کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

منفعت برندهای خارجی گوشی و قاچاقچیان از واردات غیرقانونی


کد خبر : ۴۲۷۱۱جمعه، ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲:۴۱۱۴۵۱ بازدید

بسیاری از گوشی‌های قاچاق با گارانتی‌ اینترنشنال و با قیمت پایین تر عرضه می‌شوند از این رو اختصاص تنها 10 درصد بازار گوشی به واردات قانونی ...
منفعت برندهای خارجی گوشی و قاچاقچیان از واردات غیرقانونیمنفعت برندهای خارجی گوشی و قاچاقچیان از واردات غیرقانونی

فارس- بسیاری از گوشی‌های قاچاق با گارانتی‌ اینترنشنال و با قیمت پایین تر عرضه می‌شوند از این رو اختصاص تنها 10 درصد بازار گوشی به واردات قانونی به نفع برندهای خارجی و قاچاقچیان است.

طرح ثبت مشخصات گوشی‌ها در ایران که با عنوان طرح رجیستری شناخته می‌شود از 28 مهرماه برای مبارزه با قاچاق موبایل و شناسایی گوشی‌های غیرقانونی وارد فاز اول اجرا شده است. هدف اصلی این طرح مبارزه با قاچاق کالا است. براساس آمارهای منتشر شده حدود 90 درصد گوشی‌هایی که وارد بازار موبایل کشور می‌شوند قاچاق هستند و سرانجام دولت قصد دارد فکری اساسی به حال این بازار کند.

ارزش بازار موبایل ایران به 6 میلیارد دلار می‌رسد و اظهارنظرهای رسمی نشان می‌دهد تنها 10 درصد این بازار به واردکنندگان قانونی تعلق دارد.

این شرایط نهایتا به نفع برندهای خارجی و قاچاقچیان گوشی‌های این برندها تمام می‌شود. بسیاری از گوشی‌های قاچاق با گارانتی‌ تحت عنوان گارانتی اینترنشنال عرضه می‌شوند و به دلیل قیمت نسبتا پایین‌تر مورد استقبال بعضی از مصرف‌کنندگان قرار می‌گرفتند.

حال با اجرای مرحله نخست طرح رجیستری و الزامی شدن خریداری گوشی های قانونی، بخشی از فروشندگان بازار قیمت بعضی از گوشی‌ها را افزایش داده‌اند و تلاش برای باز گرداندن ثبات به بازار برای ادامه اجرای طرح رجیستری ضروری‌ به نظر می‌رسد.

براساس آمار موسسه‌ آلمانی تحقیقات بازار GFK، در سه ماه تابستان سال 1396 به طور متوسط هر ماه 630 هزار دستگاه گوشی موبایل در بازار ایران به فروش رسیده است. بنابراین با احتساب سهم 10 درصدی گوشی‎‌های قانونی در هر ماه تنها حدود 63 هزار گوشی قانونی در کشور فروخته شده است.

طبق آمار همین موسسه، تنها یک فروشگاه اینترنتی 42 هزار گوشی در هر ماه فروخته است. به این ترتیب به نظر می رسد بخش عمده ای از فروش گوشی در کشور توسط فروشگاه های اینترنتی انجام می شود.

بنابراین نمایندگی های رسمی و فروشگاه‌های اینترنتی دو منبع عمده فروش کالای گوشی هستند. حال اگر فروشگاه‌هایی که کالای خود را از مبادی قانونی وارد کشور می کنند قیمت‌ها را ثابت نگه‌ دارند جلوی افزایش بی‌دلیل قیمت گوشی‌ها گرفته و به موفقیت در ادامه اجرای طرح کمک می شود.

آمار موسسه GFK در زمینه سهم بازار برندهای مختلف بازار موبایل ایران در سه ماه تابستان 96 نشان می‌دهد سامسونگ 51 درصد، هوآوی 14 درصد، ال‌جی 13 درصد، اپل 11 درصد، اچ‌تی‌سی 4 درصد، سونی 2 درصد و سایر برندها 5 درصد سهم فروش بازار را در اختیار داشته‌اند. در عین حال برند سامسونگ 45 درصد، اپل 30 درصد، ال‌جی 10 درصد، هوآوی 8 درصد، سونی 3 درصد، اچ‌تی‌سی 2 درصد و سایر برندها 2 درصد ارزش فروش بازار کشور را در اختیار داشته‌اند.

با توجه به مشخص بودن میزان تقاضا برای هر برند در کشور، با برنامه ریزی و دقت روی برندهای پراستفاده تر و دارای بازار بیشتر در عین نظارت همزمان بر بازار عرضه و کنترل قیمت ها، می توان گام های عملی تر با نمود بیشتر در مسیر اجرای رجیستری برداشت.

پس از اعلام نام مدل‌ها و اعمال طرح رجیستری رعایت الزام خرید گوشی قانونی ضروری می‌شود. طبق آنچه قبلا بارها اعلام شده در این زمان، خریداران باید 3 اقدام را برای اطلاع از اصالت و قانونی بودن یا نبودن گوشی انجام دهند: نخست استعلام شناسه (IMEI)، دوم انطباق IMEI با گوشی و سوم دریافت فاکتور رسمی با درج IMEI.

شناسه 15 رقمی IMEI روی جعبه گوشی از طریق سامانه‌‌های پیامکی 7777، کد دستوری #7777* یا مرکز تماس 096366 چک کند و در صورت تایید تأیید اصالت گوشی، با شماره‌گیری #06#* گوشی و IMEI را بررسی کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها