛ اما هنوز فاصله اندکی با بهترین اندرویدی بازار (از نظر نمایش درست رنگ‌ها) یعنی نکسوس ۵ دارد. آخرین نکته قابل توجه و بسیار مهم در بهبودهای صورت گرفته در نمایشگر S5 به نمایش بهتر رنگ سفید در این گوشی مربوط است که در این زمینه، پرچم‌دار جدید سامسونگ، رنگ سفید را با دقت بسیار خوب و بهتر از رقبا نشان می‌دهد که تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است. در کل نمایشگر اس 5 در همه زمینه‌ها با پیشرفت اساسی روبه‌رو بوده که آن را تبدیل به یکی از بهترین نمایشگرهای موبایل بازار می‌کند که دیگر فاصله‌‌ای با بهترین LCD های بازار ندارد و شاید در آینده‌ای نزدیک از آن‌ها پیشی بگیرد.

 اختلاف بین صفحه‌نمایش گلکسی اس ۴ و اس ۵ آنقدر مشهود است که حتی با چشم غیرمسلح نیز به خوبی می‌توان آن را تشخیص داد. سامسونگ در صفحه‌نمایش اَمولد بکار گرفته شده در اس ۵ توانسته نه تنها رنگ مشکلی عمیق را حفظ کند، بلکه سفید را نیز به شکل واقعی نمایش دهد؛ همین موضوع باعث خوانایی بیشتر متون می‌شود و لذت تماشای ویدیو و اجرای بازی‌ها را در این تلفن دو چندان می‌کند.

سامسونگ حالت‌های مختلف نمایش تصاویر شامل، عکس حرفه‌ای، سینما، دینامیک، استاندارد و غیره را در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش قرار داده است تا کاربران بتوانند براساس میل خود یکی از آن‌ها را فعال کنند و رنگ‌ها را براساس سلیقه خود یا شرایط مختلف تغییر دهند.

اسپیکر و صدای خروجی

بسیاری از کمپانی‌های سازنده تلفن‌های هوشمند سعی می‌کنند با قرار‌دادن دو اسپیکر و بهره‌گیری از موتورهای ویژه صوتی کیفیت صدای خروجی را بهبود بخشند، یا با قرار‌دادن اسپیکرها در جلو یا لبه‌های پایینی دستگاه به بهبود شنیداری صدای خروجی کمک کنند. اما گویا سامسونگ به این مسأله  توجهی نداشته و نه تنها از هیچ فناوری ویژه‌ای برای بهبود تجربه شنیداری کاربر استفاده نکرده، بلکه تنها به یک اسپیکر مونو در پشت دستگاه قناعت نموده است.
 


در تجربه‌ای که ما در هنگام کار با این گوشی داشتیم، حجم صدای خروجی پایین‌تر از حد انتظار ما بود. ما صدای خروجی را با تلفن‌های گلکسی نوت 3، نکسوس 5، جی 2 ال‌جی و وان اچ‌تی‌سی مقایسه نمودیم و  گلکسی اس 5 از همه رقبای مذکور صدای خروجی کمتری داشت. کیفیت صدای خروجی نیز در حد معمولی است و ویژگی خاصی ندارد.

سنسور اثر انگشت‌خوان

سنسور اثر انگشت با دکمه فیزیکی خانه (Home) یکپارچه شده است؛ شبیه به آنچه در آیفون 5s نیز شاهد آن بودیم. برای فعال‌کردن سنسور اثر انگشت، سیستم از کاربر درخواست می‌کند تا چندین بار انگشت  را بر روی سنسور بکشید. اگر انگشت خود را به آرامی بر روی سنسور بکشید، عمل تشخیص به خوبی انجام می‌شود. برخلاف آیفون 5s که برای تشخیص اثر انگشت، لازم است تا انگشت خود را بر روی دکمه اصلی قرار دهید، در گلکسی اس ۵ باید انگشت را  از کمی بالاتر از دکمه فیزیکی به سمت پایین بکشید. تشخیص اثر انگشت کاربر در سنسور گلکسی اس ۵ با سرعت و دقت قابل قبولی انجام می‌شود؛ اما این سنسور فعلاً به جز باز‌کردن قفل گوشی کاربرد دیگری ندارد!
 


سامسونگ از یک سنسور ساخت Synaptics که در زمینه تولید تاچ‌پدهای لپ‌تاپ‌ها نیز فعالیت می‌کند، در گلکسی اس ۵ بهره برده و آن را به خوبی با دکمه فیزیکی یکپارچه نموده است.

اگر شخص دیگری قصد استفاده از تلفن شما را داشته باشد یا به هر دلیلی سنسور تا ۵ بار نتواند اثر انگشت شما را تشخیص دهد، آن‌وقت تنها راه باز‌کردن تلفن وارد‌کردن رمز عبوری است که در زمان فعال‌سازی سنسور اثر انگشت‌خوان وارد کرده‌اید.

سامسونگ همچون اپل اعلام نموده که اطلاعات مربوط به اثر انگشت کاربران هرگز به خارج از گوشی آپلود نمی‌شوند. این کمپانی کره‌ای حتی گفته است که تصویر اثر انگشت کاربران را ذخیره نمی‌کند و تنها نقشه‌ منحصر به فردی از آن‌ها تهیه نموده و آن را بصورت رمزگذاری شده، نگاه می‌دارد.

اگر دست را به آرامی بر روی سنسور بکشید، قادر به تشخیص اثر انگشت شما است؛ اما در آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم این سنسور به اندازه تاچ‌ای‌دی اپل دقیق و سریع عمل نمی‌کند؛ با این حال پس از چندین بار استفاده از آن، یاد گرفتیم که چطور و با چه سرعتی انگشت را بر روی آن بکشیم تا عمل تشخیص به درستی صورت پذیرد.

سنسور ضربان قلب سنج

یکی از امکانات جدیدی که به گلکسی اس ۵ اضافه شده، سنسور ضربان قلب سنج است. سامسونگ بخش جدیدی را به نرم‌افزار S Health خود اضافه کرده تا از طریق این سنسور امکان سنجش ضربان قلب را میسر کند. هر بار که بخواهید ضربان قلب خود را محاسبه کنید باید انگشت خود را بر روی سنسور پشتی قرار دهید.
 


این قابلیت احتمالاً برای کاربرانی که به سلامت خود توجه ویژه دارند کارآمد خواهد بود. از آنجایی که قابلیت ضربان سنج در دل نرم‌افزار S Health قرار گرفته، کاربر می‌تواند در هنگام ورزش و در کنار اطلاعات آماری مربوط به حرکات ورزشی خود، به سرعت به این بخش دسترسی داشته و بتواند ضربان قلب خود را مشاهده کند. اما سنسور برای تشخیص ضربان قلب حدود ۵ تا ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارد و اگر قصد داشته باشید همواره ضربان قلب خود را تحت‌نظر داشته باشید، احتمالاً مجبور خواهید شد یکی از دو گجت پوشیدنی جدید سامسونگ یعنی Gear Fit یا Gear 2 را تهیه کنید. این دو ابزار هر دو دارای سنسور ضربان سنج هستند که بطور مداوم ضربان قلب کاربر را تحت‌نظر می‌گیرند.

دوربین

سامسونگ در گلکسی اس ۵ از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسل با سنسور جدید ساخت خود با نام ایزوسل بهره برده است. نرم‌افزار دوربین کلیه امکانات نرم‌افزاری گلکسی اس ۴ و نوت ۳ را داراست و علاوه بر آن، پذیرای چند قابلیت جدید دیگر است. در اس ۵ می‌توانید تأثیر HDR را به صورت زنده و پیش از تصویر‌برداری در صفحه مشاهده کنید؛ قابلیت دیگری با نام Selective Focus نیز چند تصویر را از سوژه می‌گیرد و با ترکیب آن‌ها، چند تصویر با فوکوس‌های مختلف ایجاد می‌کند. این قابلیت بعضی اوقات خوب عمل نمی‌کند و بخشی از تصویر بصورت مات ذخیره می‌شود.
 


پرچم‌دار جدیدی سامسونگ مثل بسیاری از گوشی‌های رده اول بازار، دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی دارد که در سمت جلو، دوربین 2 مگاپیکسلی دیگری آن را همراهی می‌کند. در گلکسی اس 4 از حسگر ساخت سونی استفاده شده بود و نسخه‌ی کوآلکامی یعنی I9505 از تراشه‌ی ساخت کوآلکام بهره می‌برد. این بار سامسونگ برای افزایش حاشیه‌ی سود و با توجه به سیاست‌های کلی خود، از حسگری به نام ISOCELL استفاده کرده است. در مورد دوربین جلو هم حسگر توسط خود سامسونگ تولید شده است. در توضیح نحوه‌ی عملکرد آیسوسل بهتر است به مقاله‌ی مفصل زومیت مراجعه کنید؛ اما به طور خلاصه می‌توان آیسوسل را اینگونه توضیح داد که برای اجتناب از تداخل نوری و الکترونیکی پیکسل‌های مجاور که منجر به تأثیر نور زیاد جذب شده توسط یک پیکسل، روی پیکسل مجاور می‌شود، از ایزوله‌کردن استفاده شده است. به همین دلیل نام این تکنولوژی به صورت اختصاری آیسوسل یعنی سلول ایزوله شده گذاشته شده است. در کنار ایزولاسیون، در ساختار حسگر از چیدمان خاصی به شکل عمودی استفاده شده که سطح مفید جذب نور را افزایش می‌دهد.

تکنولوژی دیگری که در این ابعاد کوچک پیکسل‌ها تاکنون استفاده نشده بود، فوکوس از طریق فناوری پیشرفته‌ای به نام تشخیص فاز است. به این منظور جفت پیکسل‌هایی روی سطح حسگر پیش‌بینی می‌شود. در ادامه تصویر دسته‌ای از پیکسل‌ها با دسته‌ی دیگر مقایسه می‌شود؛ اگر دو تصویر یکسان باشد، سوژه‌ی مورد نظر در فوکوس است و در غیر این صورت باید مکانیزم فوکوس فعال شود و آن را تصحیح کند.

برخی سازندگان مثل HTC در مورد دوربین سمت جلو از نمونه‌های 5 مگاپیکسلی استفاده کرده‌اند در حالی که سامسونگ به همان دوربین‌های 1080p یا 2 مگاپیکسل گذشته بسنده کرده است.

اندازه‌ی حسگر دوربین جلو و پشت به ترتیب 1/7.6 اینچ و 1/2.6 اینچ است که با توجه به رزولوشن عکس‌ها، اندازه‌ی یک پیکسل در مورد هر دو دوربین 1.12 میکرومتر خواهد بود. متأسفانه سامسونگ اندازه‌ی پیکسل‌ها را افزایش نداده تا جذب نور در محیط‌های تاریک بهتر شود.

مشخصه‌ی مهم دیگر میزان گشادگی دیافراگم یا Aperture است که در مورد دوربین اصلی f/2.2 و در مورد دوربین سمت جلو f/2.4 است. در مورد بسیاری از گوشی‌های رده اول، f/2.2 به عنوان ماکسیمم گشادگی دیافراگم انتخاب شده است.

گلکسی اس 5 حسگری با نسبت طول به عرض 16 به 9 دارد و در کنار HTC One جدید یا M8 و همچنین M7 به عنوان تنها حسگرهایی با این نسبت تصویر مطرح می‌شود.

فلش دوربین در گلکسی اس 5 برخلاف آیفون جدید اپل و پرچم‌دار HTC تنها یک LED دارد و از این نظر در محیط تاریک، نورپردازی ضعیف‌تری دارد.
گلکسی اس 5 به قابلیت عکاسی HDR نیز مجهز است. هدف از عکاسی HDR افزایش جزئیات بخش‌های تاریک و نورانی تصویر است. این عکس‌ها حاصل ترکیب چند عکس در فاصله‌ی زمانی بسیار کوتاه هستند. گلکسی اس 5 در واسط گرافیکی نرم‌افزار دوربین خود، آیکونی برای فعال‌کردن این قابلیت در سمت چپ قرار داده تا دسترسی به آن سریع و ساده باشد. همچنین امکان مشاهده نتیجه عکاسی HDR به صورت زنده نیز وجود دارد.

تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی اس 5 کیفیت بسیار خوبی دارند و پرچمدار جدید سامسونگ در زمینه عکاسی، در بین تلفن‌های هوشمند مهم بازار، یک گزینه برتر محسوب می‌گردد. با استفاده از سنسور 16 مگاپیکسلی و امکانات ویژه نرم‌افزاری می‌توانید با کمی دقت، تصاویر بسیار باکیفیتی را ثبت نمایید.
 


تنها ایرادی که می‌توان به دوربین این تلفن‌هوشمند وارد نمود مربوط به کیفیت تصاویر در نور کم است. بر خلاف تصاویر ثبت شده در روز، این تلفن‌هوشمند در نور کم همانند دیگر پرچمداران کنونی عملکرد متوسطی دارد و جزئیات آن طور که باید و شاید مشهود نیستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از تصاویر گرفته شده در نور کم را مشاهده کنید:
 


فیلمبرداری دوربین این تلفن نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. گلکسی اس 5 می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن 4K را ضبط کند. همچنین قابلیت‌های نرم‌افزاری دوربین این گوشی که در ادامه و در بخش نرم‌افزار به آنها اشاره خواهیم نمود، می‌توانند تجربه بهتری را برای ضبط ویدیو به کاربر ارائه دهند. کیفیت ویدیوهای تولید شده قابل قبول بوده و می‌توانند برای ثبت لحظات ویژه زندگی کارآمد باشند.

قدرت و بازده

سامسونگ سابقاً توانست در اکسینوس 5420 که در نوت ۳ به کار رفته بود، مصرف باتری را به شدت کاهش دهد و آن را به حد قابل قبولی برساند. حال سامسونگ با بهره‌گیری از تجارب گذشته، SOC ویژه خود را برای S5 با نام Exynos 5422 j تولید کرد که تمامی امکانات big.LITTLE را به طور کامل در خود گنجانده است و نزدیک به ۳۴ درصد از چیپ به کار رفته در نوت ۳ قوی‌تر است. 

CPU هشت هسته‌ای این چیپ مجهز به چهار هسته بزرگ و قدرتمند ARM Cortex A15 با فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتز و چهار هسته کوچک ARM Cortex A7  با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز می‌باشد که با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری تولید می‌شود و  قدرت پردازشی عظیمی را در اختیار سیستم‌عامل قرار می‌دهد.

نکته قابل توجه آن است که سامسونگ معماری big.LITLLE را به‌صورت کامل در این تراشه اجرا کرده است و خوشبختانه 5422 قادر است تا به کمک فناوری HMP تمام هسته‌ها را به‌صورت جداگانه مدیریت کند. بدین ترتیب سیستم‌عامل هر یک از هسته‌های را به عنوان یک هسته پردازشی شناخته و می‌تواند آن‌ها را بر اساس نیاز، به‌صورت نامتقارن مدیریت کند. در این روش امکان به‌کارگیری هر هشت هسته به‌صورت مجزا فراهم است؛ در حالی که در تراشه‌های قبلی اگسینوس اکتا، فقط چهار هسته می توانستند همزمان فعالیت داشته باشند.

برای مثال این پردازنده قادر است به شکل زیر عمل کند:

    وظیفه سبک : تنها دو هسته A7 روشن و هر شش هسته دیگر خاموش

    وظیفه نسبتاً سبک: دو هسته A7 و دو هسته A15 روشن و چهار هسته دیگر خاموش

    وظیفه سنگین: چهار هسته A7 و دو هسته A15 روشن و دو هسته دیگر خاموش

    وظیفه خیلی سنگین: هر هشت هسته روشن

این نوع تکنولوژی حد اعلای مصرف بهینه انرژی را در معماری big.LITTLE فراهم می‌کند.

سامسونگ برای پردازش گرافیکی از تراشه  ARM Mali T628 استفاده نموده که قادر است نمایشگرهایی با رزولوشن  2560 در 1440 و 2560 در 1600 را پشتیبانی کند و قادر به دیکد فیلم‌های با رزولوشن 4K است تا از این نظر نیز دغدغه‌ای برای کاربران نسبت به تراشه اسنپ ۸۰۱ باقی نماند.

اکسینوس 5422 به دو تکنولوژی اختصاصی سامسونگ یعنی فشرده‌سازی تصاویر موبایل (MIC) و هایبرنیت وفقی مجهز شده است. فناوری MIC قادر است با فشرده‌سازی اطلاعات به نصف، از پهنای باند حافظه کمتری استفاده کند . تکنولوژی هایبرنیت وفقی  نیز قادر است قسمت‌های ساکن تصاویر نمایش داده شده در نمایشگر را تشخیص داده و تبادل داده برای آن بخش را متوقف کند تا از فشار بر روی واحد پردازنده کم کند. هر دوی این تکنولوژی‌ها منجر به کاهش مصرف انرژی خواهد گردید.

باتری

یکی از مشکلات اصلی نسل قبلی پردازنده اکتا که در تلفن گلکسی اس ۴ مورد استفاده قرار گرفته بود،‌ مصرف بیش از حد انرژی و متقابلاً کاهش طول عمر باتری بود. سامسونگ نه‌ تنها این مشکل را در نسل جدید اکتا مرتفع نموده، بلکه از یک باتری قوی‌تر و با ظرفیت‌تر در اس ۵ بهره برده است. در آزمایش همیشگی زومیت ابتدا یک فیلم 720p با فرمت MKV را در شرایطی که کلیه شبکه‌های بی‌سیم شامل وای فای و 3G خاموش بودند و شدت روشنایی تصویر نیز روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود، آنقدر در تلفن پخش کردیم تا تلفن خاموش شود. در این آزمایش گلکسی اس ۵ توانست 8:52 ساعت دوام بیاورد. این تلفن در آزمایش وب‌گردی نیز حدود ۹ ساعت دوام آورد.
 


 

جمع بندی

بی‌شک گلکسی S5 بهترین هوشمند اندرویدی کمپانی سامسونگ است. سامسونگ با این گوشی می‌تواند سلطه خود را بر بازار اندرویدی‌ها ادامه دهد؛ چرا که این گوشی از همه جهات با پیشرفت رو‌به‌رو بوده است. از نگاه کلی S5 یک بهبود همه جانبه در خط تولیدی Galaxy S قلمداد می‌شود که متناسب با نیاز کاربران طراحی گردیده و در واقع جواب مثبت سامسونگ به نیاز کاربرانش ( به‌جز بخش طراحی و کیفیت ساخت) در آن به وضوح دیده می‌شود.
 


کهکشانی پنجم از نقطه نظر طراحی از همان زبان طراحی ساده‌ای بهره می‌برد که چند نسل پیشینش بر اساس آن طراحی و تولید شده‌اند و حقیقتاً فاصله زیادی مابین طراحی چند نسل اخیر این سری از تولیدات سامسونگ مشاهده نمی‌شود. طراحی اس 5 اوج محافظه‌کاری کمپانی کره‌ای را نشان می‌دهد. هرچند که زیبایی در نظر افراد به سلیقه آنها وابستگی عمیقی دارد، اما مسأله کیفیت ساخت نکته‌ای است که نمی‌توان با آن به شکل سلیقه‌ای برخورد کرد. کیفیت ساخت S5 نسبت به نسل‌های قبلی با بهبود روبرو بوده است؛ چرا که ضدآب و ضد گرد‌و‌غبار شده است، اما نسبت به رقبای مطرح خود همچون HTC One M8 و اکسپریا Z2 در پله‌های پایین‌تری قرار می‌گیرد.

سامسونگ به‌کمک فناوری آیسوسل انحصاری خود، یکی از بهترین دوربین‌های موبایل را برای هوشمند خود تدارک دیده که عکس‌‌های خیره‌کننده‌ای را شکار می‌کند. دوربین اس 5 قادر است به کمک تنظیمات اتوماتیک در اکثر شرایط عکاسی ، عکس‌های خیره‌کننده‌ای بگیرد و بدین ترتیب شاید گزاف نباشد که اس 5 را از نظر قدرت عکاسی بر رقبای اندرویدی خود مسلط بدانیم. البته برای اظهار نظر قطعی در این رابطه باید به انتظار بررسی اکسپریا Z2 و اچ‌تی‌سی وان جدید در زومیت بنشینیم. نمایشگر تعبیه شده در این گوشی یکی از درخشان‌ترین نمایشگرهایی است که تا کنون با آن مواجه شده‌ایم. دقت بازتولید رنگ‌ها علی الخصوص رنگ سفید، بالا رفته و به کمک زاویه دید وسیع، رنگ‌ها خیره‌کننده و رنگ مشکی عمیق‌تر شده و بهبود اساسی در آن نسبت به نسل‌های پیشین مشاهده می‌گردد.

تراشه اگسینوس 5422 سامسونگ و اسنپ دراگون ۸۰۱ کوالکام هر دو قدرت عظیمی را در اختیار سیستم‌عامل و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ قرار می‌دهند که حاصل آن یک تجربه کاربری لذت بخش و روان از کار با این گوشی است. برخلاف اگسینوس به‌کار گرفته شده در گلکسی S4 که مشکلات زیادی را برای کاربرانش ایجاد کرد، ما به ندرت مشکل داغی و مصرف بیش از حد باتری را در این چیپ مشاهده کردیم که به لطف فناوری HMP از معماری big.Little حاصل گردیده است.

خوشبختانه سامسونگ تنظیمات و مواردی را که موجب سردرگرمی بیش از حد کاربران در S4 بود را تا حد امکان از رابط کاربری جدید خود دور ساخته است، البته منوی تنظیمات همچنان اندکی گیج‌کننده و شلوغ است و در بین انبوهی از گزینه‌ها و قابلیت‌های سامسونگ، رسیدن به مقصد مورد نظر کمی دشوار می‌نماید. رابط کاربری سامسونگ همچنان غنی از امکانات گوناگون است که با چیدمان یکپارچه‌تر و طراحی تخت بهبود‌ یافته است.

سامسونگ برای متمایز ساختن گوشی خود از سنسور شمارنده ضربان قلب استفاده کرده که قادر است در زمان اندکی با خطای نسبتا کم ضربان قلب شما را شمارش کند. هر چند که ممکن است برای تعداد اندکی از کاربران وجود این سنسور کاربردی باشد؛ اما حقیقتاً نمی‌توان آن را به‌عنوان یک پارامتر متمایز‌کننده و عامل مهمی در خرید یک گوشی هوشمند قلمداد کرد.‌ شاید سنسور اثر انگشت تا حدی مهم‌تر و حیاتی‌تر به‌نظر آید؛ هرچند که در ایران سیستم‌های پرداختی Paypal پشتیبانی نمی‌شود و این سنسور فقط جهت باز‌کردن قفل گوشی به‌کار می‌رود. سامسونگ  در پیاده‌سازی سنسور اثر انگشت نتوانسته است به خوبی تاچ آیدی آیفون عمل کند و احتمالاً در هنگام استفاده از آن از هر چند بار یک بار با پیغام خطا مواجه می‌شوید.

در کل از نگاه زومیت، اس 5 یکی از اندرویدی‌های خوب بازار است که می‌تواند تا معرفی آیفون ۶، دوران باشکوه سامسونگ بر بازار را ادامه بخشد؛ اما در این میان نمی‌توان از دیگر اندرویدی‌های بازار همانند HTC One M8 و اکسپریا Z2 صرف‌نظر کرد. چرا که هر سه این گوشی‌ها از نقطه نظر امکانات و قدرت پردازشی در سطحی نزدیک به‌ هم قرار می‌گیرند؛ اما از نظر زیبایی و کیفیت ساخت بدون شک پرچمداران اچ‌تی سی و سونی قادر به غلبه بر پرچمدار سامسونگ خواهند بود. از طرف دیگر بر این باوریم که درصورت ارائه آیفون ۶ با نمایشگر بزرگ‌تر و استفاده از یاقوت کبود به‌عنوان محافظ نمایشگر گوشی، اندرویدی‌های بازار از جمله S5 با  چالش روبه‌رو خواهند گردید.
 


نقاط قوت

    نمایشگر با سطح روشنایی بالا و زاویه دید عالی

    دوربین کارآمد با کیفیت بالای عکاسی

    طول عمر مناسب باتری

    تراشه پرقدرت با قابلیت استفاده همزمان از هشت هسته

    رابط کاربری بهبود یافته با طراحی تخت

    ضد آب و ضد گرد‌و‌غبار بودن گوشی

نقاط ضعف

    طراحی نه چندان جذاب و کیفیت ساخت متوسط

    اسپیکر مونو با حجم صدای خروجی بسیار کم

    عملکرد نه‌‌چندان جذاب حسگر اثر انگشت



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها