کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حریری در بازداشت خانگی سعودی هاست


کد خبر : ۴۲۹۷۹شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳:۴۲۲۸۹ بازدید

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تأکید بر اینکه استعفای «سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان ناشی از اجبار سعودی‌ها بوده، اعلام کرد: ریاض از تل‌آویو خواسته‌ ...

گروه جهان/ دبیرکل حزب‌الله لبنان با تأکید بر اینکه استعفای «سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان ناشی از اجبار سعودی‌ها بوده، اعلام کرد: ریاض از تل‌آویو خواسته‌ است در قبال دریافت هزینه‌ای قابل توجه به لبنان حمله کند. وی دلیل این اقدام را عصبانیت سعودی‌ها از شکست‌هایشان در سوریه و یمن عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، «سیدحسن نصرالله» در سخنرانی خود در مراسم اربعین حسینی و «روز شهید حزب الله» که به صورت ویدئو کنفرانس در حومه جنوبی بیروت و شهرهای دیگر انجام شد، به تحلیل وقایع یک هفته اخیر در خاورمیانه پرداخت و گفت: از روز شنبه لبنان را وارد یک بحران سیاسی و مرحله مهمی کرده‌اند که کم کردن خطرات ناشی از آن به دست خود لبنانی‌ها است. وی سپس به مرور حوادث پرداخت و گفت: پیش از رویدادهای اخیر، در دوره خوبی قرار داشتیم. رئیس جمهوری انتخاب شده و دولت تشکیل شده بود و امنیت و ثبات بی‌نظیری در کشور برقرار شده بود. در این وضعیت، ناگهان گروه‌های سیاسی با فراخوانده شدن نخست‌وزیر به ریاض و مجبور کردن وی به استعفا از عربستان ضربه خوردند.

نصرالله سپس با تأکید بر اینکه سعد حریری حتی یک کلمه از بیانیه استعفای خود را ننوشته بود بلکه سعودی‌ها این بیانیه را نوشته بودند، اظهار داشت: حریری در عربستان در بازداشت خانگی به سر می‌برد و اجازه بازگشت به لبنان به وی داده نمی‌شود. سعودی‌ها می‌خواهند نخست‌وزیر جدیدی را به لبنان تحمیل کنند و حتی با جریان المستقبل هم مشورت نکرده‌اند. ما نیز همصدا با جریان المستقبل و فراکسیون المستقبل خواهان بازگشت حریری به لبنان هستیم. ممکن است وقتی حریری برگردد از استعفای خود برگردد، ممکن است بر استعفای خود پافشاری کند، حتی ممکن است برگردد و علیه حزب‌الله جنگ به راه بیندازد؛ اما مهم نیست بعداً چه اتفاقی می‌افتد، آنچه مهم است، این که وی به کشور برگردد. پیشتر برخی رسانه‌های خبری جهان همچون رویترز نیز از حصر خانگی حریری در عربستان خبر داده‌ بودند.

دبیرکل حزب‌الله استعفای حریری را غیر قانونی دانست و تأکید کرد: دولت کنونی در لبنان دولت قانونی است و ما دعوت به آغاز رایزنی‌های پارلمانی برای معرفی نخست‌وزیر جدید را که از سوی عده‌ای مطرح می‌شود، تأیید نمی‌کنیم چون دولت کنونی قانونی است.

درخواست عربستان از اسرائیل برای حمله به لبنان

سیدحسن نصرالله سپس اقدامات اخیر عربستان را اعلام جنگ علیه کل لبنان و نه صرفاً علیه حزب‌الله دانست و افزود: اطلاعاتی در دست داریم که سعودی‌ها از اسرائیل خواسته‌اند به لبنان حمله کند و حاضرند میلیاردها دلار به اسرائیل برای این کار پرداخت کنند. همان‌طور که جنگ 33 روزه سال 2006 هم به درخواست عربستان انجام شد. دبیرکل حزب‌الله برهمین اساس فرضیه جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان را غیرصحیح دانست و گفت که اطلاعات این را نشان نمی‌دهد. زیرا رژیم صهیونیستی می‌داند که هزینه چنین جنگی تا چه حد بالاست. نصرالله همچنین با اشاره به اتهام عربستان سعودی مبنی بر اینکه «ایران موشک بالستیک وارد یمن کرده است و آن را تحویل حزب‌الله داده تا به سمت عربستان شلیک کند» تأکید کرد: این موشک‌ها و پهپادهای هدایت شونده توسط خود یمنی‌ها ساخته می‌شوند. «سید عبدالملک الحوثی» رهبر شریف و شجاعی است که به حرف‌هایی که می‌زند عمل می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله در پایان تأکید کرد: ایران در لبنان نفوذ دارد اما در مسائل لبنان دخالت نمی‌کند. اما عربستان در لبنان نفوذ دارد و در امور لبنان دخالت می‌کند. وی خطاب به مدعیان دخالت ایران در لبنان گفت: یک مورد با دلیل نشان دهید که ایران در لبنان دخالت کرده است. دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه سعودی‌ها توان رویارویی با ایران را ندارند برای همین می‌خواهد از لبنان انتقام بگیرند، تأکید کرد: همه نقشه‌های عربستان در لبنان به شکست خواهد انجامید همان‌طور که در کشورهای دیگر شکست خورد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها