کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلایل بی‌توجهی مسئولان به شناسنامه شهری


کد خبر : ۴۲۹۶۱جمعه، ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹:۱۱۷۱۰ بازدید

بلوار کشاورز متولد 1336 قرار است تغییراتی را شاهد باشد. به گفته کارشناسان شهری قرار است شهرداری ساماندهی این بلوار را در دستور کار خود ...
دلایل بی‌توجهی مسئولان به شناسنامه شهریدلایل بی‌توجهی مسئولان به شناسنامه شهری

بلوار کشاورز متولد 1336 قرار است تغییراتی را شاهد باشد. به گفته کارشناسان شهری قرار است شهرداری ساماندهی این بلوار را در دستور کار خود قرار دهد و در بخش‌های مختلف از جمله بهسازی معابر، کفپوش‌ها، مبارزه زیست‌محیطی با جوندگان موذی، زیباسازی و... فعالیت‌های ویژه‌ای انجام شود.

به گزارش ایران‌جیب از صمت، بلوار کشاورز که پیش از این به بلوار الیزابت معروف بود بلواری شرقی- غربی در مرکز تهران است که در گذشته یکی از تفرجگاه‌های شهر تهران به شمار می‌رفت و اواخر روز و روزهای تعطیل، تعداد زیادی از شهروندان از این بلوار به عنوان محل گذران اوقات فراغت و تفریح استفاده می‌کردند. طول این بلوار حدود ۲/۲ کیلومتر است و در مسیر خود از شرق به غرب با خیابان‌های فلسطین، حجاب، وصال شیرازی، قدس، ۱۶ آذر، کارگر و جمالزاده تقاطع دارد. ضلع جنوبی پارک لاله نیز به این بلوار ختم می‌شود و در نزدیکی دانشگاه تهران قرار دارد. در این زمینه سرفراز غزنی، سازنده بلوار کشاورز معتقد است نباید این فعالیت‌ها، تغییری در چهره اصلی بلوار ایجاد کند. اینکه شهرداری می‌خواهد یک سازه را حفظ و به بقای آن کمک کند خوب است، اما نباید ساختار اصلی بلوار و فضای سبز آن تغییر کند. بلوار کشاورز با همین چهره‌ای که دارد برای اهالی تهران و حتی ایرانی‌ها خاطره‌انگیز است. تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه تهران چندسالی از عمرشان را در همسایگی همین بلوار گذرانده‌اند و با این پیاده‌راه زیبا، خاطره‌ها دارند. وی ادامه می‌دهد: امیدوارم مسئولان شهری، با اجرای این طرح ویژه، تغییری در چهره و شکل اصلی بلوار ایجاد نکنند و فقط فضای محیطی آن را که نیاز به ترمیم دارد، بهسازی کنند. غزنی می‌گوید: روزی که از سوی میراث فرهنگی، بلوار کشاورز به شماره ۳۱۳۲۱ در فهرست آثار میراث جهانی ثبت شد، پس از ۶۰ سال نتیجه همه زحماتم را دیدم.

آیا وقت آن نیست که این اثر تاریخی جهانی، دارای تابلو شناسنامه باشد؟ فقط همین خواسته را دارم و دلم می‌خواهد تابلویی را ابتدا و انتهای بلوار ببینم که این مشخصات روی آن نوشته شده باشد. یکی از دغدغه‌های طراح و سازنده بلوار کشاورز این است که به دلیل اینکه سنگفرش‌های بلوار، شکسته و ناهموار شده‌اند و عمر آنها به سر آمده؛ کفپوش‌ها و سنگفرش‌های معبر میانی و پیاده‌روهای دو طرف بلوار، به طور کامل بهسازی شود. خوب است برای دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل نقلیه پاک برنامه‌ریزی می‌شود اما باید مسیر آن هموار، سالم و زیبا باشد. لازم است مسیر دوچرخه‌سواری بلوار با بهترین سنگفرش‌ها کفپوش شود. زیبایی بلوار و مرکزیت آن، بسیاری را پای پیاده به آنجا می‌کشاند، بنابراین پیاده‌روی روی سنگفرش‌های غیرهمسطح و دارای چاله لذت‌بخش نیست. به نظر می‌رسد اولویت مهم بلوار، بهسازی سنگفرش‌هاست. بر این اساس صمت ضرورت هویت‌بخشی به مناطق را در گفت‌وگویی با کارشناسان حوزه شهری مورد بررسی قرار داده است.

در این باره عضو پیشین شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا بلوار کشاورز شناسنامه ندارد، گفت: نگاهی که سازمان زیباسازی در گذشته به این موضوع داشته نگاهی عمیق، فرهنگی و تاریخی نبوده، در این زمینه به نظر می‌رسد نه تنها بلوار کشاورز، بلکه خیابان ولیعصر به‌عنوان بزرگترین خیابان مشجر خاورمیانه و بسیاری از مناطق دیگر که خاطرات تاریخی بسیار برای مردم تهران و کل کشور دارد با این مشکل روبه‌رو است. غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با صمت افزود: با توجه به این موارد سازمان زیباسازی و معاونت خدمات شهری باید شناسنامه‌دار شدن اینگونه مناطق و هم اینکه اطلاع‌رسانی و کار تبلیغی روی مفاهیم تاریخی شهر را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد. او ادامه داد: امیدواریم در آینده بحث هویت‌بخشی به این مناطق را شاهد باشیم و گام‌های استواری در این مسیر برداشته شود تا در بلندمدت نتایج آن را در شهر مشاهده کنیم.عضو پیشین شورای شهر تهران تصریح کرد: با مدیریت دقیق‌تر در بحث ساماندهی به این مناطق و منظر شهری می‌توانیم مفاهیم و مبانی قوی‌تری تولید کنیم که این موضوع به یک مطالبه و گفتمان عمومی تبدیل شود و مردم در آن مشارکت فعال داشته باشند.


نمادسازی از وظایف مهم سازمان زیباسازی است

عضو پیشین شورای شهر تهران گفت: از زمانی که شورای شهر (از سال۷۸)تشکیل شد، هویت‌بخشی به مناطق جزء وظایف شورای شهر اعلام شد. قبل از آن نامگذاری مناطق از سوی شهرداری مناطق انجام می‌شده، اما متولی مشخص و ثبت شده‌ای نداشته است. مجتبی شاکری در گفت‌وگو با صمت افزود: از زمانی که شورای شهر تشکیل شد، مصوبات شورای شهر به فرمانداری فرستاده و تایید می‌شود به طوری که درحال‌حاضر هویت بیشتر این مناطق ثبت شده‌اند. رونمایی بسیاری از خیابان‌ها و معابر تهران قبل از تشکیل شورای شهر و کمیسیون نامگذاری از مجرای فرمانداری انجام نشده است. او ادامه داد: خیابان انقلاب، جمهوری، بلوار کشاورز، کریم‌خان و بسیاری از معابر دیگر از مسیر شورای شهر عبور نکرده‌اند، این کار غیرقانونی نیست زیرا آن زمان شورای شهر تشکیل نشده بود و ساز و کار این اقدام از این طریق انجام نشده است. شاکری اظهار کرد: انتظار اینکه این مناطق مشابه معابر جدید و بوستان‌های جدید و میدان‌ها دارای شناسنامه باشند به موضوع تاریخی که بیان شد، برمی‌گردد. عضو پیشین شورای شهر تهران تاکید کرد: نمادسازی از وظایف مهم سازمان زیباسازی است، یعنی زیباسازی متناسب با عنوان هر معبر یا میدانی باید نمادسازی مناسب را انجام دهد تا اینکه هویت‌سازی مناطق شکل بگیرد. به عنوان نمونه در میدان امام حسین(ع) بر همین اساس برنامه‌هایی انجام شده که بتواند بیان‌کننده این هویت باشد. 

شاکری بیان کرد: بوستانی به نام استاد سبزواری نامگذاری شد، باید تندیس و مجسمه‌ای از این استاد در این بوستان کار شود این مطالبه، مطالبه بر حقی است. از نگاه کارشناسان، با توجه به اهمیت بلوار کشاورز و با توجه به دستور شهردار تهران مبنی بر بهسازی این معبر، عملیات بهسازی بلوار کشاورز فقط برای معابر میانی و مسیر دوچرخه و بدون کوچکترین تغییر در بافت کلی بلوار و با هدف تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان و بهبود منظر شهری در محور یادشده در دستورکار است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها