کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تولید لامپ‌های کم‌مصرف باید متوقف شود


کد خبر : ۴۲۸۸۱سه شنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲:۱۴۱۴۸۷۳ بازدید

عضو انجمن لامپ‌سازان ایران گفت: در اروپا تولید لامپ‌های کم‌مصرف ممنوع شده، اما در ایران هنوز تولید این لامپ‌ها به دلیل ارزان بودن ادامه دارد.
تولید لامپ‌های کم‌مصرف باید متوقف شودتولید لامپ‌های کم‌مصرف باید متوقف شود

فرشید خمسه در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با بیان اینکه واردات لامپ‌های کم‌مصرف علی‌رغم اینکه شرکت‌های داخلی جوابگوی نیاز بازار هستند ادامه دارد، گفت: در کشورهای اروپایی تولید لامپ کم‌مصرف ممنوع شده و ما امیدواریم در ایران تولید لامپ‌های کم‌مصرف متوقف و لامپ‌های ال‌ای‌دی جایگزین آن شوند. 

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی تولید لامپ بخار جیوه نیز ممنوع شده، اما در ایران به دلیل تقاضای شرکت‌های توزیع برق و وزارت نیرو، به علت ارزانی همچنان تولید این لامپ‌ها برای مصارف خیابانی ادامه دارد. 

وی با تأکید بر اینکه باید لامپ 100 سدیم جایگزین این لامپ‌ها شود، گفت: باید در خصوص خطرناک بودن لامپ‌های کم‌مصرف مطلبی را عنوان کنم، چرا که گفته می‌شود در لامپ‌های کم‌مصرف سه گاز سمی وجود دارد در حالی که این موضوع به هیچ عنوان درست نیست. 

خمسه ادامه داد: بنده گمان می‌کنم این موضوع از سوی برخی ال‌ای‌دی‌سازها برای تخریب تولیدکنندگان لامپ کم‌مصرف مطرح شده باشد. 

عضو انجمن لامپ‌سازان ایران ادامه داد: در داخل لامپ‌های کم‌مصرف، آرگون، نیتروژن و 3 میلی‌گرم جیوه وجود دارد که در خصوص آرگون باید گفت این عنصر یک گاز خنثی است که با هیچ چیزی ترکیب نمی‌شود و اثرات زیست‌محیطی ندارد. 

وی گفت: نیتروژن همان هوایی است که تنفس می‌کنیم البته در مورد جیوه باید گفت درست است این عنصر سرطان‌زاست، اما اگر هنگام شکستن لامپ، پنجره مقدار کم باز باشد، این عنصر نیز هیچ آسیبی به افراد نخواهد زد. 

وی در خصوص وضعیت قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی در قیاس با لامپ‌های کم‌مصرف نیز گفت:‌در حال حاضر به دلیل عدم تقاضا در بازار و نبود تولید انبوه قیمت لامپ‌های ال‌ای‌دی 2 تا 3 برابر لامپ‌های کم‌مصرف است، در حالی که اگر جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف با ال‌ای‌دی صورت گیرد، تقاضا افزایش و قیمت این نوع لامپ‌ها نیز کاهش می‌یابد. 

خمسه با اشاره به اینکه به طور قاطع می‌توان گفت تولیدکنندگانی که صفر تا 100 لامپ را خودشان تولدی می‌کنند، در حال حاضر 3 برابر ظرفیت کار می‌کنند، بنابراین این مسئله مستلزم توجه دولت به تولیدکنندگان لامپ است. 

وی در خصوص عمر مفید لامپ‌ها افزود: برای این مسئله استانداردهای متعددی وجود دارد، اما به طور میانگین می‌توان گفت که لامپ گازی سدیم 24 هزار ساعت، لامپ گازی متان 18 هزار ساعت، لامپ گازی جیوه 8 هزار ساعت، لامپ کم‌مصرف زیر 7 هزار ساعت و لامپ‌های ال‌ای‌دی 24 تا 48 هزار ساعت عمر مفید دارند. 

به گفته وی، برخی از لامپ‌های خارجی که در بازار وجود دارند، بر روی بسته لامپ توان لامپ را 22 وات نوشته اما توان آن لامپ تنها 18 وات است. 

وی در خصوص وجود لامپ‌های تقلبی در بازار گفت: آمار دقیقی بر این مسئله وجود ندارد اما گاها دیده می‌شود که از نام شرکت‌های معتبر برای تولید لامپ‌های تقلبی استفاده می‌شود. به گفته وی، در حال حاضر ظرفیت تولید لامپ، حداکثر 100 میلیون شعله لامپ کم‌مصرف و ال‌ای‌دی در سال است. / فارس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها